Header Ads

ads header

Flash News

Saham Jatuh Dividen KWSP Mungkin Rendah


DIVIDEN KWSP berkemungkinan jauh lebih rendah daripada tahun-tahun sebelum ini berikutan dengan kejatuhan saham berikutan dengan kenyataan yang tidak bertanggungjawab daripada Mahathir dan Lim Guan Eng berkenaan dengan hutang negara.

Kedua-dua mereka mendakwa Malaysia menanggung hutang hampir RM1 trilion sedangkan angka rasmi sebelum ini adalah RM686 bilion.

Ketika mengakhiri dagangan jam 5 petang semalam, FTSE Bursa Malaysia KLCI merekodkan kerugian sebanyak 40.78 mata atau 2.21 peratus kepada 1804.25 mata. Prestasi buruk Bursa Malaysia itu didorong oleh sentimen tidak baik terhadap hutang negara yang tinggi seperti mana kenyataan yang dikeluarkan oleh Mahathir dan Lim Guan Eng.

Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata perbuatan mengatakan hutang kerajaan adalah sebanyak 65% daripada KDNK, yang jauh lebih tinggi daripada angka rasmi 50.9% dan mendakwa hutang itu berjumlah RM1 trilion tanpa memberikan perinciannya akan hanya menggugat pasaran kewangan.

Ia juga akan menakutkan agensi penarafan dan memberi kesan ke atas keyakinan pelabur terhadap institusi negara seperti Bank Negara Malaysia, katanya.

Najib berkata akibat “kenyataan yang mengejutkan dan mengelirukan” itu indeks Bursa Malaysia jatuh paling teruk dalam kalangan pasaran saham seluruh dunia, menyebabkan puluhan bilion ringgit nilai pasaran hilang dalam satu hari.

Portal berita bisnes, The EdgeMarkets melaporkan, kejatuhan teruk pasaran saham ini disebabkan kebimbangan terhadap hutang awam kita.

Dan yang paling membimbangkan rakyat Malaysia perkara ini akan mempengaruhi dana kita seperti KWSP dan PNB, dan akan menurunkan kadar dividen kepada pencarum untuk tahun ini.

Kerajaan PH dilihat amat tidak bertanggungjawab dalam usaha mereka menyalahkan Datuk Seri Najib bagi mewujudkan persepsi keadaan kewangan yang buruk. Ianya menyebabkan kerajaan baru tidak dapat menunaikan janji manifesto pilihan raya dan mewajarkan langkah mengurangkan anggota perkhidmatan awam.

Kalau hujung tahun ini dividen KWSP dan ASB dapat rendah, hendak salah siapa? Inilah harganya menukar kerajaan di Putrajaya. Kerana terpedaya dan termakan janji janji manis akhirnya apa pun tidak dapat.

Baru masuk Putrajaya, beberapa orang wakil DAP sudah melawat KWSP. Hendak tengok apa di KWSP? Bimbang juga ramalan Rafizi bahawa KWSP akan bankrup akan jadi kenyataan di bawah kerajaan PH ini.

Ikhlas
Penyimpan KWSP


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR | Telegram MR | Facebook MR

7 ulasan:

  1. Tidak ada pelabor yang waras akan terus duduk dalam negeri yang ekonominya bankrap. Mereka tidak salah tapi tanda kematangan.

    Realiti santan ialah ianya rosak apabila basi. Realiti saham ialah: nilainya jatuh berdebok bila fake news dijaja setiap hari.

    BalasPadam
  2. Dividen rendah, TPM pula tarik 2% dari caruman suami. Berapa sangatlah yang tinggal. Apapun baki sebanyak 9% masih OK.

    Potongan 2% dari caruman KWSP itu untuk bukan Melayu. Kalau Melayu potongan mungkin lebih bagi yang berpoligami.

    Kalau potongan adalah setinggi 8% (yakni 2% x 4), yang berbaki adalah 3%.
    Pemuda mana yang akan amek port?

    BalasPadam
  3. Dlm manifesto PH ada ka amik 2% dari duit suami? Kalu x dak, itu dinamakan kena 'kincin'. .Hehe. .

    BalasPadam
  4. janji dulu baru fikir

    buat dulu baru fikir

    menang dulu baru fikir

    last-last melingkup baru fikir

    kah kah kah

    BalasPadam
  5. Nak sangat cuba dulu 5 tahun...ha merana la dapat 5 tahun ni...pengundi utama PH peminat peminat k pop belum perasan lagi masih terbuai dengan kehenseman sidiq sigara armada.

    BalasPadam
  6. Boleh ker yakin kepada pemimpin kurang yakin dengan Islam sebagai "way of life"???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa tah lagi usia dah terlalu tua untuk memimpin...jalan pun dah perlu dipimpin.

      Padam