Header Ads

ads header

Flash News

KKM kesan ubat ‘kurus, cantik’ mengandungi racun berjadual


PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengingatkan orang ramai tidak membeli atau mengambil 2 produk yang dikesan mengandungi racun berjadual berdasarkan analisa makmal yang dijalankan Health Science Authority (HSA), Singapura.

Ketua Pengarah Kesihatan Noor Hisham Abdullah berkata produk tersebut ialah Skinny Lolita yang dikesan mengandungi “sibutramine” dan Xtreme Candy dikesan mengandungi “tadalafil”.

“Bagi produk Skinny Lolita, semakan mendapati produk tersebut merupakan produk yang tidak berdaftar dengan KKM dan sehingga kini 81 paket produk tersebut dirampas dengan nilai rampasan RM1,620.

“Bagi produk Xtreme Candy pula, setakat ini, tidak ditemui di pasaran di Malaysia. Kedua-dua produk terbabit, tiada maklumat pengilang yang dinyatakan pada label dan bungkusan produk,” katanya dalam satu kenyataan.

Noor Hisham berkata pihaknya akan melakukan pemantauan berterusan terutama melibatkan penjualan produk tersebut secara atas talian.

“KKM melalui Bahagian Penguatkuasaan Farmasi sentiasa membuat pemantauan berterusan terhadap penjualan dan pengiklanan produk farmaseutikal yang dijual dalam talian termasuk di platform edagang (e-commerce),” katanya.

Beliau berkata penjualan produk yang tidak berdaftar dengan KKM adalah melanggar Peraturan 7(1)(a) Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

“Mereka yang didapati bersalah boleh dikenakan hukuman denda di bawah Akta Jualan Dadah 1952, tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan pertama dan denda tidak melebihi RM50,000.”


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan