Header Ads

ads header

Flash News

Melayu dan Dayak berpecah, DAP untung besar


RAKYAT Sarawak berada dalam dilema antara harapan yang tinggal menjadi kenangan setelah kegagalan Pakatan Harapan(PH) mentadbir kerajaan Pusat. Lagi buruk, PH kerap menyalahkan kerajaan terdahulu apabila mereka gagal untuk memberi manfaat kepada rakyat. Inilah wajah setelah lebih setahun PH memerintah. Begitu juga dengan Sarawak yang terus ditinggalkan oleh mereka. Apa yang mereka mahu kini adalah berlumba untuk bersaing dengan GPS yang merupakan tunjang utama sokongan rakyat atau mandat rakyat Sarawak.

PH Sarawak sepatutnya fokus membantu dan menunjukan sikap keutamaan mereka membantu kerajaan Sarawak atau GPS untuk mengembalikan hak Sarawak. Namun, mereka lebih mengutamakan rakan mereka di Malaya dengan terus menekan serta tidak membantu GPS. Inilah puncanya hak rakyat Sarawak terus dibiarkan. Bagi mereka, walaupun berkuasa di peringkat "federal" tetapi mereka mahu lagi membolot kuasa di peringkat negeri demi kepentingan peribadi dan agenda parti mereka.

Projek infrastruktur kesejahteraan rakyat ditarik balik, hak royalti untuk dinaikan tidak lagi berjaya diberi malah mereka (PH) dahulu lantang menyuarakannya bersama PAS kini diam seribu bahasa tidak berani bersuara di hadapan tuan mereka di Malaya. Pelaksaan cukai barangan petroleum oleh GPS baru-baru ini juga ditolak oleh PH walaupun ianya penting untuk hasil Sarawak.

PH yang ditunjangi DAP akan terus memberi harapan dan mimpi kepada Dayak terutamanya untuk menjadi Ketua Menteri. Namun, Muslimat PAS Sarawak menggesa agar kaum Dayak dan Melayu sebagai dua kaum terbesar di Sarawak masing-masing 30 peratus dan 24 peratus bersatu mempertahankan bersama hak Sarawak. Jika kita berpecah, kita sebagai Bumiputera teras di Sarawak akan hilang kuasa. Kestabilan serta keharmonian kaum tidak akan tercapai jika kita terus berpecah di Sarawak.

Muslimat PAS juga mahu ahli politik wanita di negeri ini bangkit untuk menyedarkan akan agenda buruk DAP yang mahu perpecahan berlaku antara kaum dan agama di negeri ini secara tidak langsung. Selama ini dua kaum terbesar ini cuba dipisahkan oleh pihak tertentu dengan perbezaan agama sedangkan agama masing-masing tidak membenarkannya. Masyarakat Dayak ditakutkan dengan salah faham tentang agama Islam walaupun ramai ahli keluarga yang berbangsa Dayak memeluk Islam tanpa adanya sengketa dan prejudis.

Firman Allah S.W.T di dalam al-Quran:

ۘوَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

."... Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya)."

(al-Ma'idah: 2)

Maka, naratif persengketaan dan salah faham tentang agama ini akan terus dikuatkan oleh musuh Sarawak bagi memastikan dua kelompok kaum terbesar ini terus berpecah. PAS mahu semua kaum bersatu dahulu untuk mempertahankan hak negeri ini. Jika semua berpecah, maka matlamat kita tidak akan tercapai. Sangsi dan salah sangka antara Bumiputera akan menguntungkan musuh yang sentiasa mahu kita berpecah.

