Header Ads

ads header

Flash News

8 aktivis pelajar ditahan di himpunan 'Pandang Sabah'


Lapan aktivis pelajar ditahan pada demonstrasi bantahan yang dinamakan 'Pandang Sabah' yang diadakan sempena Hari Malaysia di hadapan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) di Kota Kinabalu pagi ini.

Perkara itu turut dihebahkan oleh Penyelaras Suaram, Amir Abdul Hadi dalam perkongsian di Facebook.


Aktivis pelajar berkenaan dikatakan menyatakan 10 tuntutan termasuk penyelesaian terhadap isu rakyat tanpa kewarganegaraan di Sabah, keselamatan perairan, isu pendidikan dan kemiskinan.

Salah seorang yang ditahan, Asrin Untong, memberitahu Malaysiakini bahawa mereka dibawa ke balai polis Karamunsing untuk diambil keterangan atas dakwaan melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012.

"Kami juga mungkin disiasat atas dakwaan menghalang pihak berkuasa menjalankan tugas," katanya ketika dihubungi.



Menurut Asrin, peserta demonstrasi mula berkumpul di hadapan DBKK sekitar 8.30 pagi sementara menunggu peserta lain untuk berarak ke pasar minggu di Jalan gaya.

Dia mendakwa bahawa pegawai DBKK "membuat provokasi" terhadap peserta demonstrasi itu dengan menolak mereka untuk menyuraikan himpunan.

Dalam klip video di Facebook Mukmin Nantang, salah seorang aktivis yang ditahan, peserta demonstrasi yang enggan bersurai dilihat bergelut dengan pegawai DBKK dan polis.



Beberapa aktivis pelajar berkenaan kemudian dilihat dimasukkan ke lori polis dengan ada antara mereka menjerit dan mendakwa dipukul anggota polis.

Asrin memaklumkan bahawa pelajar berkenaan adalah Sabir Syarifuddin yang merupakan pelajar Universiti Malaysia Sabah.

"Bajunya koyak, dia ditumbuk dan ditendang," dakwa Asrin dan menambaj beberapa yang lain turut mengalami kecederaan ringan dalam kejadian itu.

Asrin memaklumkan bahawa empat yang lain yang ditahan adalah Mohd Rosyaidi Abdul Latiff, Razdey Ruslin, Syed Syaqir Adhli Syed Redzuan, Zulfian Ansar dan Khairuddin Daud.


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

1 ulasan:

  1. Mana dia pejuang kebebasan bersuara Ambiga ??? Mana ?? Tipu , bohong dan khianat. Itulah PH.

    BalasPadam