Header Ads

ads header

Flash News

Jawab Lim Guan Eng

1. Semasa di Dewan Rakyat pada 2 April 2019, saya tanya samada Menteri Kewangan memperolehi HKD1.6 bilion daripada penjualan Bangunan Malaysia di Hong Kong menerusi tender terbuka. Esoknya, 3 April 2019, Guan Eng dengan bangganya menunjukkan surat yang menyatakan bahawa Kementerian Kewangan telah menerima surat daripada pembeli yang berminat untuk membeli hartanah tersebut dengan harga RM1.68 bilion.

2. Saya mendapati ianya hanyalah surat tunjuk minat pembeli yang ingin membeli hartanah tersebut pada harga RM1.6 bilion.

3. Apa yang ditunjukkan oleh Guan Eng itu bukanlah bukti kukuh atau surat tawaran rasmi. Ini kerana, sekiranya mana-mana pembeli berminat untuk menyertai proses tender terbuka, mereka perlu mengikut prosedur dengan membayar deposit sekurang-kurangnya 10% dari harga jualan atau 1% ke 2% wang jaminan (earnest deposit). Sekiranya Guan Eng mahu membuktikan ia sebagai surat tawaran, beliau juga sepatutnya menunjukkan bukti pembayaran deposit 10% atau 1% ke 2% wang jaminan. Namun, Lim Guan Eng terpaksa menunjukkan surat tunjuk minat tersebut bagi menutup malu serta mengelirukan orang ramai.

4. Sekali lagi saya mencabar Lim Guan Eng untuk menunjukkan :

(i) Laporan penilaian hartanah yang menyatakan harga pasaran semasa ialah RM1.6 bilion atau HKD3.2 bilion.

(ii) Surat tawaran jelas menyatakan harga rizab ialah RM1.6 bilion.

(iii) Perjanjian jual-beli termasuk perincian dan resit deposit.

5. Keahlian akauntan sementara (provisional) tidak sama tarafnya dengan akauntan profesional. Dengan menunjukkan surat minat untuk mendapatkan bangunan tersebut dengan harga RM1.6 bilion tidak bermaksud harga pemula bidaan yang ditetapkan dalam tender terbuka adalah RM1.6 bilion.
Wee Ka Siong

MR :  LGE kaki beli... mudah bahasa PONDAN


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan: