Header Ads

ads header

Flash News

Ladang Mayat


Ada satu tempat yang dinamakan sebagai Body Farm, tempat ni merupakan tempat kajian sains macam mana tubuh manusia mereput. Biasanya terdiri dari ahli forensik polis, itu sebab polis boleh anggar berapa hari orang tu mati disebabkan kajian dari body farm ni.

Sebelum tahun 70an, kajian pasal benda ni banyak dilakukan menggunakan babi tapi semua tu berubah bila seorang doktor yang bernama Dr William Bass membuat ladang manusia reput ni pada tahun 1972 dekat Universiti Tennessee, Amerika.

Dia mendapat idea untuk buat ladang ni disebabkan dia pada mulanya dapat satu kerja untuk mengenalpasti mayat pada perang saudara.

Tapi masa tu dia tengok satu kubur milik seorang panglima tentera terusik, bila tengok mayat masih lagi macam baru mati, rupanya mayat tu bukan lah mayat panglima tentera tapi milik orang lain yang dibunuh ditempat lain dan diletakan dalam kubur lama tu.

Rupanya dia silap, mayat nampak baru sebab keranda yang dipakai tu kedap udara dari keadaan mayat masih lagi elok, dari situ lah dia terfikir untuk buat kajian lanjut macam mana manusia ni mati dan mereput untuk membantu pihak forensik.

Kebanyakkan mayat yang ada dekat body farm ni terdiri dari orang yang derma badan untuk sains atau orang yang tiada waris untuk dituntut. Dekat ladang ni ada lebih kurang 1700 mayat untuk dikaji dan dikatakan 4000 lagi menanti, dah ada orang sudi serahkan mayat sendiri untuk dibuat kajian lanjut.

Mayat dibiarkan dalam beberapa cara, contohnya dalam air, dalam semak, dan ada juga mayat diletakan dalam sangkar. Hasil dari kajian tu kita akan tahu perbezaan dan berapa lama untuk mereput.

Contoh apa jadi kalau mayat orang bunuh dan buang dalam sungai atau lombong, jadi polis akan guna maklumat dan data yang diperolehi dari tempat macam ni.

Terdapat 7 tempat macam ni di Amerika dan yang paling besar terletak di Universiti Texas yang seluar 26 ekar.
















MR :  ............


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan