Header Ads

ads header

Flash News

Musa persoal tuduhan dibuat selepas 14 tahun kes berlaku


KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menuduhnya terlibat dalam rasuah berhubung konsesi balak selepas 14 tahun kes tersebut berlaku.

Menurutnya, kes itu telah selesai dan perkara itu telah dijelaskan oleh Datuk Seri Nazri Aziz yang ketika itu sebagai Menteri Undang-Undang pada Oktober 2012.

"Jadi saya tidak tahu adakah pertuduhan hari ini ini bermotifkan politik dan tiba-tiba saya dituduh.

Apa yang saya boleh katakan saya akan bersihkan nama dan melawan kes ini dengan barisan peguam saya," katanya ketika ditemui selepas selesai membayar jumlah jaminan RM1 juta di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di sini sebentar tadi.

Kesemua perbuatan itu dilakukan di pelbagai bank di Hong Kong dan Singapura antaranya
HSBC Claymore Plaza Singapura, UBS AG Bank, Central Hong Kong, Credit Suisse, Singapura dan Fortis Private Banking Singapura antara 20 Disember 2004 hingga 6 November 2008.

Pertuduhan dikemukakan dibawah subseksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (akta 575) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 16 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang 14 tahun dan maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda atau RM10,000 mengikut mana-mama yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya Operasi SPRM, Datuk Seri Azam Baki ketika ditemui enggan mengulas lanjut mengenai tindakan SPRM yang mendakwa Musa selepas 14 tahun.

"Saya tidak mahu komen, kita tunggu perbicaraan," katanya.

Menurut Azam, SPRM mempunyai kuasa untuk mendakwa meskipun kesalahan rasuah dilakukan di luar negara.

Katanya, ini sudah termaktub dalam undang-undang negara apabila sesorang itu melakukan kesalahan rasuah di luar negara ia dikatakan sama seperti di lakukan dalam negara sendiri. - K! ONLINE
 

MR :     Musa Aman sepatut ikut macam Taib Mahmood dan Mustaffa Mohamad


Iklan Teks (hanya RM20 sebulan):
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Sakit??!! Kenapa Kita Masih Sakit?!

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Musa Aman sepatut ikut macam Taib Mahmood dan Mustaffa Mohamad baru boleh selamat

    BalasPadam