Header Ads

ads header

Flash News

Pindaan Perlembagaan percubaan merbahaya


SAYA
 mengambil bahagian untuk turut berucap membahaskan RUU meminda Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan. Dalam masa yang diberi 5 minit itu, saya tekankan kepada beberapa perkara agar Dewan menimbangkan semula usul mengembalikan status Sabah dan Sarawak kepada perjanjian pembentukan Malaysia 1963. Dalam erti kata lain, Sabah, Sarawak dan Neger-negeri Tanah Melayu dikira tiga entiti yang membentuk Malaysia.

Saya merujuk kepada satu kes klasik iaitu The Government of the State of Kelantan v The Government of the Federation of Malaya and Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada 1963 yang menyaksikan Hakim Mahkamah Tinggi Thomson telah menyatakan bahawa 'Sabah, Sarawak dan Singapura telah disatukan (federated) dengan negeri-negeri lain dalam Persekutuan Tanah Melayu' dan bukannya 'disatukan dengan Persekutuan Tanah Melayu'. Ia menunjukkan taraf yang sama di antara Sabah dan Sarawak dengan negeri-negeri lain di Malaysia. Terima kasih Peguam, Wan Rohimi Wan Daud yang telah membekalkan maklumat ini lewat Mesyuarat Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Hujah ini sekali gus menafikan Ahli-ahli Parlimen PH yang berulang kali menyatakan bahawa Sabah dan Sarawak ialah 'equal partner' (rakan kongsi yang mempunyai hak sama) dengan Semenanjung sebagai satu entiti. Hakikatnya kedua-dua negeri ini mempunyai hak yang sama dengan negeri-negeri di Semenanjung.

Adakah Majlis Raja-raja telah dirundingi memandangkan ada kemungkinan pindaan ini boleh menyebabkan berkurangnya kuasa Yang di-Pertuan Agung (YDPA) sebagai Ketua Agama Islam di negeri-negeri Sabah dan Sarawak bermula 1976. Jika kembali kepada senario 1963, tidakkah secara tidak langsung menidakkan YDPA sebagai Ketua Agama Islam di dua buah negeri tersebut? Di mana jika ia berlaku, Majlis Raja-raja hendaklah dirundingi.

Mampukah kerajaan berdepan dengan hubungan yang agak tegang dengan Majlis Raja-raja selepas isu penarikan balik Statut Rome dan terkini perletakan jawatan Menteri Besar Johor mencalarkan imej hubungan Kerajaan Malaysia dengan Majlis Raja-raja?

Pindaan yang ingin dibuat ini pada zahirnya memang tiada kaitan dengan perkara tersebut, namun apabila Perdana Menteri menyatakan dalam huraiannya bahawa pindaan ini hanyalah merupakan satu permulaan kepada pindaan-pindaan lain yang pada akhirnya akan membawa Sabah dan Sarawak 'sepenuhnya' kepada senario 1963, isu ini dibangkitkan kerana pada tahun 1963, SPB YDPA belum menjadi ketua agama Islam bagi kedua-dua negeri tersebut.

Hasrat saya ialah agar Perdana Menteri semasa penggulungannya menyatakan dengan tegas dan pasti bahawa "Kerajaan sama sekali tidak akan menyentuh keduduka  SPB YDPA sebagai Ketua Agama di kedua-dua negeri tersebut sekarang dan pada bila-bila masa akan datang" agar ia tercatat di dalam minit dan hansard.

Bagaimanapun, Perdana Menteri tidak memberikan maklum balas terhadap isu tersebut.

Jika isunya adalah berkaitan dengan pembahagian kek ekonomi yang dilihat tidak seimbang, saya syorkan agar ia diselesaikan melalui amalan federalisme yang dihormati dan tidak perlu melalui pindaan perlembagaan. Berikan Sabah dan Sarawak hak yang mereka patut nikmati kerana keadilan itu meletakkan sesuatu pada tempatnya.

AHMAD FADHLI SHAARI
Ahli Parlimen Pasir Mas


MR :  Pindaan ini adalah percubaan kerajaan melihat mood dan sokongan


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Si PEROMPAK/PERASUAH mahathir KERALA terus MENGHINA/MENGERTAK/MEMBULI dan MENIPU akan HAK dan KUASA Kesultanan Islam/Melayu kita, kononnya 'TAK DEMOKRASI'!!! Lihat di -

    1. https://wak-labu.blogspot.com/2019/04/pm-jika-raja-yang-pilih-mb-msia-bukan.html ;

    Sepatutnya DYMM YDPA mesti amat BERANI utk. mengISYTIHARkan DARURAT segera, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA), lihat UNDG2 PERLEMBAGAAN kita di - Perkara 150. Proklamasi darurat.

    (1) Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannyaterancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian.

    2) Proklamasi Darurat di bawah Fasal (1) boleh dikeluarkan sebelum sebenarnya berlaku kejadian yang mengancam keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa kejadian sedemikian hampir benar berlaku.....

    Ini kerana si PEROMPAK/PERASUAH/PENIPU mahathir KERALA, PEGUAM NEGARA PENIPU BANGKAI ANJING dan seluruh rejim PH BANGKAI ANJING, yg. telah diKUASAI oleh si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP BANGKAI ANJING homo jijik ZIONIS ISrael - mmg. mahu MENGHAPUSKan KESULTANAN Islam/Melayu kita spt. diDEDAHkan oleh Mohamad Razali bin Abdul Rahman, Mantan Setiausaha Politik Lim Guan Eng BANGKAI ANJING tu (semasa dia KM PP), serta tak habis2 nak MENGHINA/MENGGERTAK/MEMBULI dan MENIPU akan HAK2 dan KUASA2 Kesultanan ISLAM/MELAYU, di TANAH MELAYU,pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ini! Lihat di -

    2. https://mykmu.net/2019/04/09/tmj-orang-biasa-tun-dr-mahathir/ ;

    3. https://www.abuleman.com/2019/04/penyokong-mahathir-ugut-jatuhkan-istana-johor.html ;

    4. https://www.thethirdforce.net/pendedahan-panas-tony-pua-lim-guan-eng-dan-agenda-anti-islam-anti-bahasa-melayu-pro-komunis-dan-pro-zionis-dap/ ;
    Mana PDRM oi - hang TIDOQkah?!!!

    Tgk. juga 80 RIBU PENJAWAT AWAM, yg. MAJORITI adalah dari bangsa BUMIPUTERA kita dan RELA, yg. MAJORITI juga adalah dari bangsa BUMIPUTERA kita, akan di BERHENTIkan dan diBUBARkan oleh si PERASUAH guan eng DAP BANGKAI ANJING Homo jijik ZIONIS ISrael ni - dgn. asyik MENIPU psl. HUTANG NEGARA dan kononnya REJIM PH BANGKAI ANJINGni tak dak wang, tapi si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK DAP BANGKAI ANJING inilah PERASUAH/PEROMPAK wang rakyat/negara-no-1!!!

    Patutnya RELA dan JPA tu, diletakkan segera bawah Kuasa DYMM YDPA kita, yg. mesti BERANI dan BERTANGGUNGJAWAB utk. MELINDUNG Hak/Warisan/Sejarah/Identiti bangsa BUMIPUTERA kita, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 kita!!! Lihat di -

    5. http://sabahkini2.com/en/news/1833/dulu-305-juta-rela-dihina-kini-bakal-dibubarkan-jkr-akan-dikorporatkan/view

    BalasPadam
  2. Begitu juga si anwar Homo/PKR HOMO/DAP BANGKAI ANJING homo jijik ZIONIS ISrael dan 'NGO'2 BANGKAI ANJING depa, yg. diRASUAH berBILLION oleh si PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Zionis HOMO jijik Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS!!

    Sbb. tu anwar homo BANGKAI ANJING-si PENJILAT kit siang/guan
    eng/ramasamy/waythamoorti, yg. sebenaqnya lebih jahat dan merbahaya dr. mahathir KERALA ni, dan asyik galak MENARI mcm. si LEMBU HOMO SEWEL di pesta2 DAP - nak MENDERHAKA juga kpd. DYMM YDPA kita dgn. mahu mengHAPUSkan HAK bangsa BUMIPUTERA kita pula, yg. diLINDUNGI oleh UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 kita dan DYMM YDPA sbg. Pelindung HAK/IDENTITI/WARISAN/SEJARAH bangsa BUMIPUTERA mengikut Undg2 Perlembagaan 153 itu!

    Mana syukri HOMO/SPRM/PEGUAM NEGARA BANGKAI2 ANJING PENIPU tu?!! Lihat di –

    1. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/ ;

    2. https://www.malaysia-today.net/2018/11/06/anwar-malays-need-time-to-accept-eradication-of-racial-nep/ ;

    3. https://wrlr.blogspot.com/2019/03/anwar-tolak-agenda-ekonomi-berasaskan.html2 (AWAS: ini BLOG 'reformasi' BANGKAI ANJING PKR homo);

    4. https://www.malaysia-today.net/2019/04/07/anwar-ibrahim-menari-di-rantau/ ;

    5. https://www.thethirdforce.net/pendedahan-panas-tony-pua-lim-guan-eng-dan-agenda-anti-islam-anti-bahasa-melayu-pro-komunis-dan-pro-zionis-dap/ ;

    Tgk. sj. PARTI PKR Homo BANGKAI ANJING ni, dah jadi KLON si DAPbangkai ANJING, memperGUNAkan si JANTAN2 Islam/Melayu HOMO mcm. si KULI2 amat BANGSAT!!! Lihat media BANGKAI ANJING ni, di

    6. https://www.malaymail.com/s/1707942/let-anwar-lead-wan-azizah-tells-azmin-after-tiff-over-pkr-leaders-appointme ;

    Lihat juga si anwaq HOMO JIJIK PKR homo BANGKAI ANJING JIJIK ni terus berSUKARIA dgn. JANTAN2 HOMO BANGKAÌ ANJING JIJIK-suka berBOGEL dia!!! Mana Jab Agama Islam?!!!

    Lagipun, kalau TAK benaq berita ni - awat si anwaq HOMO ni TAK buat REPOT POLIS mahupun SAMAN, aaahhhh?!!!! Lihat di -

    7. https://www.malaysia-today.net/2018/12/27/photos-and-porn-videos-of-anwars-alleged-gay-partner-going-viral/ ; dan di

    8. https://www.malaysia-today.net/2018/12/28/video-saya-bogel-itu-mana-ada-muka-anwar/ya-bogel-itu-mana-ada-muka-anwar/

    BalasPadam
  3. yaaa... dari mula menangnya Mahathir jd PM... Malaysia kini dalam keadaan darurat ...


    BalasPadam