Header Ads

ads header

Flash News

KKM tidak akan teruskan cadangan wujudkan REIT - Dr Dzulkefly


LANGKAWI: Kementerian Kesihatan (KKM) tidak akan meneruskan cadangan mewujudkan amanah pelaburan hartanah (REIT) bertujuan mendapatkan dana tambahan untuk kementerian itu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, berkata keputusan itu diambil selepas pihaknya melakukan beberapa kajian, pembentangan kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Kabinet, serta perbincangan bersama Kementerian Kewangan.

“Saya sudah berbincang dengan Kementerian Kewangan dan membentangkan kepada Kabinet, kemudian diminta oleh Perdana Menteri supaya KKM mengkaji semula. Selepas mengkaji, kita mendapati dari sudut kos pinjaman itu ada instrumen lain yang lebih baik.

“Saya membuat rumusan dalam mesyuarat pascakabinet pada peringkat kementerian, tidak akan menggunakan REIT dalam usaha menerbitkan atau menjana dana untuk kegiatan pembangunan dan penambahbaikan kemudahan fasiliti KKM.

“Saya juga sudah ada beberapa usaha dan opsyen lain untuk diguna pakai,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Forum Islam Sihat Walafiat di Masjid Al Hana, di sini, malam tadi.

Sementara itu, Dr Dzulkefly berkata, KKM akan membentangkan cadangan dan dasar supaya suntikan vaksin imunisasi diwajibkan.

Beliau berkata, KKM mendapat ‘desakan’ kuat pelbagai pihak supaya kerajaan mempertimbang mewajibkan imunisasi vaksin berikutan keengganan ibu bapa mengambil suntikan sehingga menyebabkan berlaku kes kematian.

“Saya akan membawa perkara ini dalam mesyuarat pascakabinet KKM. Andainya disokong, kita akan membawa ke peringkat Kabinet pula.

“Saya percaya akan ada hujah yang menyokong dan menentang cadangan ini, KKM akan mempertimbangkan semuanya secara serius,” katanya.

Ditanya tahap penolakan suntikan vaksin imunisasi ketika ini, Dr Dzulkefly berkata, keadaannya belum membimbangkan, namun kadangkala ibu bapa menolak vaksin memberi alasan yang tidak dibuat berdasarkan ‘evidence based’ atau kajian klinikal.

“Kita akan bentangkan dalam tempoh waktu yang munasabah. Kita perlu ada konsultasi dan merujuk pemegang taruh.

“Jika kita mahu menangani perkara ini dengan baik dan cermat, kita perlu ada sesi keterlibatan seperti sesi perjumpaan townhall,” katanya. – BERNAMA

MR :  ramai pelabur asing tidak berminat membeli REITs di Malaysia disebabkan cukai


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..💥🔥🔥
 Dapatkan Vitamin C Harian Anda Disini >>>Klik Sini<<< Sebotol ada 100 tablet Harga RM60 sahaja.Penghantaran PERCUMA ke Seluruh Malaysia






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan