Header Ads

ads header

Flash News

Ru Xiang Sui Su


Saya terbaca beberapa artikel ahli politik PH yang menggesa agar perbezaan kaum dilupakan agar erti merdeka dicapai. Saya tidak bersetuju. Merdeka adalah apabila kita mengenali satu sama lain, menghormati sejarah dan bersyukur atas pengorbanan setiap kaum yang lain atas kemerdekaan negara.

Tulisan ini agak sensitif. Tapi saya memilih untuk terus menulis.

Dalam pepatah Cina, ada satu frasa yang berbunyi 'Ru Xiang Sui Su'. Maksudnya, apabila kita berada di sesuatu tempat, berasimilasilah dengan penduduk asal. Ia sama dengan pepatah Melayu "Masuk kandang kambing, mengembek" atau pepatah Inggeris "When in Rome, do as the Romans do".

Di Malaysia, kumpulan Cina dan India terawal yang memasuki negara ini (sebelum kurun ke 18) benar-benar mengamalkan pepatah tersebut. Mereka berasimilasi dengan penduduk asal, mengamalkan cara hidup tempatan sehinggakan perbezaan mereka dengan Melayu hanya tinggal agama sahaja. Hari ini, mereka dikenali sebagai India dan Cina Peranakan.

Sehingga sekarang, saya masih berpegang bahawa kelompok ini sepatutnya mendapat taraf bumiputera.

Tetapi kumpulan Cina yang memasuki negara pada kurun ke 19 adalah berbeza. Pada tahun tersebut, China sedang berhadapan dengan masalah ekonomi kesan daripada kekalahan berterusan mereka dalam Perang Candu kepada British. Kebuluran berleluasa dan penghijrahan adalah pilihan terbaik bagi melepaskan diri daripada kemiskinan.

Di sini, Cina di negara China berpecah kepada dua. Pertama, Cina Utara (Mandarin). Cina Utara adalah Cina yang kaya dan datang daripada golongan atasan. Malahan perkataan Mandarin itu sendiri datang daripada perkataan Sanskrit - 'Menteri'. Cina Utara memilih untuk berhijrah dan menetap terus di negara-negara Eropah dan US. Disebabkan mereka memilih untuk menetap, mereka berasimilasi dengan budaya tempatan. Anda tidak akan jumpa sekolah vernakular di US, Britain atau Jepun sekalipun. Tak ada.

Kedua, Cina Selatan. Kumpulan ini memilih untuk berhijrah ke Tanah Melayu tetapi bukan untuk menetap. Asalnya mereka hanya mahu bekerja dan pulang apabila keadaan politik stabil. Atas sebab itu kaum Cina pada ketika itu mempunyai sekolah sendiri (contoh Kuen Cheng School, Nanyang Overseas School, Foon Yew High School) dan akhbar sendiri (Kwong Wah Jit Poh). Akhbar ini adalah akhbar Cina paling tua diluar Tanah Besar.

Malahan, revolusi ke atas Dinasti Qing sendiri dimulakan di Pulau Pinang. Tak percaya? Pergi ke Georgetown dan lawati Muzium Sun Yat Sen. Muzium itu adalah bangunan asal tempat Dr Sun Yat Sen merancang bagi menggulingkan Dinasti Qing pada tahun 1910.

2 tahun selepas itu, Dr Sun menang dan menjadi Presiden China pertama dan mengasaskan parti Kuomintang.

Dari sudut ini anda semua dapat melihat bagaimana rapatnya hubungan kaum Cina di Tanah Melayu dan Tanah Besar pada ketika itu.

Tapi sejarah China berubah lagi. Pada tahun 1949, Parti Komunis China (PKC) berjaya mengalahkan Parti Kuomintang dalam Perang Saudara dan menyebabkan Kuomintang terpaksa berundur dan menubuhkan kerajaan mereka di Taiwan.

Disini saudara-saudara semua sepatutnya sudah memahami kenapa badan pendidikan Cina Malaysia berkeras mahu kerajaan mengiktiraf UEC yang banyak bersilibus Taiwan dan bukan China. Dan saudara semua sepatutnya boleh memahami kenapa sebuah parti perkauman yang mengaku demokratik tidak berapa disukai China sehingga Tun Daim akhirnya mewakili negara dalam rundingan ECRL dengan kerajaan negara itu.

Baik. Apabila PKC menang, mereka mengamalkan Dasar Tutup Pintu. Maka bermulalah masalah. Tiada rakyat China dibenarkan keluar dan tiada orang luar dibenarkan untuk masuk. It's a trap. Sebiji macam Korea Utara hari ini. Kaum Cina Tanah Melayu terpisah dengan kaum keluarga, sahabat handai dan cinta hati yang berada di Tanah Besar. Mereka tiada negara.

Disinilah kaum Melayu menjadi penyelamat. Tunku Abdul Rahman menawarkan kewarganegaraan untuk kaum bukan Melayu dengan syarat ketat yang dinamakan kontrak sosial. Bukan Melayu mendapat kewarganegaraan, tetapi Melayu Bumiputera diberikan hak istimewa yang terkandung kemas di dalam Perlembagaan.

