Header Ads

ads header

Flash News

Kenapa Kena Makan Ubat Lepas Makan?

Sesetengah daripada kita selalu mendapatkan ubat sama ada daripada klinik, hospital mahupun farmasi. Untuk sesetengah ubat, ada yang dinasihati untuk diambil sebelum makan, dan ada pula sesetengah ubat yang dinasihati untuk diambil selepas makan.
Tetapi, pernahkah anda terfikir mengapa terdapat perbezaan pada kedua-dua sebab ini.

Perlu anda ingati, maksud selepas makan itu adalah anda perlu makan sekurang-kurangnya sedikit, seperti beberapa keping biskut, 2 keping roti atau sedikit kuih-muih. Jika anda tidak mempunyai alahan, anda boleh minum segelas susu juga tanpa makan apa-apa, yang mana sudah memadai untuk dijadikan sebagai ‘makanan’ sebelum anda makan ubat.


Dalam perkongsian saya kali ini, saya akan menerangkan mengenai sebab mengapa sesetengah ubat ini perlu diambil selepas makan. Untuk artikel mengenai ubat yang perlu diambil sebelum makan, saya akan kongsikan kemudian di lain hari.
  • Untuk mengurangkan kesan sampingan rasa loya dan muntah.
Tanyalah mana-mana pelajar perubatan atau famasi, sekiranya anda diminta untuk menyenaraikan beberapa kesan sampingan untuk hampir kesemua ubat, perkataan ‘nausea and vomiting’ menjadi jawapan kegemaran semua.

Tetapi ingat, jangan anda menjawab ubat muntah mempunyai kesan sampingan yang sama pula :-). Baik, kebanyakkan daripada ubat yang berada di pasaran mempunyai kesan sampingan ini, menjadikan sebab mengapa kebanyakkan ubat perlu diambil selepas makan.

Contoh ubat yang mempunyai kesan sampingan ini adalah ubat tahan sakit seperti tramadol dan morfin, ubat gout seperti allopurinol dan juga ubat Parkinson seperti bromocriptine. Ubat-unat ini mempunyai kecenderungan untuk menyebabkan kesan sampingan ini, yang mana dengan cara anda makan sedikit sebelum pengambilannya, kadar penyerapan ubat di dalam saluran pemakanan kita akan juga menjadi sedikit perlahan kerana proses penghadaman dan penyerapan makanan berlaku pada masa yang sama. Justeru, penyerapan yang perlahan ini boleh mengurangkan kesan sampingan yang berlaku akibat penyerapan ubat yang terlalu cepat ini.
  • Untuk mengelakkan kesan sampingan seperti gastritis, peptic ulcer dan juga masalah ketidakhadaman.
Penyakit berkaitan dengan iritasi dan penghakisan dinding perut yang selalu kita rasai sebagai gejala pedih ulu hati ini berkait rapat dengan penyakit gastritis (gastrik) dan kadangkala boleh menyebabkan pembentukkan ulser di dalam perut yang sangat berbahaya.

Beberapa kumpulan ubat yang kita ketahui boleh menyebabkan hal ini adalah seperti aspirin, ubat dalam kelas non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs)seperti ibuprofen dan juga ubat dalam kelas steroid seperti dexamethasone. Pengambilan sedikit makanan boleh sedikit sebanyak mempunyai kesan perlindungan terhadap penyakit-penyakit ini. Perlu diingati juga, untuk pesakit yang mengambil ubat sebegini dalam masa yang panjang, cara pemakanan perlu ditukar kepada kuantiti yang sedikit tetapi lebih kerap, bagi memaksimumkan perlindungan terhadap dinding dan mukosa yang terdapat di dalam perut dan usus kecil yang mudah terhakis akibat kesan-kesan ubat sebegini.
  • Untuk memastikan ubat tidak dibilas terus ketika makan.
Jadi, dalam kes ubat seperti miconazole, ubat kumur atau cecair nystatin yang digunakan untuk merawat jangkitan kuman seperti fungus di dalam mulut, pengambilan makanan ini belebih berkait rapat dengan faktor ‘timing’.

Untuk menjadikan ubat ini efektif, ubat ini perlu berada di dalam mulut untuk satu jangka masa yang agak panjang, yang mana pengambilan makanan terlalu cepat selepas berkumur atau menyapukan ubat ini ke dalam mulut akan membilas kesemua ubat tersebut yang mana akan ditelan apabila kita makan makanan lain. Jadi, makan terlebih dahulu, kemudian baru berkumur atau menyapukan ubat ini supaya ada jangka masa yang panjang diantara waktu makan nanti.
  • Untuk memaksimumkan kesan ubat tersebut.
Terdapat dua kumpulan ubat yang sememangnya dicipta untuk diserap dengan lebih baik atau berkesan dengan lebih baik sekiranya ada sedikit makanan di dalam perut. Yang pertama, adalah ubat bersifat antasid seperti gaviscon atau mixed magnesium trisilicate (MMT).

Ubat ini perlu diambil sama ada bersama dengan makanan atau sejurus selepas makan di mana ketika itu, asid di dalam perut dikeluarkan untuk menghadam makanan. Kesan asid ini akan dilindungi oleh ubat antasid ini, yang mana penggunaannya adalah untuk mengelakkan gejala pedih ulu hati dan juga refluks.

Yang kedua, adalah ubat-ubatan untuk merawat penyakit HIV yang berada di bawah Highly Active AntiRetroviral Therapy (HAART) seperti Ritonavir, Saquinavir atau Nelvinavir, di mana mengikut kajian, ubat ini perlu diambil selepas makan bagi memaksimumkan kadar penyerapannya di dalam badan. Semakin baik penyerapan sesuatu jenis ubat itu, semakin tinggilah kesan rawatan ubat terbabit daripada segi keberkesanan (effectiveness) satu-satu rawatan itu.
  • Untuk mengelakkan kesan sampingan hypoglycaemia.
Hypoglycaemia adalah satu keadaan di mana paras gula di dalam darah seseorang itu terlalu rendah. Hal ini amat berbahaya, yang mana boleh membunuh seseorang pesakit itu dalam masa beberapa minit sahaja. Ubat yang saya maksudkan di sini adalah ubat untuk rawatan kencing manis.

Contohnya ubat di dalam kumpulan Sulfonylureas seperti Gliclazide dan Glibenclamide telah diketahui mempunyai kesan sampingan untuk menurunkan paras glukosa dalam badan yang boleh menyebabkan hypoglycaemia. Justeru, pengambilan makanan bagi meningkatkan terlebih dahulu bacaan glukosa di dalam darah perlu bagi pengambilan ubat ini.

Sumber;thepatriot





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan: