Header Ads

ads header

Flash News

Penulis Kanan Sinar Harian Buta Sejarah


Tadi saya membaca tulisan Penulis Kanan Sinar Harian, Wan Haron Wan Hassan yang menganggap PAS telah berubah wajah kerana "bersekongkol dengan Umno" dan "bekerjasama dengan Umno."

Walaupun kanan, tetapi penulisan itu ternyata buta sejarah. Bahawa PAS sejak awal 1970-an lagi telah membahaskan hukum kerjasama dengan Umno dari sudut pandangan syariat.

Ada tiga kertas telah merekodkan pembentukan pendirian PAS dalam soal ini.

1) Masalah Kerajaan Campuran Perikatan-PAS di Malaysia Barat 1972 yang disusun oleh Ust Abu Bakar Hamzah, Setiausaha Agung PAS;
2) Penjelasan Terhadap Beberapa Pertanyaan Tentang Kerajaan Campuran; dan
3) Pendapat dan Pandangan Ulamak-ulamak PAS Dalam Perjumpaannya.


Ketiga-tiga kertas ini adalah perbahasan hukum berdasarkan nas-nas syarak oleh para ulamak PAS tentang kerjasama dengan Umno dan Perikatan.

Sepanjang era kepemimpinan Pak Yusof Rawa dan Ustaz Fadzil Mohd Noor, mereka telah mengambil langkah-langkah untuk bekerjasama dengan atas berdasarkan Islam. Bagi penulis yang pro PH mereka memang membutakan hati dalam soal ini, dan suka membuat fitnah untuk memburukkan PAS.

Sedangkan wajah PAS belum berubah selagi ia berpegang dengan al-Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias sebagai landasan hukumnya.

Mohd Fadli Ghani

MR : Bukan buta sejarah tapi buta hati, celik perut....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

7 ulasan:

  1. Bersatu sesama Islam tak boleh, bersekongkol dengan dapigs tak pe pulak. itulah mantra pakatan haprak.

    BalasPadam
  2. Seumur hidup tak pernah beli walau sehelai paper penjilat haprak. Dont waste ur money.

    BalasPadam
  3. boikot jee akhbar anjing dap laknat tuu

    BalasPadam
  4. mulai hari ni aku akan boikot sinar harian...puiiii

    BalasPadam
  5. Mari kita pulaukan akhbar Gelap Harian kerana ia menjadi lidah puak munafik liberal dan puak kafir harbi menentang Islam dan umat Islam!!!!

    BalasPadam
  6. Warta-wang Gelap Harian mangkuk ayun telah menulis dakwaan yang tidak berasas untuk memburuk-burukkan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam tetapi pada waktu yang sama warta-wang mangkuk ayun ini merestui parti kuali imayam putumayam menjalin hubungan haram dengan parti biaDAP kepala bapak kafir harbi yang telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

    BalasPadam