Header Ads

ads header

Flash News

Perang Rafizi - Azmin Makin Kemuncak Selepas PRU-14


Sebelum ini Rafizi mendakwa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melantik tiga anggota kabinet kanan iaitu Menteri Pertahanan, Menteri Kewangan dan Menteri Dalam Negeri tanpa berunding dengan PKR.

Anggota Parlimen Subang, Wong Chen dari PKR juga mempertahankan Rafizi yang dikritik hebat selepas itu.

Wong berkata Rafizi tidak mahu pentadbiran Mahathir bermula dengan langkah yang salah, justeru berani membuat teguran berkenaan.

Bagaimanapun, difahamkan Mahathir telah bertemu Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membincangkan perkara itu di Pusat Rehabilitasi Cheras kelmarin, selepas mengumumkan tiga pelantikan menteri berkenaan.

Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menafikan dakwaan partinya memboikot mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) pada Sabtu bagi memutuskan mengenai kedudukan Kabinet.

Malah Mohamed Azmin menjelaskan, nama tiga menteri Kabinet yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan dimuktamadkan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Penjelasan Mohamed Azmin ini juga sekali gus menepis dakwaan PKR menolak nama tiga menteri kanan yang telah diumumkan oleh Dr Mahathir pada Sabtu.

Rafizi Ramli berkata belum ada keputusan muktamad tentang jawatan tinggi Kabinet kerana parti mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim disertakan dalam perbincangan, jawapan yang menunjukkan pertentangan pendapat terbuka naib presiden PKR itu dengan pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad pada Sabtu.

Rafizi di Twitter menyangkal kenyataan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali yang berkata kenyataan oleh Rafizi kelmarin adalah kenyataan peribadi.

“Kenyataan yang saya keluarkan itu kenyataan pendirian PKR, bukan kenyataan peribadi. Oleh kerana saya satu-satunya pimpinan kanan yang tidak akan menyertai kerajaan, lalu tiada percanggahan kepentingan, sebab itu ia dikeluarkan oleh saya.”

Itu cerita yang terpapar diakhbar.

Ingat selepas dapat negeri Selangor dan Kerajaan Pusat 2 orang ini mungkin berdamai dan membahagikan apa yang diperolehi, tapi rupanya peluang dapat negeri dan kerajaan pusat membuatkan mereka makin ghairah untuk mencantas satu kumpulan lagi biar "hilang" terus.

Semasa wawancara bersama Oriental Daily Anwar Ibrahim terdedah perbalahan 2 team ini kata Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengharapkan Timbalan Presiden Datuk Seri Azmin Ali dan Naib Presiden Rafizi Ramli boleh bekerjasama demi masa depan Selangor dan Malaysia.

Sejarah hitam pertembuangan antara Azmin dengan Ezam Mohd Nor sepatutnya menjadi pengajaran yang mana Ezam terpaksa dikorbankan sehingga Ezam lari kepada UMNO.

Baru-baru ini, sebelum PRU-14 ada usaha untuk memasukkan semula Ezam ke dalam PKR tetapi sempat dicantas oleh Azmin.

“Tetapi kamu mesti benarkan mereka ini (Rafizi) membesar dan jangan bunuh mereka secara politik seperti dilakukan kerajaan lama (Selangor),” kata Anwar dalam wawancara tersebut.

Baru ini Rafizi mengajuk dengan membuat kenyataan menyindir di twitter "Saya hanya diperlukan semasa susah". Minda Rakyat telah menyiarkan isu ini di sini.

Adakah Rafizi akan masuk UMNO macam Ezam? Mustahil kerana UMNO tunggu masa untuk dikuburkan. Mungkin Rafizi akan bersama BERSATU bagi membantu projek BERSATU nak menawan Terengganu dan Kelantan.

PRU-15 lima tahun lagi.
Banyak perkara di luar dugaan akan berlaku dalam kerajaan Harapan ini.
Kita hanya perlu tunggu dan lihat.



......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

4 ulasan:

  1. ye la tu .. org nk mnulis dia pon nk menulis

    BalasPadam
  2. Rafizi ni sebaiknya join pas then drpd situ akan lebih develope lagi sahsiah dirinya..bukan pakatan bukan umno bukan ppbm...sebab dia jenis jujur, conservative dan strict wpun kadang kala perit juga telinga ni bila dia kritik pas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaki fitnah nak dipelawa masuk PAS..? dah hilang akal ke bro..?

      Padam
    2. stuju saudara hairee jenis orang menghalalkan apa jua cara jebon v2,0

      Padam