Header Ads

ads header

Flash News

Terengganu Bina Pusat Tahfiz Berbahasa Mandarin


KUALA TERENGGANU, 14 Ogos - Kerajaan Terengganu akan membuka Pusat Tahfiz Berbahasa Mandarin di Dungun tahun depan antara lain untuk merealisasikan Malaysia sebagai sebuah negara unik, berbilang kaum.

Menteri Besar Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, Kerajaan Negeri mengambil inisiatif untuk menubuhkan pusat itu di bawah kendalian Yayasan Terengganu (YT).

Pusat itu katanya akan memulakan sesi pembelajaran di bangunan Sekolah Imtiaz Dungun dengan pengambilan pelajar pertama seramai 50 orang, masing-masing 25 pelajar lelaki dan perempuan.

Katanya, di samping mereka belajar menghafal 30 Juzuk Al-Quran, mereka juga belajar Bahasa Mandarin untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Ini komitmen kerajaan supaya mereka diajar bahasa itu bagi memahami kelompok kaum yang menggunakan bahasa berkenaan.

"Kita berharap ia boleh menambah ilmu pengetahuan kepada masyarakat negeri Terengganu, di samping menghafal Al-Quran, berupaya juga menggunakan bahasa Mandarin," jelas beliau.

Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri berkata demikian ketika bercakap kepada media selepas Majlis 'Flag Of' (kibar bendera) Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Sempena Hari kemerdekaan Ke-62 di Perkarangan Wisma Darul Iman di sini hari ini.

Turut hadir Dato' Bentara Dalam A Rahman Yahya dan Pengarah Penerangan Negeri, Encik Azahar Ismail.

Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rhu Rendang berkata, anak Melayu yang belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) di seluruh negeri Terengganu berjumlah 530 pelajar.

"Di negeri Terengganu sahaja kita ada 530 orang anak Melayu yang belajar Bahasa Mandarin di sekolah-sekolah.

"Jadi kerajaan negeri memberi ruang kepada mereka untuk belajar di pusat tahfiz tersebut dan boleh mengambil SPM di situ." ujarnya.
MR :  Melayu tak jadi Cina kerana belajar Mandarin


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. tahniah kerajaan negeri Terengganu atas usaha dan inisiatif ni.

    BalasPadam