Header Ads

ads header

Flash News

Statut Rom Tidak Pernah Di Perkenan (consent) Oleh Majlis Raja Raja Melayu dan Yang Di Pertuan Agong (YDPA)


※ Jika tidak ditarik balik atau dibatalkan Statut Rom, maka Parlimen dan Dewan Undangan Negeri boleh dibubarkan oleh YDPA.

※ Mengapa Kerajaan PH memandang remeh peranan YDPA dan peranan Majlis Raja Raja Melayu?.

※ Punca utama boleh dikatakan bermula apabila telah terjadi penghapusan tagline 'Urusan Seri Paduka Baginda' yang pada suatu ketika dahulu ianya di"cop" pada ke semua sampul surat atas urusan Kerajaan dan urusan rasmi.

※ Dulu2, penjawat awam disedarkan dengan diberikan latihan dan pemahaman berkenaan pembentukan Kerajaan Malaysia adalah sebenarnya Kerajaan Melayu Beraja. YDPA diperingkat Persekutuan dan Raja Melayu diperingkat negeri dan wakil YDPA diperingkat Negeri tidak beraja.

※ Pembentukan Kerajaan telah diserahkan oleh mandat rakyat dan parti mana yang dipilih menjadi Kerajaan, secara langsung bakal mewakili negara atas nama "urusan Seri Paduka Baginda". Kerajaan yang dipilih rakyat ini masih absolute atas urusan Raja Pemerintah. Baginda bukan diberi gaji dan menerima elaun buta. Baginda dalam Perlembagaan dikenali dengan nama Raja Pemerintah.

※ Segala yang berlaku di dalam Kerajaan Persekutuan dan kerajaan Negeri mesti dimaklumkan kepada baginda. Itu sebab adanya perintah mengadap Perdana Menteri dengan YDPA sebelum sidang kabinet dan begitu juga Menteri Besar sebelum meyuarat Ecxo. Itu sebab ada larangan YDPA dan Raja Negeri tidak boleh meninggalkan Malaysia dan negeri melebihi 14 hari.

※ Apabila masa berlalu, satelah begitu ramai Raja Raja Melayu silih berganti dilantik sebagai YDPA, hanya Sultan Abdullah Ahmad Shah dari Pahang yang faham akan sistem pemerintahan di Malaysia adalah Kerajaan Melayu Beraja. Sebagai YDPA, Baginda dibenarkan oleh Perlembagaan untuk meminta atau mengarah Perdana Menteri atau Menteri memberi apa saja maklumat yang Baginda selaku YDPA kehendaki.

※ YDPA mesti bertanggungjawab kepada Majlis Raja-Raja Melayu dan kemudian bertindak sebagai pembuat keputusan. Jika Baginda tidak menjalankan tugas2 bagi pihak Majlis Raja-Raja, baginda juga boleh disingkirkan oleh Majlis Raja Raja dengan diarah meletakan jawatan.

※ YDPA mempunyai 2 kuasa ketika menjalankan tugas, bertindak atas nasihat dan atas budi bicara. Sebagai Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera, YDPA tidak terikat 'bertindak dengan nasihat atau budi bicara'. YDPA boleh menggunakan dekree (mohor) dalam membuat keputusan berkenaan soal2 Angkatan Tentera Malaysia.

※ Malah sekiranya baginda bertindak sebagai Panglima Tertinggi Angkatan Tentera, YDPA mempunyai kuasa melantik "seorang Perdana Menteri" bukan kalangan ahli Parlimen sehingga satu pilihanraya umum berikutnya bakal diadakan.

※ Maka persoalan Kuasa Pembubaran Perlimen dan Dewan Undangan Negeri adalah berada di dalam bidang kuasa Raja Pemerintah dan baginda boleh membubarkan Dewan Parlimen tanpa ada permintaan dari mana2 Parti Politik yang memegang kuasa Kerajaan. (khabar ceritanya ke dua ayat Perlembagaan ini di ceduk dari Perlembagaan Thailand)

※ Baginda telah dimaklumkan bahawa Statut Rom adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan yang menyentuh 'kedaulatan, keistimewaan dan kebesaran' Raja-Raja Melayu saperti jaminan Perlembagaan Persekutuan termasuk pembesar luak di Negeri Sembilan.

※ YDPA berhak membubarkan Perlimen, juga menolak pembubaran Parlimen kerana kuasa tersebut terletak dalam bidang kuasa baginda tanpa bertindak atas nasihat Perdana Menteri.

※ Oleh kerana itu jika Statut Rome tidak ditarik atau dibatalkan oleh Kerajaan PH yang menyentuh soal kedaulatan, keistimewan dan kebesarannya Raja-Raja Melayu, YDPA boleh membubarkan Parlimen atas alasan keputusan Kerajaan PH itu telah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan dalam masa yang sama memecat Perdana Menteri.

Sumber: Whatsapp


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Apabila puak kafir harbi dan khadam liberal berkuasa, mereka menjadi mabuk kuasa dan gila kuasa sehingga mereka menjadi sombong dan bongkak dan berlagak seperti cacing naik ke mata kerana mereka berani menafikan hak agama Islam, hak raja-raja Melayu dan hak umat Islam sebagai rakyat majoriti.

    BalasPadam
  2. Izin share ya min
    Ayo pasang jagoanmu disini upd4te 8ett1n9
    Info lebih lanjut Whatsapp +855 979 542 957

    BalasPadam