Header Ads

ads header

Flash News

Protes anti-Sisi: Lebih 650 rakyat Mesir ditahan


Lebih 650 rakyat pro-demokrasi Mesir ditangkap dalam gelombang demonstrasi terbaharu bagi menuntut peletakan jawatan Presiden diktator, Abdel-Fattah al-Sisi, lapor sumber kumpulan hak asasi tempatan, semalam.

Sumber-sumber memberitahu akhbar, 300 orang tahanan sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi, manakala 60 yang lain masih dipenjarakan sementara menunggu siasatan.

Terdahulu, peguam-peguam defendan mengatakan bahawa pasukan keselamatan telah menahan aktivis Mesir dan peguam hak asasi manusia, Mahienour El-Masry, bersama beberapa wartawan lain, yang disiasat oleh Mahkamah Tinggi negara.

Salah seorang peguam memaklumkan bahawa, kebanyakan tahanan adalah penjual jalanan yang kebetulan berada di kawasan demonstrasi berlaku.

Demonstrasi tunjuk perasaan dibuat susulan desakan dalam talian disiarkan pelakon dan ahli perniagaan Mesir, Mohamed Ali – yang hidup dalam buangan di Sepanyol – menuduh al-Sisi mengamalkan rasuah dan menuntut beliau ditumbangkan.

Video-video Mohamed Ali mendakwa bahawa rasuah telah berleluasa dalam kerajaan dan menggesa orang ramai untuk membantah telah menjadi tular di media sosial.

Orang lain telah mengikuti Ali dan menyiarkan video mereka, dengan muka mereka dilindungi menggambarkan pengalaman mereka sendiri berdepan gejala rasuah dalam kerajaan al-Sisi.

Pegawai-pegawai tentera Mesir juga dilaporkan menggesa rakyat untuk turun ke jalanan dan mengakhiri pemerintahan rejim Sisi.

Pihak berkuasa Mesir memulakan serangan mereka dengan menutup beberapa laman web media, termasuk BBC Arabic, yang melaporkan berita mengenai demonstrasi. – Agensi



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

6 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PEMBETULAN:

      Mmg patut MAMPOS si PEMBUNUH/PENGGANAS (Isra)EL-SISI amat KEJAM dan BUAS ni - si ejen rejim2 PENGGANAS Zionis US/UK/PERANCHIS-NATO/ISrael!!

      Sebenaqnya, LAUT MEDITERRANEAN dan LAUT MERAH, serta seluruh LAUTAN HINDI dan SEMENANJUNG SINAI - yg. amat KAYA dgn. ZIRCON/THORIUM-URANIUM (utk. PEMBUATAN Senjata2 Nuklear rejim2 BARAT/ISrael ni hingga ke akhir zaman) di GUNUNG2 BERAPI di bawah DASAR LAUT (Submarine Volcanoes) dan di bawah GURUN2 (terutamanya di GURUN2 SEMENANJUNG SINAI, LIBYA, ARAB SAUDI dan YEMEN), serta seluruh laluan2 MARITIM strategik depa - mahu diTAWAN habis2an oleh si rejim2 PENGGANAS Zionis US/UK/PERANCHIS-NATO/ISrael ni!!

      Sbb. tu, si rejim2 PENGGANAS Zionis US/UK/PERANCHIS-NATO/ISrael ni telah menakluk PALESTIN, MESIR dan LIBYA, serta mahu MENAKLUK habis2an DUNIA ISLAM/DUNIA ARAB yg. berhadapan dgn. LAUT MEDITERRANEAN dan LAUT MERAH, serta seluruh LAUTAN HINDI - spt. LEBANON, SYRIA, TURKI, MOROKKO, TUNISIA, ALGERIA, SUDAN, DJiBOUTI, SOMALIA, JORDAN, YEMEN, OMAN, UAE, QATAR, IRAN, PAKISTAN, BANGLADESH, MALDIVES dan INDONESIA!!

      Padam
    2. Sbb. tu MEKAH dan MADINAH serta YEMEN, dlm.keadaan amat BAHAYA, melalui rejim KLON Mossad/CIA depa, si PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH amat GANAS, Putera Mohammed bin Salman, yg. amat jahat dan cuba MEMBUNUH dan MENGANIAYA habisan KERABAT2 diRAJA Almarhum DYMM Raja Abdullah ibn Abd al-Aziz Al Saʿud, yg. MEMBANTU YAB DS Najib terCINTA kita dulu dgn. DERMA $2.6 BILLION pd. 2011, utk. mengHALANG 'ARAB SPRING'-ciptaan MOSSAD/CIA-SOROS, di NEGARA ISLAM kita ini!! Sbb. itu jugalah BERJUTA umat ISLAM Syiah yg. MISKIN di YEMEN sdg, diBUNUH habis2an dgn. amat KEJAM oleh si rejim2 KLON2 ZIONIS Arab Saudi/UAE dan SEKUTU2 US/UK/PERANCHIS-NATO/ISrael depa!!

      Ini sbbnya juga, si rejim2 ARAB SAUDI/UAE Zionis ni amat BENCI akan YB Dr. Zakir naik terCINTA kita, mcm. depa BENCI akan YAB DS Najib terCINTA kita!!!

      Tgklah GILA BABI betul Putera Mohammed bin Salman, si PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH amat GANAS ni -si PENYAMAQ atau KLON ZIONIS amat PUAKA ni; skrg. nak MELACURkan pula habis2an ARAB SAUDI dgn. amat JIJIK, melalui artis2 Barat/Zionis PORNO binatang BUAS, bawah hak asasi FEMINIS Zionis PENIPU - utk. menJAHANAMkan MEKAH/MADINAH amat SUCI kita! Lihat di -

      https://www.mercurynews.com/2019/07/03/nicki-minajs-saudi-arabia-concert-confuses-angers-fans-no-one-in-saudi-arabia-googled-nicki-minaj-did-they/

      Nicki Minaj’s Saudi Arabia concert confuses, angers fans and others: ‘No one in Saudi Arabia googled Nicki Minaj did they?’ : For her July 18 concert in Saudi Arabia, the rapper faces criticism for supporting a government known for its alleged human rights abuses

      By Martha Ross

      Mercury News
      PUBLISHED: July 3, 2019

      Padam
    3. Lihat lagi KEJAHATAN2 si putera PENYAMAQ Zionis dajal, mohammed bin salman ni lagi di -

      1. https://www.middleeastmonitor.com/20170918-saudi-plan-to-accept-israel-as-a-brotherly-state/

      Saudi plan to ‘accept Israel as a brotherly state’

      Middle East Monitor
      September 18, 2017; dan di

      2. https://www.middleeastmonitor.com/20181101-saudi-arabia-hosts-rare-visit-of-us-evangelical-christian-figures/

      Saudi Arabia hosts rare visit of US evangelical Christian figures

      Middle East Monitor
      November 1, 2018.

      Padam
    4. Juga lihat putera MBS dajal ZIONIS yg. amat ANTI-PALESTIN ni, di –

      https://www.albawaba.com/news/mbs-says-palestinians-should-accept-peace-deal-israel-or-shut-1124692

      MBS Says Palestinians Should Accept Peace Deal with Israel or "Shut Up"

      Al Bawaba com
      Published May 1st, 2018

      Padam
    5. Kapal layar BERJUTA terbaru oleh putera ZIONIS dajal, MBS ni, sementara GENOSID KEJAM bersama UAE-NATO-US/ISrael terhdp. BERJUTA2 umat ISLAM miskin di YEMEN diteruskan, di -

      https://www.middleeasteye.net/fr/news/arabic-press-review-yachts-da-vincis-779640225

      Arabic press review: How MBS traded his $450m da Vinci for MBZ's yacht

      Saudi's crown prince traded the world's most expensive painting for a 26-room yach. owned by UAE's crown prince

      By Mohammad Ayesh

      Middle East Eye
      Published date: 26 February 2018.

      Padam