HAMIDAH MOKHTAR

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak

- HARAKAHDAILY 23/9/2019


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Si PENGGANAS/PENJAJAH DAPpembunuh bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, termsk. melalui syafie HOMO ANJING depa - sdg. menggunakan AGAMA KRISTIAN sbg. SENJATA POLITIK dajal depa, utk. mengHASUT bangsa Bumiputera BUKAN ISLAM (termsk. MENGAHWINI depa); terutamanya bangsa IBAN, PENAN, DAYAK, KADAZAN MURUT dsbnya - utk. MEMBENCI bangsa ORANG ASAL/PRIBUMI Islam/Melayu kita (yg. dari pelbagai suku kaum atau sub-etnik, cthnya suku kaum Sungai, Jawa, Bugis, Melanau, Banjar, Sulu, Sulok, Irranun, Cagayan, Bajau, Acheh, Minang, Melayu Brunei, Obiyan dan sbgnya), di Sabah/Sarawak dan Semenanjung kita!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. PENGUASAAN ke atas ZIRCON/THORIUM-URANIUM (utk. PEMBUATAN Senjata2 Nuklear ISrael-NATO/US) di GUNUNG2 BERAPI (Submarine Volcanoes) yg. BERLAMBAK di bawah dasar LAUT CHINA SELATAN kita ni juga - adalah MOTIF UTAMA si PENJAJAH2/PENGGANAS2/PEMBUNUH2/PEROMPAK2/PERASUAH2/PENIPU2/PENYANGAK2 PariaKR/DAPbangkai ANJING HOMO jijik ZIONIS ISrael, nak MEMISAHkan SABAH/SARAWAK kita!!! Lihat di -

      1. https://www.malaysia-today.net/2019/07/22/restore-sarawak-rights-or-risk-a-secession-movement-says-ex-dap-pkr-man/

      Restore Sarawak rights or risk a secession movement says ex-DAP-PKR man

      By MT Webmaster

      Malaysia Today net
      On Jul 22, 2019; dan di

      2. http://www.utusan.com.my/berita/politik/pbk-mahu-bawa-sarawak-keluar-malaysia-laporan-1.914802

      PBK mahu bawa Sarawak keluar Malaysia - laporan

      Oleh Fadzil Zainol

      Utusan Online
      10 Jun 2019

      Ini sebenaqnya TERORISMA oleh puaka2 DAPembunuh-EJEN2 MOSSAD/ISrael-CIA/NATO ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mana POLIS bah. TERORISMA oi?!!!! Juga TANGKAP segera PENGGANAS2 DAPpembunuh ni bawah SOSMA oi, Ketua Polis Negara oi?!!!

      Mana juga SUARA2 amat BERANI dr. BUMIPUTERA Islam/Melayu SARAWAK?!!

      Padam
    2. Sebenaqnya juga, kalau rang Undg2 PENIPU si DAPbangkai BABI HOMO jijik ZIONIS ISrael ni LULUS, Sabah/Sarawak dan LAUT CHINA SELATAN (juga di Semenanjung) yg. amat KAYA dgn. MINYAK/GAS dan ZIRCON/THORIUM/URANIUM bawah dasar laut (utk. pembuatan SENJATA NUKLEAR Barat-ISrael sampai ke akhir zaman) - akan jadi ISrael-no 2, melalui PEMISAHAN amat halus Sabah/Sarawak dr. Kerajaan Persekutuan akhirnya, melalui polisi "Equal Partner" ni!! Lihat si PERASUAH/PEROMPAK/PENIPU guan eng BANGKAI ANJING HOMO jijik DAPpembunuh, terus mengHASUT bangsa BUMIPUTERA Sabah/Sarawak, terutamanya yg. BUKAN ISLAM, utk. BENCIkan SEMENANJUNG! Di -

      1. https://www.malaysia-today.net/2019/04/17/sabah-and-sarawak-are-not-states-says-lim-guan-eng/

      Sabah and Sarawak are not states, says Lim Guan Eng

      By MT Webmaster

      Malaysia Today
      On Apr 17, 2019; dan di

      2. https://www.malaysia-today.net/2019/04/25/vote-for-dap-in-sandakan-to-get-ma63-restored-says-guan-eng/

      Vote for DAP in Sandakan to get MA63 restored, says Guan Eng

      By MT Webmaster

      Malaysia Today
      On Apr 25, 2019.

      Padam