Tetapi sudah tentulah sebahagian kaum bukan Melayu masih berharap agar dapat pulang ke negara asal. Atas sebab itu, ada pertubuhan pendidikan masih mengekalkan silibus pelajaran sedia ada agar identiti mereka tidak berubah. Saudara semua boleh lihat kerasnya mereka sehinggakan kerajaan terpaksa menarik kewarganegaraan Lim Lian Geok, pengasas Dong Zong pada tahun 1961

Tapi pada tahun 1974, China dan Malaysia akhirnya menjalin hubungan diplomatik secara rasmi. Hubungan diplomatik ini sebenarnya tidak dipersetujui SUA UMNO Tan Sri Senu dan beberapa menteri kabinet atas sebab darurat dan isu Parti Komunis Malaya (PKM). Ini kita cerita bab lain tentang bagaimana Tun Razak menangani konflik dalaman.

Ya. Akhirnya pintu terbuka semula. Tetapi Presiden China Zhou Enlai ketika itu bersuara. Mahukan kesetiaan kaum Cina di Malaysia adalah kepada Yang Di Pertuan Agong dan bukan kepada selain daripadanya.

Ia menutup terus pintu kepada sebahagian kecil kaum Cina yang masih berharap untuk pulang ke negara asal.

Jadi bagaimanakah erti kemerdekaan? Merdeka adalah apabila kita semua memahami sejarah dan mensyukurinya. Merdeka adalah apabila kita menghormati hak setiap kaum yang ada dan tidak mengambil lebih daripadanya.

Itulah merdeka. Merdeka tidak akan berjaya jika kita cuba memadam sejarah yang ada.

Adakah tulisan ini mengatakan Cina dan India pendatang?

Well. Sebahagian besar kaum Cina dan India memang asalnya imigran. Tetapi akhirnya mereka menjadi kawan dan jiran.

----
Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Bukit Tunggal Kuala Terengganu





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Tgklah PERARAKAN HARI KEMERDEKAAN pun punya berani diCEMARI dgn. JIJIK dan ANGKUH oleh MILITAN puaka2 PENGGANAS Pendatang2 CINA amat RASIS/FASIS/SUPREMASIS-si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAPpembunuh PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI BABI ni!!! Bayangkan esok, puaka/PENJAJAH/PENGGANAS/PEMBUNUH bangkai2 BABI hindrafHOMo/TAMIL EELAM DAPpembunuh pun nak BERARAK sama!! Kat BARAT pun - ini TAK kan diBENAQkan sama sekali; cthnya di JERMAN,. tentu puaka2 PENDATANG KURANG AJAQ mcm. ni dah diLENYEK sampai MAMPOS oleh puak NAZI Jerman!!! Lihat di -

    https://nthqibord.com/2019/09/01/raptai-perbarisan-kemerdekaan-dicemari/

    Kumpulan misteri sertai raptai perbarisan kemerdekaan

    By SYAMIMI CHE SOH

    NTI Qiboard com
    01/09/19

    Sbb. apa si BANGKAI2 BABI Cina PENGGANAS DAPpembunuh ni berani - sbb. tahu, pemimpin2 dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita dah ramai jadi PENAKUT2 HARAM JADAH nak MAMPOS!!! Hanya tahu MERENGEK mcm. si DAYUS2 PENAKUT, nak tunggu shj. PRU15 sdgkan juga akan diSABOTAJ habis2an - oleh puak DAPbangkai/PariaKR-anwar HOMO ANJING JIJIK ZIONIS ISrael/SOROS-US-NATO, mcm. dlm. PRU14!!

    Apalagi SPR baru ni, sudah diKUASAI habis2an, oleh 'NGO' PENGGANAS/PENJAJAH asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih, yg. diTAJA oleh Pengganas2/Pembunuh2/Perasuah2/Perompak2 Zionis CIA/MOSSAD-SOROS, dan telah bersama NGO Veteran PENGKHIANAT, Patriot, utk. mengHASUT POLIS, TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR, utk. menSABOTAJ PRU14, maka MENDERHAKA kpd. Agung sbg. PEMERINTAH terTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN per. 41 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA) dan KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDANG2 PERLEMBAGAAN 32!!

    RAJA ADIL, RAJA diSEMBAH
    RAJA ZALIM, RAJA diSANGGAH

    BalasPadam
    Balasan
    1. PERCAYAlah, NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang BUMIPUTERA kita ni, yg. amat KAYA dgn. ZIRCON/THORIUM/URANIUM (yg. amat diIDAMkan utk. pembuatan SENJATA2 NUKLEAR Zionis hingga akhir zaman)- akan diJAJAH habis2an mcm. KASHMIR dan PALESTIN, oleh puaka2 Pendatang2 PARIA/CINA-si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING - akibat KEDAJALAN dan PENGKHIANATAN pemimpin2 ISLAM/MELAYU amat DAYUS, TAMAK, ANGKUH dan BANGSAT!! Semoga ALLAH SWT melaknat depa dan seluruh keluarga depa yg. juga DAJAL mcm. depa!!

      RAJA ADIL, RAJA diSEMBAH
      RAJA ZALIM, RAJA diSANGGAH

      *Pencinta HANG JEBAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Padam