Header Ads

ads header

Flash News

Isu Speaker Kedah: Sikap PAS Untuk Penyelesaian


PAS Kedah berpandangan masih terlalu awal bagi mana-mana pihak menjangkakan ketidaktentuan situasi politik hingga mengheret berlakunya Pilihan Raya Negeri (PRN) seperti yang diutarakan oleh Menteri Besar Kedah.

Berikutan hal pemilihan Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah, ia bukanlah sesuatu yang kritikal tetapi memerlukan kebijaksanaan untuk menanganinya.

Bagi PAS siapa pun yang dipilih oleh Dewan sebagai Speaker, beliau tertakluk kepada Undang-undang dan Peraturan-peraturan sebagai Speaker dan perlulah bersikap berkecuali.

Pemegang jawatan Speaker juga perlu mengendalikan mesyuarat dengan baik, mewujudkan suasana harmoni, mengurus soalan-soalan Dewan serta membantu kedua-dua belah pihak menyampaikan hujah dengan bernas dan rasional. Hanya kerajaan yang lemah akan membuat kenyataan terpaksa bergantung kepada kuasa Speaker yang tentunya akan dipastikan hanya memihak kepada kerajaan. Ini adalah amalan kerajaan lama yang rakyat tolak.

Dalam perkara ini, PAS Kedah berpendirian semua pihak mestilah menjadikan Undang-undang Tubuh Negeri Kedah sebagai panduan untuk merungkai permasalahan berkenaan dan mencari jawapan tanpa menunding jari kepada pihak lawan kononnya tidak berusaha menyelesaikan masalah.

Pakatan Harapan (PH) sewajarnya menyedari bahawa masalah ini sebenarnya ada di pihak mereka yang mendakwa mendapat majoriti untuk menubuhkan kerajaan. Isu pelantikan Speaker dan perjalanan Dewan adalah medan untuk buktikan bahawa mereka benar-benar memiliki sokongan majoriti ahli Dewan untuk menubuhkan kerajaan.

PAS sebelum ini telah menawarkan penyelesaian melalui "Kerajaan Perpaduan tanpa pembangkang" untuk mengatasi kebuntuan, namun dipandang sepi malah ditolak oleh pihak Menteri Besar.

Sikap sedemikian jelas menunjukkan pihak PH tidak bersedia meraikan pilihan rakyat yang memberikan kerusi 50-50 antara kerajaan dan pembangkang. Rundingan patutnya berlaku pada masa itu, bukan sudah terhantuk baru terngadah.

Oleh itu, dengan pendekatan Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) yang diamalkan, maka PAS bersedia untuk menerima keputusan dalam hal pelantikan jawatan Speaker di Dewan Undangan Negeri melalui sidang belah bagi jika hal ini menjadi satu kenyataan.

DR AHMAD FAKHRUDDIN FAKHRURAZIPesuruhjaya PAS Kedah
23 Mei 2018 - HARAKAHDAILY 23/5/201


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

3 ulasan:

  1. kembalilah pada dasar islam. seperti nabi swa menyatukan qabilah qabilah arab dan yahudi

    BalasPadam
  2. Meskipun si ayah adalah 'guru besar' dalam sekolah namun Boyiz harus jangan dilihat mempergunakan kedudukan ayahanda untuk memberikan advantage kepadanya dalam hal pertikaian antara dia dan lain murid yang tidak sehaluan. Yang ini adalah buli atau NEPOTISM.

    BalasPadam

  3. KABAR BAIK!!!

    Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

    saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tanpa biaya transfer,
    Pembayaran yang fleksibel,
    Suku bunga rendah,
    Tanpa biaya pendaftaran,
    Layanan berkualitas,
    Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

    Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

    BalasPadam