Header Ads

ads header

Flash News

Pas Terperangkap !


Berita dalam beberapa akhbar hari minggu 17 Februari 2019 seperti dalam Berita Harian (Ahad), Sinar dan lain-lain, bahawa PAS tidak bekerjasama dengan UMNO dalam PRK Semenyih amat mengelirukan dan timbul dalam fikiran, ``Mengapa berlaku demikian ?`` Mengapa kenyataan dibuat oleh orang kedua, - Tun Dr. Mahathir dan bukan dari Presiden Pas Sendiri – Tuan Haji Abdul Hadi Awang ?
Memikirkan bahawa kini dalam musim kempen PRK Semenyih, maka timbul dalam fikiran ini adalah antara tektik politik lawan. Timbul juga dalam fikiran, mengapa Dr. Mahathir sanggup membuat kenyataan sepihak sedemikian ? 
Adakah PH begitu terdesak dalam mendepani PRK Semenyih hasil dari kerjasama antara UMNO dan PAS yang benar-benar menggugat kerusi itu yang sebelum ini dipegfang oleh PH (Usaha perlu dilakukan bagi memecahkan mereka). 
Anihnya mengapa  Haji Abdul Hadi yang bersama Takiyuddin Setiausaha Agung Pas bersama dengan Ahmad Samsuri Menteri Besar Terengganu yang membuat pertemuan dengan Dr. Mahathir, tidak membuat sebarang kenyataan yang memberi tanggapan seolah-olah berita ada kebenarannya. 
 Mereka dikatakan mengelak dari ditemui wartawan dan  tidak menjawab telefon dari mereka.
Sebaliknya yang membuat komen ialah Nasruddin Hasan yang bertanya, mengapa Dr. Mahathir membuat kenyataan sedemikian dan tidak dari PAS membuat kenyataan sedemikian. Pihak pekerja pilihanraya dari PAS  diminta meneruskan kerjasama. Pihak UMNO seperti Ashraf - Ketua Pemudanya tidak menerima selagi tidak ada kenyataan dan arahan bertulis dari Pas. Walau bagaimana kekeliruan ini tidak dapat dihilangkan, bahkan beberapa akhbar pada pagi Isnin ini.
The Star menjadikan berita muka hadapan tentang kekeliruan yang timbul dari kenyataan bercanggah dari pimpinan PAS. Takiyuddin sebaliknya membuat kenyataan bahawa kerjasama dengan UMNO di Semenyih diteruskan atas dasar kepentingan Islam dan Melayu, tetapi kadar kerjasama tidak sama dengan Cameron Highlands, kerana yang ditentang di Cameron Highland ialah calon dari DAP, sebaliknya kerjasama dengan UMNO di Semenyih tidak setinggi komitmen di Cameron Highland, kerana yang ditentang di Semenyih sama Melayu- Islam ! Tetapi tidakkah ianya sama dari PH ? 
Pendirian yang dibuat ini adalah berkecamuk dan merumitkan hubungan pada masa akan datang. 
Mengapa pertandingan secara politik dikategorikan pula dari segi calonnya. PAS merumitkan dirinya dan merumitkan kedudukannya pada masa akan datang. Kita berpendapat jika ada terselit di dalam hati tentang perbezaan calon yang dilawan dari segi agama dan kaum, sepatutnya ini jangan dizahirkan keluar, hatta kepada sesama parti apa lagi kepada umum. Yang ditentang ialah lawan parti !
Kita berpendapat PAS benar-benar telah terperangkat dengan jaring yang dipasang oleh PH.  Begitu ramai tokoh yang terlibat dengan isu, tidak ada kesatuan kenyataan yang dapat memuaskan jawapan. 
Mengapa dalam masa suasana pilihanraya kecil dibuat pertemuan yang boleh membawa  kepada permasalahan yang berlaku ?
Implikasi dari tindakan PAS yang membuat pertemnuan yang mencetuskan permasalahan yang timbul bahawa:
Sikap PAS mengeruhkan hubungan dengan UMNO yang sepatutnya jelas dan sama memfokuskan kerjasama dengan UMNO di Semenyih atas dasar  PH lawan dalam parti (tidak perlu dikaitkan dengan agama, bangsa atau kaum). Dimana hendak diletakkan maruah dan integriti PAS jika sekiranya DUN Semenyih dimenangi oleh UMNO ? Dan jika kalah akan dibangkitkan kerana PAS belot dan tidak setia ? Kerjasama dengan UMNO pada masa akan datang berliku dan tidak selicin seperti yang berlaku sebelumnya.
Kita amat bimbang ini akan menimbulkan bibit-bibit tidak puashati ahli PAS yang boleh membawa kembali perpecahan yang menyukarkan usaha untuk kembali menyatukan.
Dan pendekatan yang tidak bijaksana ini akan menjauhkan penyokong dan orang ramai yang selama ini simpati dengan PAS secara senyap. Penyelidikan perlu dibuat mencari punca, permasalahan, implikasi dan cara terbaik mengatasi permasalahan dan menjelaskan masa depan.
Kesimpulan kita melihat PAS terjebak dalam jaringan perangkap yang  dipasang  lawan di tempat genting ! 
Sekian.

