Header Ads

ads header

Flash News

Pemberian Duit Raya Di DUN Rantau : Semuanya Kebetulan, Rasuah Secara Terang…?


RANTAU, 10 April – Kerana yakin seolah-olah pihak berkuasa yang mengendalikan pilihan raya tidak akan mengambil apa-apa tindakan, kerajaan Pakatan Harapan (PH) dilihat semakin hari semakin angkuh dan bongkak membuat kesalahan demi kesalahan dalam siri kempen pilihan raya.

Isu pemberian duit minyak kepada belia Orang Asli di Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands hinggalah pemberian hamper dan tawaran baik pulih rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih adalah contoh klasik bagaimana PH terus melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Bahkan BERSIH dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pernah mengeluarkan kenyataan bahawa dalam siri kempen-kempen PRK, PH paling banyak melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya.



Laporan polis tiada tindakan susulan, dan ironinya pengerusi SPR pernah berkata mereka tiada kuasa untuk mengambil tindakan!

Di PRK Rantau, bukan sahaja majlis jamuan makan diadakan di beberapa kempen ceramah pemimpin PH seperti di Taman Sri Ramai yang kononnya ditaja oleh individu tetapi terkini, penyerahan cek pendahuluan sempena perayaan Hari Raya Aidil Fitri 2019 di d’Tempat Country Club, Bandar Sri Sendayan dilakukan oleh kerajaan Negeri Sembilan.

Persoalan yang timbul, siapakah penerima? Mengapa dibuat di lokasi yang termasuk dalam DUN Rantau? Mengapa dibuat ketika musim PRK Rantau?

Adakah semuanya secara kebetulan? Bagaimana kebetulannya bila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng umum Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) akan dilencongkan ke Negeri Sembilan minggu lalu?

Atau adakah ini dinamakan rasuah secara terang-terangan?

Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dalam Bahagian III Perbuatan Rasuah jelas menunjukkan perbuatan Penjamuan (Seksyen 8) dan Penyogokan (Seksyen 10) adalah perkara yang menyalahi undang-undang dalam kempen pilihan raya.

(c) tiap-tiap orang yang, sebelum, semasa atau selepas sesuatu pilihan raya, secara langsung atau tidak langsung, dengan sendiri atau melalui mana-mana orang lain bagi pihaknya, memberikan apa-apa pemberian, pinjaman, tawaran, janji, pemerdapatan, persetujuan yang disebut terdahulu kepada atau untuk mana-mana orang bagi mendorong orang itu supaya mendapatkan atau berusaha untuk mendapatkan mana-mana orang dipilih, atau untuk mendapatkan undi mana-mana pemilih atau pengundi dalam mana-mana pilihan raya;

Jika disabitkan kesalahan oleh Mahkamah Sesyen, boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun dan didenda tidak kurang daripada satu ribu ringgit dan tidak lebih daripada lima ribu ringgit.

Di manakah duduknya ‘Rule of Law’ versi PH? – Media UMNO


MR :  Puasa belum lagi, dah bagi duit raya... punyalah hancing PH


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. 10 April 2059...???? 50 tahun lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakatan pimpinan DA-Pigs akan lingkup dalam PRU 2023 kerana rakyat sudah serik dikencing hancing oleh pakatan pimpinan DA-Pigs! Pakatan pimpinan DA-Pigs akan pupus lama sebelum tahun 10 April 2059 !

      Padam