Header Ads

ads header

Flash News

Mana pendidikan percuma dijanjikan PH?


PETALING JAYA: Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sepatutnya menampakkan usaha ke arah pendidikan percuma sebagaimana yang dijanjikan dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 (PRU14), kata bekas menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh.

Beliau berkata demikian selepas Kementerian Pendidikan mendapat peruntukan paling tinggi dalam Bajet 2019.

“Dalam Bajet 2019 jelas kelihatan PH tidak akan menghapuskan bayaran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagaimana yang dijanjikan kepada mereka yang berpendapatan di bawah RM4,000.

“Bajet yang diperuntukkan untuk Kementerian Pendidikan sangat biasa kerana semua yang diperuntukkan sudah dilaksanakan iaitu dalam bidang penyelidikan, sasaran penyelidikan, sasaran kedudukan dan juga bidang keusahawanan.

“Semua ini adalah usaha Kementerian Pengajian Tinggi semasa pemerintahan kerajaan terdahulu,” katanya ketika dihubungi FMT.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam pembentangan Bajet 2019 memperuntukkan RM60.2 bilion daripada keseluruhan perbelanjaan untuk Kementerian Pendidikan.

Kementerian Pendidikan adalah penerima peruntukan yang terbesar berjumlah RM60.2 bilion atau 19.1%.

Manakala dalam manifesto PRU14, 2 janji utama PH berkaitan pendidikan tinggi; pertama mereka ingin menjadikan universiti awam percuma dalam tempoh 5 tahun dan tidak meletakkan kewajipan kepada graduan untuk membayar PTPTN sehingga mencapai angka gaji RM4,000.

Menurut Setiausaha Kehormat Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE), Tunku Munawirah Putra berkata, peruntukan itu amat penting untuk dibelanjakan dengan efektif bagi memperoleh hasil yang terbaik.

“Persoalan sekarang, adakah terdapat mekanisme untuk memantau perbelanjaan yang dijalankan mengikut prosedur dan struktur teratur serta dibelanjakan mengikut perancangan yang betul dan keberkesananya diketahui.

“Kita juga perlukan mekanisme untuk menyelesaikan masalah dihadapi di sekolah seperti ketiadaan guru, dan sebagainya.

“Hasrat kami untuk Bajet 2019 supaya kerajaan lebih mengutamakan pembelajaran program bahasa Inggeris di sekolah menengah, program pembiayaan sekolah, penambahbaikan sekolah, pembelajaran sains secara inkuiri, pendidikan guru, latihan guru, imbuhan gaji dan insentif,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Menteri Pendidikan dan Inovasi Sabah, Jenifer Lasimbang memberitahu Bajet 2019 perlu memberi tumpuan bagi menaiktaraf sekolah di Sabah.

“Penambahbaikan perlu lebih mengutamakan prasarana bekalan elektrik, air bersih dan capaian internet.

“Saya amat gembira dengan Bajet 2019 kali ini kerana ia mengfokuskan kepada pembangunan modal insan dan berharap agar Kementerian Pendidikan melabur dalam bidang penyelidikan dan inovasi dalam bidang pendidikan untuk membawa ke arah pembelajaran yang menyediakan pelajar ke era revolusi industri 4.0,” katanya.

MR :  Tunggu janji PH? Dekat PRU15 nanti dia orang buat baik macam engkau buat juga


Iklan Teks (hanya RM20 sebulan):
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Sakit??!! Kenapa Kita Masih Sakit?!

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Air liur PH 1.0 saja yang percuma

    Lain-lain termasuk O2 di udara mungkin akan dikenakan cukai baru

    Hanya si Hancing saja tak dapat memahami ini:

    1. Janji PH 1.0 bukanlah ibarat tebu ditepi bibir kerana tiada tebu boleh ditanam di bibir PH 1.0

    2. Dari awal dah jelas ianya adalah promosi snake oil saja.

    BalasPadam
  2. Mana pendidikan percuma dijanjikan PH?

    Jawapan: KE LAUT !

    BalasPadam