Header Ads

ads header

Flash News

Najib sindir Maszlee isu pendidikan 'hampir percuma'


Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini menyindir Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berhubung kenyataannya tentang isu pendidikan.

Najib merujuk kenyataan Maszlee di parlimen hari ini yang menyifatkan pendidikan di Malaysia "hampir percuma" dan kerajaan akan mengekalkan yuran universiti.

"Apabila ditanya mengenai janji mereka di Dewan Rakyat petang ini, menteri pendidikan menjawab bahawa tiada rancangan untuk pendidikan percuma kerana pendidikan sudah hampir percuma.

"Bukankah itu yang kerajaan BN dahulu melakukan juga?" kata Najib di Facebook.

Jelas Najib, pendidikan rendah dan menengah yang kini percuma adalah kerana kerajaan BN yang mansuhkan semua bentuk bayaran dan yuran bermula tahun 2012.

"Dulu kata kerajaan BN zalim terhadap anak muda. Pendidikan dilaungkan sepatutnya percuma, PTPTN patut dihapuskan.

"Malah turut diumumkan sebagai janji mereka untuk mengatasi inisiatif Transformasi Nasional 2050 (TN50) kerajaan BN yang begitu meluas dan terancang.

"Bak kata orang lencun terus, mereka yang sebelum ini berharapan apabila mendengar jawapan rasmi menteri pendidikan HARAPAN hari ini mengenai janji-janji dan hasutan HARAPAN dahulu," katanya.

Terdahulu, ketika menjawab soalan Datuk Salim Sharif (BN-Jempol) berhubung janji kerajaan untuk melaksanakan pendidikan percuma, Maszlee berkata pendidikan peringkat rendah dan menengah kerajaan adalah percuma.

"Pengajian tinggi juga hampir percuma yang mana pelajar hanya perlu membayar 10 peratus daripada kos operasi. Ini bermakna semua pelajar universiti awam menerima subsidi 90 peratus dari kerajaan.

"Kos 10 peratus itu juga ditanggung kerajaan menerusi biasiswa dan secara tidak langsung menerusi PTPTN. Pembayaran balik juga boleh dirunding mengikut kemampuan peminjam,” katanya.

Untuk rekod, dalam Buku Harapan, antara janji yang dinyatakan adalah memberikan peluang pendidikan berkualiti yang percuma dan memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku).

Setakat ini, HARAPAN belum melaksanakan mana-mana janji berkenaan.

Bagaimanapun, janji untuk meringankan beban peminjam PTPTN melalui penstrukturan semula syarat pembayaran sudah dilaksanakan.

MR : KPM sedang bertungku lumus untuk menjayakan permakaian kasut hitam, mana sempat nak bincang perdididkan percuma....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Tak disangka Maszlee ini yg ilmu agamanya bukan cetek pon kuat juga dia putar alam. Begini jadinya kalau campur dgn orang cakap suka berpusing pusing maka kita pon akan terikut ikut . Maszlee pasti tahu hadith Nabi tentang campor dgn orang yg jual minyak wangi dan tukang besi.Bangun Maslee dunia hanya sementara.

    BalasPadam