Header Ads

ads header

Flash News

Hukum solat berimamkan golongan Syiah


BARU-BARU ini, saya solat di surau Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Saya dapati seorang lelaki bermazhab Syiah sedang solat Zuhur dan Asar secara jamak qasar. Bolehkah saya solat berimamkan seorang yang bermazhab Syiah?

Tidak dinafikan mazhab Syiah tidak diterima untuk diamalkan di Malaysia bertujuan untuk menghalang rakyat Malaysia khususnya beragama Islam daripada terpengaruh dengan ideologi mazhab itu yang banyak terpesong daripada landasan syariat Islam.

Oleh itu, soalan yang dikemukakan ini sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama, insya-Allah. Sebelum hukum solat di belakang mereka ditentukan, maka tidak dapat tidak kita perlu mengetahui mazhab mereka secara umum.

Syiah terbahagi kepada banyak mazhab. Ada pandangan mereka yang hampir dengan pandangan empat mazhab dan ada yang terpesong jauh daripada kehendak syariat Islam.

Ini adalah disebabkan iktikad mereka yang telah terkeluar daripada Islam akibat pegangan mereka yang menghina sahabat seperti Abu Bakar dan Umar.

Bagaimanapun, adalah tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa solat di belakang imam Syiah tidak dibenarkan sehinggalah kita benar-benar yakin terhadap mazhab dan pegangan imam yang berada di hadapan kita itu.

Perkara ini telah dibincangkan oleh tokoh agama terkemuka dunia seperti bekas Mufti Arab Saudi, Shikh Abdul Aziz bin Baz, Dr Muhammad Said Ramadan al-Buty, Shikh Kurayyim Rajih dan ramai lagi.

Semua mereka melarang seseorang bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah solat berimamkan imam Syiah.

Dikhuatiri pegangan golongan Syiah itu menyimpang daripada ajaran Islam sehingga menyebabkan mereka murtad.

Seperti yang kita ketahui, solat orang yang telah murtad adalah tidak sah selagi dia tidak bertaubat. Oleh itu, sebagai jalan selamat, ulama menyarankan supaya tidak solat di belakang seorang yang bermazhab Syiah.

Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim

MR :  Ini adalah sebahagian pendapat... Mat Sabu mungkin ada pendapat lain. Ulama AMANAH termasuk 2 penasihat parti AMANAH harap jangan membisu. Begitu juga dengan IKRAM... jangan membisu bila kena atas kepala sendiri. Adillah dalam beragama


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Hanya puak syiah solat dibelakang imam syiah. Umat Islam dilarang solat di belakang imam syiah kerana fatwa telah menyatakan dengan jelas bahawa syiah sesat lagi menyesatkan.

    BalasPadam
  2. Rujukan ulama yg disebut diatas adalah ulama mutakhirin.. Boleh rujuk ulama salaf..

    BalasPadam