Header Ads

ads header

Flash News

MMU tak jadi naikkan yuran selepas 1,000 pelajar protes


Universiti Multimedia (MMU) Melaka bersetuju untuk tidak menaikkan yuran aktiviti pelajar sedia ada setelah pelajar-pelajar yang tidak berpuas hati mengadakan protes membantah kenaikan tersebut.

“Berdasarkan persefahaman antara kita, pihak pengurusan bersetuju tidak ada peningkatan yuran aktiviti untuk semua pelajar sarjana dan sarjana muda sedia ada.

“Bagaimanapun, pengumuman rasmi berkaitan polisi itu akan dikeluarkan oleh pihak pengurusan selepas perbincangan lebih terperinci diadakan dengan majlis perwakilan pelajar (SRC)” kata SRC dalam satu kenyataan hari ini.

Mereka turut berterima kasih kepada pengurusan MMU kerana memberikan kerjasama untuk mendapatkan penyelesaian menang-menang terhadap isu itu.
Iklan

“Kami menghargai kesabaran dan sokongan para pelajar sepanjang isu ini berlaku,” kata mereka lagi.

Keputusan itu merupakan hasil rundingan antara SRC dan pihak pengurusan MMU.

Pada 23 Julai, kira-kira 1,000 pelajar MMU berkumpul di Dataran Presiden universiti tersebut untuk melakukan protes terhadap peningkatan yuran yang menurut mereka sebagai satu kenaikan yang tidak adil.

Dalam satu memo kepada pelajar, pihak universtiti memaklumkan hasrat mereka untuk menaikkan yuran tersebut daripada RM110 kepada RM500 setiap tahun.

Kata memo itu lagi, peningkatan itu akan dijalankan pada April 2020 dan keputusan itu diambil bagi membolehkan penganjuran aktiviti pelajar yang lebih berimpak tinggi.

Presiden SRC Pouria Zibaei mendakwa pengumuman kenaikan yuran tersebut dibuat tanpa mendapat kebenaran majlis itu, kelab dan persatuan.

Beliau turut berkata sejumlah 11,500 tandatangan pelajar berjaya dikumpulkan oleh SRC berhubung kes itu dan diserahkan kepada pihak pengurusan pada 19 Julai.

Sehari selepas protes tersebut, pihak pengurusan telah menghubungi SRC untuk mengatur pertemuan bagi berunding tentang isu kenaikan yuran tersebut.

Perjumpaan itu sepatutnya berlaku minggu lepas.
MR :  Bila mahasiswa bersuara... kita PH mula kecut


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. alah... memang la .. cuba baca balik ayat dia..

    “Berdasarkan persefahaman antara kita, pihak pengurusan bersetuju tidak ada peningkatan yuran aktiviti untuk semua pelajar sarjana dan sarjana muda sedia ada.

    sedia ada itu untuk pelajar yg dh diterima masuk.
    untuk tahun depan.. pelajar baru akan mula dgn harga baru ler..


    BalasPadam