Header Ads

ads header

Flash News

MH17: Komen Dr M ‘semai kekeliruan’, kata PM Belanda


BRUSSELS: Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte hari ini membidas Dr Mahathir Mohamad kerana mewujudkan “kekeliruan” dengan mengkritik keputusan mendakwa 4 orang atas penembakan pesawat Malaysia Airlines, MH17.

Terdahulu, perdana menteri Malaysia itu berkata langkah penyiasat yang diketuai Belanda untuk mendakwa 3 wargs Rusia dan seorang warga Ukraine kerana membunuh “tidak masuk akal” dan “bermotif politik” terhadap Moscow.

“Saya boleh bayangkan ahli keluarga mangsa mesti sangat kecewa dan ia menyemai kekeliruan,” kata Rutte kepada pemberita menjelang Sidang Kemuncak Kesatuan Eropah di Brussells, apabila ditanya mengenai kenyataan Mahathir.

Rutte berkata Kementerian Luar Negeri Belanda akan menghubungi kerajaan Malaysia mengenai komen-komen Mahathir, dan dia mahu “menunggu hasilnya sebelum mengulas lanjut”.

Beoing 777 itu dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ia ditembak dengan peluru berpandu di timur Ukraine yang dikuasak pemberontak yang disokong Rusia pada 17 Julai 2014.

Semua 298 orang terbunuh, 196 daripada mereka warga Belanda.

Malaysia sebahagian daripada pasukan siasatan bersama yang diketuai Belanda, bersama Australia, Belgium dan Ukraine, untuk mengenal pasti dan mendakwa orang yang bertanggung jawab menembak pesawat itu.

Pasukan itu pada Rabu mengumumkan perbicaraan 4 suspek yang ada kaitan dengan pemisah Ukraine akan bermula pada Mac 2020.

Tetapi Mahathir berkata dakwaan-dakwaan itu “tidak masuk akal”.

Beliau semalam berkata kerajaan sangat tidak gembira kerana dari awal ia dijadikan isu politik tentang bagaimana untuk menuduh Rusia melakukan perkara salah.

“Bagi kami, kami mahu bukti bersalah. Tetapi setakat ini tiada bukti, hanya khabar angin.”

Kementerian Luar Negeri dalam kenyataan sebelum itu berkata ia “menghargai” pengumuman oleh pasukan penyiasatan yang diketuai Belanda itu.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. "Malaysia’s former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad believes that the disappearance of flight MH370 involved a remote takeover to counter a hijacking attempt, enforcing one of the most widely-speculated theories surrounding the incident."-Business Insider M.

    BalasPadam