Header Ads

ads header

Flash News

Suatu ulasan dan respon terhadap Belanjawan 2019


Belanjawan 2019 telah pun dibentangkan di Dewan Rakyat pada Jumaat, 2 November 2018 yang lepas, yang bertemakan "Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera".

Ia mencatat sejarah apabila menjadi bajet persekutuan pertama dibentangkan di Parlimen oleh sebuah kerajaan baharu sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

Boleh baca ringkasan dan rumusan intipati penuh di sini.



Berikut pula adalah beberapa ulasan, respon dan pandangan aku pula terhadap Belanjawan 2019 kali ini:

1. Percukaian

Ada beberapa cukai baru diperkenalkan. Antaranya cukai ke luar negara, cukai perkhidmatan import, cukai perkhidmatan atas talian seperti Netflix, Spotify, Steam, cukai minuman bergula dan sebagainya. Suka atau tidak, kita tak boleh lari dari dikenakan cukai, sebab itulah cara kerajaan nak memperoleh pendapatan untuk membangunkan negara.


Dari dulu pun dah ada SST lepas tu ganti dengan GST, yang kemudiannya ganti balik dengan SST. Cuma harapan kita, cukai yang dikenakan tidak menambah beban golongan berpendapatan rendah dan hasil cukai diurus dan digunakan dengan baik tanpa sebarang pembaziran dan salahguna.

Dan pada pandangan aku juga, kakitangan kerajaan yang terdiri dari pegawai, kerani, cikgu, doktor, jururawat, polis, tentera, bomba dan sebagainya seharusnya menyokong sistem percukaian dan turut menyeru agar orang membayar cukai.

Sebab apa?

Kalau kau kerja dengan syarikat swasta, kau mesti berharap orang beli produk atau guna perkhidmatan syarikat tempat kau bekerja sebab itu adalah pendapatan syarikat yang akan digunakan untuk bayar gaji kau.

So kalau kau kerja kerajaan, dari mana lagi kerajaan nak dapat duit untuk bayar gaji kau? Antaranya cukai lah. Kau rasa kalau pendapatan negara berkurang, bonus dan kenaikan gaji boleh dapat ke tak?

Rakyat juga sama. Kau rasa kalau tak nak bayar cukai sehingga menyebabkan pendapatan negara berkurang, kau rasa sekolah kerajaan masih boleh bagi anak-akan kau belajar percuma ke tak? Masih boleh dapat buku teks percuma ke tak? Pergi rawatan dan ambil ubat kat klinik dan hospital kerajaan dengan bayaran RM5 ke tak?

2. Bantuan

Bantuan Sara Hidup (BSH) kepada B40 yang diperkenalkan oleh pentadbiran terdahulu dengan nama BR1M akan diteruskan dan ditambahbaik dengan memberikan bantuan secara lebih bersasar dan ditingkatkan jumlahnya. Walaupun sebelum ini beberapa pemimpin kerajaan agak skeptikal dengan memberi bantuan tunai kepada rakyat, namun aku yakin ia perlu juga diteruskan agar tidak menimbulkan kemarahan rakyat. Yelah dah biasa dapat tiap-tiap tahun, bila tiba-tiba tak dapat marahlah orang.

Namun aku agak terkilan apabila golongan kurang/kelainan upaya (OKU) kurang diberi penekanan dalam belanjawan kali ini. Yang ada cuma bantuan tambahan RM120 untuk anak-anak OKU tanpa had umur, selain dari elaun dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Mungkin ramai orang ingat bila hal berkaitan OKU je, bagi je sumbangan duit habis cerita. Golongan OKU sebenarnya bukanlah hanya perlukan duit semata-mata, sebaliknya kemudahan untuk golongan OKU yang lebih lengkap dan baik, infrastruktur dan kemudahan awam yang mesra OKU, serta kesedaran masyarakat terhadap hak dan keperluan OKU, itu yang lebih utama. Aku harap kerajaan akan pertimbangkan juga hal ini.