 Dr Shafie Abu Bakar
https://drshafie.blogspot.com/


MR :  Ramai orang tak boleh baca politik PAS, kenapa sedang hangat usaha kerjasama PAS-UMNO tiba-tiba sokong Mahathir? Tak boleh baca mungkin strategi smart atau strategi lingkup!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..💥🔥🔥
 Dapatkan Vitamin C Harian Anda Disini >>>Klik Sini<<< Sebotol ada 100 tablet Harga RM60 sahaja.Penghantaran PERCUMA ke Seluruh Malaysia





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

6 ulasan:

  1. Yang sebenarnya PAS tidak rugi apa apa ataupun terperangkap kerana PAS tidak bertanding di Semenyih. Tetapi yang terperangkap ialah Bersatu kerana PKR,Amanah dan DAP akan rasa sangsi. Pertemuan TGHH dengan Mahathir hanya kerana PAS menyatakan sokongan di atas pendirian Mahathir dalam beberapa isu yang melibatkan Islam dan Melayu. PAS tidak menentang membabi buta dan Bersatu pula dilihat tidak terlalu over dalam mengkritik atau memfitnah PAS.. yang paling over ialah barua pasu bunga tokong DAP iaitu Amanah yang lebih sudu dari kuah. Berbaik baik dengan PH demi kepentingan rakyat tidak salah..begitu juga bekerjasama dengan UMNO demi Islam juga menguntungkan Melayu. PAS tidak berdendam walaupun UMNO pernah mengkhianati PAS dan PAS bebas untuk bekerjasama dengan sesiapa saja. Dalam politik tidak boleh lurus bendul..Ia perlukan helah dan muslihat. Kekadang kita nampak itu merugikan tetapi hasil akhir lebih penting.

    BalasPadam
  2. ni namanya the art of war.mahathir akan hancurkan PH dr dalam.

    BalasPadam
  3. Pemimpin-pemimpin PAS cerdik sebab mereka sudah kenal dan tahu perangkap dan jerangkap samar yang dipasang oleh musuh-musuh PAS untuk melingkupkan PAS. Malangnya musuh-musuh PAS sendiri yang masuk ke dalam perangkap dan jerangkap samar mereka sendiri seperti kes fitnah rasuah RM90 juta dll.

    BalasPadam
  4. Antara TDM dan DSAI, PAS lebih suka TDM sebab sikap tikam belakang DSAI terhadap PAS yang terlalu banyak.

    BalasPadam
  5. Ulamak seperti TGHH tidak buat keputusan melalui akal semata2 setiap tindakan politik.Mengurus parti sebesar PAS yang sentiasa dicemburui lawan perlu lebih daripada kecerdikan akal semata2. Solat malam dan munajat kepada Allah lebih utama sebelum setiap gerak langkah mengemudi PAS. Kekadang kita tk dapat membaca dalam masa yang singkat senario yang berlaku, namun diyakini TGHH tidak mudah diperdaya oleh musuh PAS.

    BalasPadam
  6. Airasia,setiap hari 7 kali seminggu....PAS diserang setiap hari.Kenapa?PAS lemah?Pas salah? BUKAN,! PAS dilihat integriti dan sukar diletak dlm kandang salah.Pas dah bukti mampu berada dlm matang melayani setiap keadaan yg ada dlm politik kotemporari.

    BalasPadam