Header Ads

ads header

Flash News

Kepada Yang Buta Sejarah, TNB Dan Mahathir?


Bagi generasi muda yang lahir selepas dekad 1990-an, kisah seluruh Semenanjung Malaysia pernah bergelap tanpa elektrik atau disebut blackout mungkin tidak diketahui atau langsung tidak diambil peduli!

Peristiwa hitam tersebut yang didakwa banyak pihak sebagai sabotaj akibat konspirasi perdana menteri waktu itu, Datuk Seri (kini Tun) Dr. Mahathir Mohamad dalam usaha sengaja aibkan imej Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Komplot jahat itu turut diakui bekas Pengerusi Eksekutif TNB, Allahyarham Tan Sri Ani Arope yang mengesahkan pelan blackout seluruh semenanjung pada 1992 bertujuan untuk mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di seluruh negara ini.

Ia dinyatakan dalam buku beliau, Memoir Tan Sri Ani Arope setebal 143 surat menceritakan kisah permulaan IPP apabila Unit Perancang Ekonomi (EPU) dikuasai oleh Madey pada ketika itu ‘paksa’ TNB untuk segera serahkan dua bidang tanah miliknya.

Ini melibatkan di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor kepada pihak ketiga iaitu kroni Madey bagi projek pembinaan loji janakuasa IPP yang akan bekal tenaga elektrik kepada pihak TNB semula dengan harga amat tinggi.

“TNB ada rancangan untuk hasil lebih banyak bekalan elektrik dengan bina loji di Pasir Gudang dan Paka. Tiada masalah pembiayaan dan penarafan kredit kami adalah sangat tinggi. Kami malah memiliki tanah sendiri dan bersedia untuk membina loji baharu.

“Tetapi kami diberitahu oleh EPU bahawa ia pun ada rancangan sendiri. Kami diberi amaran oleh pihak EPU bahawa jika loji itu, yang ambil masa dua bulan untuk disiapkan tidak dibina, Malaysia akan alami satu lagi insiden blackout" katanya dalam nada amat kesal.

Begitulah luahan sedih Ani ketika ditemuramah akhbar The Star pada 2014 mengenai apa yang berlaku pada 1992 sebelum keadaan buruk itu berjaya segera diperbetulkan oleh bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mantan menteri kewangan itu yang sedar kemelut tersebut telah bertindak ambil alih semua IPP menerusi sayap pelaburan strategik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi ini cetus kemarahan Madey pula.

Walhal langkah bijak Najib itu bertujuan untuk memastikan tarif elektrik yang kerap naik pada era Madey hingga bebankan pengguna miskin kemudian berjaya diturun setelah 1MDB kuasai semua IPP milik kroni negarawan tersebut.

Mengulas lebih lanjut, Ani yang dilantik jadi bos TNB pada 1990 tegas berkata, syarikat utiliti awam tersebut semasa itu memiliki 250 jurutera terbaik dan adalah mustahil kes blackout boleh disebabkan perancangan lemah oleh mereka sendiri.

Menurut Ani, selepas peristiwa hitam itu, TNB hasilkan elektrik pada 8 sen seunit (kwh) dan membekalkannya pada 17 sen seunit, namun pihak IPP menghasilkan elektrik untuk dijual balik kepada TNB pada kos 23 sen seunit.

Ini menyebabkan TNB perlu kenakan caj mahal dengan kadar tidak kurang 30 sen seunit dan akhirnya ditanggung oleh jutaan pengguna. Bayangkanlah untung besar sebanyak 26 sen dibuat pihak IPP yang selamba ‘curi’ elektrik daripada sistem bekalan TNB sendiri!

Jelas Ani lagi, sebenarnya memang tiada rundingan dilakukan dan perjanjian berat sebelah itu menyebabkan 20 juta pengguna pada dekad 1990-an tersebut tiada pilihan apabila mereka terpaksa bayar kenaikan tarif elektrik amat tinggi semasa era diktator Madey.

“Pasukan saya kecewa. EPU hanya beri kami terma dan minta kami untuk bersetuju. Saya kata tidak mungkin!” kata Ani yang dipaksa letak jawatan sejurus kejadian pelik itu. Beliau berpendapat bahawa perjanjian itupun adalah sudah salah dari segi moral.

Berdasarkan laporan tahunan yang dikeluarkan syarikat petroleum milik negara, Petronas pada 2008, pihak IPP dapat subsidi gas berjumlah RM8.1 bilion untuk hasilkan elektrik, manakala TNB pula peroleh hanya RM5.7 bilion.

Subsidi ini menyebabkan kontroversi ekoran lebih 40 peratus daripada lebihan kapasiti yang dijana oleh IPP dan TNB setiap tahun adalah sia-sia kerana Malaysia secara kebetulan tidak memiliki teknologi simpanan bekalan gas.

“Dengan ada klausa ambil-atau-bayar dan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, seseorang hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan seseorang tetapi perlu dibayar 80 peratus daripada kapasiti yang dipersetujui.

“Syabas EPU – Economic Plundering Unit (unit rampas ekonomi),” sindir Ani. Allahyarham yang berasal dari Sungai Bakap, Pulau Pinang, akhirnya lepaskan jawatan pada 1996 setelah enam tahun berkhidmat penuh dedikasi.

IPP pernah menyebabkan saham TNB jatuh junam daripada 20 sen pada 1993 berkurangan kepada 10 sen setahun kemudian. Ekoran itu, TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk mengekalkan margin keuntungan syarikat.

Ani meninggal dunia di Pusat Perubatan Subang Jaya, Selangor pada 2014 dalam usia 82 tahun kerana penyakit kanser prostat, dengan meninggalkan balu, Puan Sri Saenah Ahmad dan tiga orang anak selain anak angkat.

Untuk rekod, syarikat IPP yang telah dapat kadar keuntungan berbilion ringgit ialah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd. SEV 2nd dan YTL Power Generation Sdn. Bhd.

Juga melibatkan ARL Tenaga Sdn. Bhd., TNB Janamanjung Sdn. Bhd., Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd., Prai Power Sdn. Bhd., GB3 Sdn. Bhd. dan Tanjung Bin Sdn. Bhd. – Mynewshub.TV




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. rupanya banyak perkara yang DSNR lakukan buat Tun marah .

    BalasPadam
  2. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  3. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, jadi banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya Tentang menabrak karena hutang.

    Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan itu adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

    Ya Tuhan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman itu, memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan yang dapat dipercaya di mana Mrs. Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, Dan setelah itu mereka selesai memverifikasi perincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya terpana. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 1% tanpa jaminan.

    Saya sangat senang bahwa ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat dari membuat bisnis saya melonjak di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi
    ibu christabel melalui email: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua Yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke akun mereka setiap bulan.

    Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup


    Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan kehidupan yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.

    BalasPadam