3. Subsidi

Selain dari peningkatan subsidi bil elektrik untuk golongan miskin dan miskin tegar, kerajaan juga bercadang untuk memberi subsidi minyak petrol RON95 secara bersasar sebanyak 30 sen seliter bagi pemilik sebuah kereta yang berkapasiti enjin 1,500cc dan ke bawah terhad kepada 100 liter sebulan atau motosikal berkapasiti enjin 125cc dan ke bawah terhad kepada 40 liter. Yang ini banyak menimbulkan ketidakpuashatian dan mengundang pelbagai andaian netizen tentang bagaimana ia akan dilaksanakan.

Ada yang tak puas hati dan beremosi apabila mengandaikan ada orang yang sepatutnya dapat subsidi tak layak dapat sebab pakai kereta Persona, Saga, Wira dan Waja 1.6, manakala orang yang beli kereta mahal bawah 1.5cc macam Golf Tsi 1.4, Honda City, Jazz, Crz 1.5, Civic 1.5 Turbo, Mini Cooper 1.5 Turbo, Mazda MX5 1.5, BMW 318i 1.5 Luxury dan sebagainya boleh dapat subsidi.

Bertenang, kerajaan cuma umum je dulu tapi belum lagi bagi perincian dan mekanisme dia macam mana. Lagipun menteri dah cakap, kereta mewah takkan dapat. Mesti mereka akan semak dulu hanya jika pemohon itu golongan berpendapatan rendah atau sederhana, dan akan semak juga dengan JPJ kenderaan apa yang dipakai pemohon.

Apa yang aku faham dari ucapan pembentangan, syarat dia lebih kurang macam ni.

i) Ada kenderaan? Kalau tiada kenderaan tak dapat subsidi petrol.
ii) Kalau ada kenderaan, kereta atau motor?
iii) Kalau motor berapa cc? Kalau bawah 125cc maka layak dapat subsidi petrol.
iv) Kalau kereta ada berapa kereta? Kena ada satu kereta je, kalau ada lebih dari satu maka tak layak.
v) Kereta berapa cc? Kalau bawah 1.5cc dan bukan kereta mahal, maka layak dapat subsidi petrol.

Apa yang aku nampak dengan syarat yang sangat ketat ini, subsidi petrol ni hanya akan diberi kepada orang yang betul-betul layak sahaja. Kalau orang tu golongan B40 dan penerima BSH semata-mata pun belum tentu dapat kalau tak memenuhi kriteria di atas.

Maka dari mana datangnya assumption orang pakai Golf Tsi 1.4 pun layak dapat subsidi petrol? Takkan lah kerajaan bodoh sangat nak bagi subsidi minyak kat orang yang ada kereta BMW bawah 1.5cc. Logiklah sikit. Kau nak mohon BSH, zakat, bantuan kebajikan pun banyak prosedur dan syarat, apatah lagi subsidi minyak.

4. Perumahan

Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malayisa (REHDA) telah bersetuju untuk mengurangkan sebanyak 10% harga rumah yang tidak tertakluk kepada kawalan harga untuk projek baharu. Bagi aku ini suatu yang baik memandangkan dari dulu lagi rakyat berkeluh kesah tentang harga rumah yang semakin mahal.

Walaupun 10% tu taklah banyak sangat, tapi sekurang-kurangnya ada jugak penurunan. Kalau rumah harga RM300,000, dapatlah penurunan kepada RM270,000. Kalau rumah RM1juta, turunlah jugak ke RM900,000. Cuma harapnya penurunan tu bukan macam pasaraya buat sale. Dia naikkan dulu harga baru bagi diskaun.

Kali ni juga dah takde cakap nak bina lebih banyak projek rumah itu ini macam sebelum-sebelum ini.

Baguslah.

Kita dah tak perlu banyak sangat rumah dah, sebab rumah yang ada sekarang pun banyak lagi yang tak terjual. Nilai rumah yang tidak terjual ni yang sebahagian besarnya kategori mampu milik mencecah nilai RM22.5 bilion.

So buat apa bina banyak-banyak rumah baru kalau akhirnya tak ramai orang yang mampu nak beli pun. Yang penting sekarang adalah turunkan harga rumah supaya rumah kosong yang berlambak-lambak tu dapat dijual.

5. Pengangkutan

Perubahan terhadap beberapa pojek besar berkaitan pengangkutan, antaranya:

- Kerja pembinaan ECRL berjumlah RM81 bilion telah digantung dan kosnya sedang dirunding semula.
- Projek MRT3 yang bernilai RM60 bilion pula telah dibatalkan sehingga projek MRT2 disiapkan.
- Kos kontrak pembinaan MRT2 juga telah diturunkan dari RM39.3 bilion kepada RM30.5 bilion.
- Pelaksanaan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur - Singapura yang menelan belanja sekurang-kurangnya RM110 bilion turut ditangguh.
- Kos keseluruhan projek LRT3 diturunkan daripada RM31.6 bilion kepada RM16.6 bilion.
- Projek Landasan Berkembar Lembah Klang 2 bernilai RM5.2 bilion akan ditender semula melalui tender terbuka dan dijangka memberi penjimatan kos yang besar.

Kerajaan juga akan membekukan kenaikan bayaran tol di semua lebuhraya dalam bandar pada tahun 2019, serta pemansuhan tol motosikal di Jambatan Pertama dan Kedua di Pulau Pinang, serta Lebuhraya Laluan Kedua di Johor.

Walaupun ada dalam manifesto PH untuk PRU14 tentang pemansuhan tol, namun aku faham kalau ia tak dapat dilaksanakan sebab janji tu memang suatu yang sangat sukar untuk dilaksanakan, terutama dalam masa yang terdekat sebab kalau tiba-tiba dia mansuhkan semua tol, mana pekerja syarikat lebuhraya macam PLUS nak dapat gaji? Silap-silap terus kena berhenti.


Kita kena faham janji-janji manifesto ni semata-mata nak pancing undi je. Tapi kalau kau rasa macam dah kena kencing teruk sangat, relaks... macam kau tak pernah kencing masa zaman Najib. Manifesto BN masa PRU13 pun bukan semua dia buat pun, terutama janji nak turunkan harga kereta, sampai ke sudah tak turun.

Cuma dalam bab pengangkutan ni, selepas dah batal dan tangguh banyak projek pengangkutan awam mega ni, aku harap kerajaan boleh siapkan projek lebuhraya CSR dan mulakan projek lebuhraya LPT3 yang sudah pasti kosnya jauh lebih rendah dari kos nak bina ECRL dan HSR.

6. Pendidikan

Sektor pendidikan adalah penerima peruntukan yang terbesar berjumlah RM60.2 bilion atau 19.1% daripada keseluruhan perbelanjaan Kerajaan tahun 2019. Boleh kata pelbagai jenis sekolah dapat banyak peruntukan untuk menaiktaraf dan penyelenggaraan, dari sekolah kebangsaan, jenis kebangsaan, sekolah menengah, sekolah agama dan lain-lain lagi.

Namun aku tak nampak sebarang peruntukan berkaitan pra-sekolah atau pendidikan awal kanak-kanak, sama ada memang takde atau aku terlepas pandang. Kalau bajet sebelum-sebelum ini dengar la jugak peruntukan untuk pendidikan awal kanak-kanak terutama di bawah program PERMATA, tapi tahun ni tak pasti. Kalau tertinggal, aku harap kerajaan dapat salurkan juga peruntukan kepada pra-sekolah dan pendidikan awal kanak-kanak, tak semestinya pada PERMATA tapi secara keseluruhan.

Selain itu ia menyentuh tentang peruntukan biasiswa, aktiviti penyelidikan IPT, program latihan dan pembayaran balik PTPTN dengan cara potongan gaji berjadual antara 2% hingga 15% daripada pendapatan bulanan peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.

Apa? Kena kencing sekali lagi? Dulu PH cakap tak perlu bayar PTPTN selagi gaji belum cecah RM4,000? Nak buat macam mana, hadap je lah. Tapi tak kira la gaji berapa pun, dah nama pun pinjam kenalah bayar ye.


7. Sukan

Selain dari peruntukan kepada pembangunan sukan dan imbuhan kepada atlet sukan yang berjaya dapat pingat emas di Sukan Olimpik, aku tertarik dengan peruntukan RM10 juta untuk membangun dan menggalakkan E-Sports sebagai sebuah aktiviti dan industri yang diminati oleh generasi muda, yang melibatkan jurutera perisian dan pemaju permainan digital.

Walaupun belum ada perincian terperinci, namun aku harap peruntukan yang banyak ni bukan semata-mata nak bagi lebih ramai orang jadi pemain game. Kita kena bersandarkan kepada realiti, nak lahirkan pemain game professional bertaraf dunia bukan mudah, lebih-lebih lagi dengan saingan dari negara-negara lain yang kemahiran pemainnya jauh lebih hebat seperti Korea, China, Taiwan, US, negara Eropah dan lain-lain lagi. Malah kita nak lawan pemain Singapura pun susah.

Walaupun ada juga pemain game professional tempatan yang hebat dan bertaraf dunia, namun nisbah bilangannya tidak ramai berbanding orang yang main game itu. Boleh kata dari 10,000 orang yang main suatu game, mungkin hanya seorang sahaja yang boleh pergi jauh, sedangkan di negara lain boleh dapat seorang yang hebat dari 100 orang pemain.

Sebab itu lebih baik kita bangunkan industri game kita sendiri atau fokus kepada game yang lebih niche dan kurang persaingan. Kita bangunkan game kita sendiri, secara tak langsung dapat membuka lebih banyak peluang kepada game developer, software engineer, game tester, designer, animator, 3D modeller, storyboard & concept artist, pencipta muzik latar dan pelbagai lagi kerjaya berkaitan pembangunan game.

Lepas tu nak bagi game tempatan kita tu popular sekurang-kurangnya kat negara kita sendiri mudah je. Buat banyak pertandingan dan liga tahunan, secara tak langsung mesti ramai orang kita akan main game tu. Bila dah popular di negara sendiri, mana tahu ia lebih berpotensi untuk diperluas dan dikembangkan di negara lain?

8. Lain-lain

Selain dari itu adalah peruntukan-peruntukan bagi sektor keagamaan, keselamatan, seni hiburan kreatif, keusahawanan, pertanian, pelancongan, belanja mengurus, bayaran khas RM500 kepada kakitangan awam gred 54 ke bawah dan RM250 untuk pesara kerajaan dan sebagainya yang tak perlu aku ulas.

Walaupun dalam keadaan ekonomi serta kewangan yang agak menekan, peruntukan belanjawan 2019 kali ini meningkat lebih tinggi iaitu sebanyak M314.5 bilion berbanding bajet 2019 sebanyak RM290.4 bilion. Malah takde dah kita dengar peruntukan yang agak kontroversi dan meragukan seperti peruntukan kepada PERMATA, pelaburan 1MDB, NFC dan sebagainya.

So kalau hanya berdasarkan angka-angka ini, aku boleh kata yang belanjawan ini lebih baik dari belanjawan tahun-tahun sebelum. Yalah, dengan pendapatan yang kurang kau masih boleh bagi peruntukan lebih. Kalau dulu pendapatan lebih tinggi pun peruntukan yang diberi lebih sedikit.

Cuma memandangkan ini adalah bajet pertama yang dibuat oleh kerajaan selain BN sejak merdeka, mungkin ada benda yang terlepas pandang sini sana, yang aku harap dapat diperbaiki dan ditambah baik pada masa akan datang.

Sekian.


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik (ENIGMA) yang baru di sini - http://bit.ly/buybotk6.
............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

13 ulasan:

  1. .
    Dlm keadaan berhutang 1 trilion++ masih nak belanjakan 1 bilion untuk interkonektiviti gentian kaca. Cuba teka siapa dapat faedah awal!?

    BalasPadam
  2. GO-men baru dipimpin oleh Gen Lama, makanya stail dan gaya penipuan pun cara Lama jugak.

    BalasPadam
  3. Andaian [Quote]Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) telah bersetuju untuk mengurangkan sebanyak 10% harga rumah yang tidak tertakluk kepada kawalan harga untuk projek baharu.[Unquote]

    Persoalan: Adakah ini suatu yang baik memandangkan dari dulu lagi rakyat berkeluh kesah tentang harga rumah yang semakin mahal?

    Fakta:

    Nampaknya kerajaan pakatan tidak membantu rakyat untuk mendapatkan rumah pertama kerana:

    (1) Harga rumah masih terlalu tinggi untuk rakyat majoriti yang terdiri dari golongan sederhana dan bawahan kerana harga rumah masih terlalu tinggi dan diluar kemampuan rakyat walaupun kononnya harga rumah akan diberi potongan 10%.

    Contoh: Harga rumah selepas diberi diskaun 10% ialah RM270,000 masih diluar kemampuan rakyat golongan sederhana dan bawahan kerana bayaran balik pinjaman rumah tersebut masih terlalu tinggi untuk rakyat golongan sederhana dan bawahan kerana mereka terpaksa membayar lebih kurang RM2000 sebulan untuk tempoh 25 tahun iaitu di luar kemampuan rakyat.

    Jika gaji pembeli rumah itu ialah RM4000 sebulan, maka jelas pembeli tersebut tidak mampu membeli rumah kononnya mampu milik (sebenarnya mampu tengok sahaja)walaupun jika kerajaan pakatan menyediakan kemudahan pinjaman perumahan.

    Cuba lihat contoh pengiraan setiap bulan di bawah sebagai contoh:

    RM4000 (gaji) - RM2000 (pinjaman perumahan) - RM500 (ansuran kereta) - RM750 (upah jaga 3 anak) - kos (makan minum, minyak kereta, elektrik, air, tol, minyak dll setiap bulan)

    = habuk !!!!

    Dari segi logiknya golongan majoriti rakyat mendapat pendapatan RM0 hingga RM2500 setiap bulan.

    Maka bagaimana boleh rakyat memiliki rumah yang kononnya mampu milik tetapi sebenarnya rumah mampu tengok sahaja?

    Maka kita tidak nampak sebarang peranan kerajaan pakatan untuk membina rumah dibawah harga RM200,000 se unit untuk rakyat.

    Dan masalah ini bermula di zaman kerajaan BN dan berterusan hingga ke zaman kerajaan pakatan. Masalah yang sama tidak selesai hingga ke hari ini.

    Saya berpendapat masalah ini boleh diselesaikan oleh Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad yang merupakan seorang arkitek professional yang terkenal jika kerajaan memberikan sokongan dan kuasa penuh kepada beliau.

    Saya percaya beliau tahu cara mengurangkan kos pembinaan rumah kos rendah dan sederhana untuk menurunkan harga rumah di bawah RM200,000 se unit. Dan kerajaan perlu bermurah hati menyumbangkan tanah kerajaan untuk projek rumah rakyat supaya harga rumah boleh diturunkan. Dan kerajaan perlu menubuhkan anak syarikat kerajaan untuk membina rumah-rumah tersebut jika kerajaan mahu setiap rakyat mampu memiliki rumah !

    Nota: Saya bukan orang politik dan saya tidak mempunyai kepentingan politik. Pendapat saya adalah ikhlas untuk membantu kebajikan rakyat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. .
      Bila swasta di minta beli rumah secara pukal dari pemaju, impaknya jelas iaitu pasaran akan mengherot lalu harga rumah akan terus menongak-nongak. Yang dapat faedah besau adalah kapitalis, pengguna tetap di takuk lama atau turun takuk.
      .

      Padam
  4. rumah atap boleh lah

    BalasPadam
  5. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipuan dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman kira-kira Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya Mengenai terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk syarikat pinjaman peribadi yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan menjadi kemuliaan, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman sedemikian, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia adalah jenaka, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan menipu yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah 1% tanpa cagaran.

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melompat ke udara dan dibubarkan dan kini perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya Dia tidak tahu mengenai syarikat fesyen.

    Jadi saya nasihat semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara-negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau lain untuk sila hubungi
    Ibu Christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (lianmeylady@gmail.com). Anda masih boleh menghubungi nombor WhatsApp ibu yang baik +15614916019


    Terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.

    BalasPadam
  6. Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan atas karunia kehidupan.
    Nama saya Nadia Sisworo dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang ibu Rossa Stanley Favor perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya manis.
    Saya mengalami kesulitan keuangan selama beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dimakamkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali.
    Tetapi ketika saya berpikir hidup saya sudah berakhir, saya benar-benar mencoba bunuh diri, saat itulah ALLAH menggunakan teman saya dan Neighbor Annisa aBerkarya yang sekarang pindah ke Singapura, dia membantu saya untuk menghubungi ibu Rossa Stanley yang katanya seorang teman dari India menghubungkannya dengan ibu Rossa, jadi saya menceritakan kisah saya kepada ibu, dia meminta dokumen saya yang saya ajukan dan sebelum saya mengetahuinya permintaan pinjaman saya untuk Rp120.000.000,00 disetujui, sebelum itu saya telah mencoba tiga perusahaan pinjaman online yang berbeda tetapi tidak ada bantuan positif, tetapi ibu rossa Stanley melalui perusahaan pinjamannya ROSSATANLEYLOANCOMPANY mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan bahwa sampai saya mati saya akan terus membagikan kisah ini sehingga sesama warga negara saya dapat memperoleh manfaat darinya, jangan hubungi pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita pinjaman palsu, Setelah itu saya proses persetujuan kredit selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta. mother rossa stanley adalah satu-satunya pemberi pinjaman nyata, tulus dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi ibu Rossa Stanely di saluran ini

    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY@GMAIL.COM
    HANYA TEKS MEREKA +12133153118

    Ini adalah kesaksian saya dan dapat diverifikasi dengan rincian akun saya yang di bawah jika Anda ragu

    itulah bagaimana hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Ini email saya: nadiasisworo@gmail.com
    Dan di bawah ini adalah detail akun saya yang dikreditkan dengan pinjaman dari rossastanleyloancompany,

    Alamat bank: Cabang Jatinegara Jakarta Timur
    Nama akun: Nadia Sisworo
    Nomor akun: 0504482516
    Nama Bank: Bank Negara Indonesia (BNI)

    BalasPadam
  7. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  8. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  9. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  10. BAGAIMANA CARA MENGENAI KREDIT PINJAMAN JAMINAN
    (1) Peminjam palsu tidak perlu meminta Collatera dan tidak ada laman web
    (2) Peminjam palsu tidak mempunyai sijil perniagaan
    (3) Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan anda yang membuat anda layak mendapat pinjaman
    (4) Peminjam palsu tidak menggunakan Gmail, tidak ada dominan
    (5) Peminjam palsu tidak mempunyai alamat pejabat fizikal
    (6) Peminjam palsu meminta yuran pendaftaran dan bayaran trans
                                              Daftar sekarang
    DAFTAR SEKARANG: info@aasimahaadilaahmed.loanfirm.site
    laman web ::: https: //www.aasimahaadilaahmed.loanfirm.site
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: + 447456405237. Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm 2.4 juta dengan kadar faedah pinjaman sebanyak 1% dari PINJAMAN AASIMAHA ADILA AHMED. Semoga Allah memberkati mereka. InsyaAllah, dengan setia
    Jurjani baik
    Pengerusi Eksekutif / PENGENALAN Pegawai, VENTURES HARTA TANAH Email.jurjanibude0811@gmail.com

    BalasPadam
  11. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam
  12. Nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    E-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    Puan Rebecca Walker (rebeccawalker700@gmail.com)
    Nama saya Puan Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia saya kalah tetapi 20 juta rupiah Indonesia kepada peminjam pinjaman palsu dan toko saya dekat dan saya kehilangan harapan dalam kehidupan pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet saya melihat kesaksian dalam talian tentang rakan yang mendapat pinjaman `dari Puan Rebecca Walker. Saya diberitahu bahawa dia adalah seorang ibu yang jujur, jadi saya memohon pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu sehingga setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya memiliki toko yang menjalankan perniagaan saya dan hari ini saya telah melunaskan hutang saya, terima kasih kepada Ibu Rebecca Walker dia adalah seorang ibu yang baik. Jadi saya berjanji untuk memberi keterangan dan berkongsi berita baik saya setiap hari dan anda juga boleh menghubungi e-mel ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
     jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Rebecca Walker, anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
     semoga Allah terus memberkati dia dan melindunginya kerana dia adalah orang yang baik.

    BalasPadam