Header Ads

ads header

Flash News

Sultan Perak tegur sikap kaduk naik junjung


Sultan Perak Sultan Nazrin Shah hari ini menegur tindakan segelintir pihak - termasuk pemimpin - yang bersaing mempamerkan ego masing-masing sehingga sanggup merendahkan nilai diri demi mencari pengaruh dan mendapatkan sokongan politik.

Baginda bertitah suhu politik di dalam negara selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 semakin hari semakin dipanaskan dan dilakukan oleh pemimpin politik sama ada daripada pihak kerajaan atau pembangkang.

"Sifat-sifat kaduk menaiki junjung dan sifat-sifat memilih lebih mahu berputih tulang setelah berputih mata oleh sebahagian pemimpin politik telah meningkatkan suhu permusuhan dalam kalangan rakyat.

"Perbuatan mengata dulang paku serpih melalui persaingan melukis wajah lebih hodoh lawan politik, semakin menambahkan mendung di langit negara," titah baginda pada sambutan Maal Hijrah Peringkat Negeri Perak 1441H/2019 di Ipoh, hari ini.

Turut berangkat Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim.

Dikenali sebagai raja yang sering 'menjentik' pemimpin jika ada yang tidak kena Sultan Nazrin bertitah, setelah 62 tahun negara mencapai kemerdekaan, suara menyemai kebencian antara kaum dan agama semakin diucapkan.

Titah baginda pelbagai provokasi secara keterlaluan dilakukan antaranya meletak patung dan melemparkan daging khinzir di dalam masjid, meletak kepala lembu di kuil Hindu, menyebarkan bahan diayah, fitnah dan penghinaan melalui media sosial termasuk penghinaan terhadap agama Islam serta Nabi Muhammad SAW.

"Setiap ungkapan dan setiap perbuatan sedemikian sebenarnya merupakan pemasangan satu bom jangka yang menantikan masa untuk meletup.

"Sedarilah! Serpihan daripada letupan bom jangka ini tidak mengenal mangsa, malah anak cucu serta kaum kerabat pemasang bom jangka, turut terdedah kepada akibat daripada perbuatan-perbuatan berfikiran singkat," titah Sultan Nazrin.

Titah baginda kebenaran fakta dan kesahihan berita kini tidak dipentingkan, sebaliknya emosi semakin mempengaruhi diri termasuk dalam kalangan terpelajar sehingga minda rakyat semakin diracuni dan menjadi terlalu taasub serta berfikiran tertutup.

Selain itu, Sultan Nazrin bertitah setiap insiden daripada kejadian jenayah di jalan raya kepada tindakan disiplin seorang guru di sekolah atau majikan di pejabat, warna baju pemimpin, kesilapan mengibarkan bendera, perubahan kurikulum pengajian dilihat dan ditafsirkan secara negatif menurut dimensi kaum dan agama

"Keadaan ini amat tidak sihat, meletakkan negara berada dalam zon bahaya yang mencemaskan. Majoriti rakyat di negara ini cintakan keamanan. Mereka semakin resah, semakin gelisah, bimbang dan takut," titah Sultan Perak.

Baginda bertitah suhu panas itu wajib segera diturunkan dan perbuatan menyalakan api perkauman, meniupkan bara permusuhan antara agama wajib dihentikan tanpa berlengah.

Titah baginda undang-undang wajib didaulatkan supaya keselamatan nyawa dan harta benda rakyat yang tidak berdosa terjamin serta dilindungi.

Mengakhiri titah, Sultan Nazrin turut memanjatkan doa agar Malaysia diamanahkan dengan pimpinan yang amanah, ikhlas, membawa suara kesederhanaan, suara munasabah, suara rasional dan suara persaudaraan agar rakyat berbilang kaum dan agama di negara ini hidup rukun serta harmoni.

- Bernama




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Asyik2 nak mengGERTAK rakyat pasal PERPADUAN kaum!!! GERAM betul si puak LIBERAL ni!!!

    Tgklah PERARAKAN HARI KEMERDEKAAN pun punya berani diCEMARI dgn. JIJIK dan ANGKUH oleh MILITAN puaka2 PENGGANAS Pendatang2 CINA amat RASIS/FASIS/SUPREMASIS-si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAPpembunuh PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI BABI ni!!! Bayangkan esok, puaka/PENJAJAH/PENGGANAS/PEMBUNUH bangkai2 BABI hindrafHOMo/TAMIL EELAM DAPpembunuh pun nak BERARAK sama!! Kat BARAT pun - ini TAK kan diBENAQkan sama sekali; cthnya di JERMAN,. tentu puaka2 PENDATANg KURANG AJAQ mcm. ni dah diLENYEK sampai MAMPOS oleh puak NAZI Jerman!!! Lihat di -

    https://nthqibord.com/2019/09/01/raptai-perbarisan-kemerdekaan-dicemari/

    Kumpulan misteri sertai raptai perbarisan kemerdekaan

    By SYAMIMI CHE SOH

    NTI Qiboard com
    01/09/19

    Sbb. apa si BANGKAI2 BABI Cina PENGGANAS DAPpembunuh ni berani - sbb. tahu, pemimpin2 dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita dah ramai jadi PENAKUT2 HARAM JADAH nak MAMPOS!!! Hanya tahu MERENGEK mcm. si DAYUS2 PENAKUT, nak tunggu shj. PRU15 sdgkan juga akan diSABOTAJ habis2an - oleh puak DAPbangkai/PariaKR-anwar HOMO ANJING JIJIK ZIONIS ISrael/SOROS-US-NATO, mcm. dlm. PRU14!!

    Apalagi SPR baru ni, sudah diKUASAI habis2an, oleh 'NGO' PENGGANAS/PENJAJAH asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih, yg. diTAJA oleh Pengganas2/Pembunuh2/Perasuah2/Perompak2 Zionis CIA/MOSSAD-SOROS, dan telah bersama NGO Veteran PENGKHIANAT, Patriot, utk. mengHASUT POLIS, TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR, utk. menSABOTAJ PRU14, maka MENDERHAKA kpd. Agung sbg. PEMERINTAH terTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN per. 41 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA) dan KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDANG2 PERLEMBAGAAN 32!!

    RAJA ADIL, RAJA diSEMBAH
    RAJA ZALIM, RAJA diSANGGAH

    *PENCINTA Hang Jebat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lihat juga betapa makin ANJING nya si Pendatang Cina SAMPAH lim kit siang KEPALA BUTOH DAP PENGGANAS/PENJAJAH bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, jenis spesis BABI yg. amat RASIS dan FASIS ni, yg. punya BENCI akan ISLAM/umatnya - tapi yg. punya diJILAT DUB*Q dia oleh puaka2 ANJING Melayu/Islam LIBERAL, terutamanya si anwar PARIA HOMO Anjing/PKR BABI HOMO tu!! Si bangkai BABI Pendatang Cina kit siang ni patut MAMP*S dlm. KANDANG BABI BUSUK dia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kalau agama/puak HINDU diHINA mcm. ni, POLIS tentu akan TANGKAP cepat si PENGHASUT mcm. ni!!! Mana KETUA POLIS NEGARA oi - hang PILIH KASIH kah?!!!!!!! Lihat PROVOKASI, PENGHINAAN dan GERTAKAN amat JIJIK pd. ISLAM/umatnya oleh si Pendatang Cina sampah lim kit siang KEPALABUTOH DAP ni!!!

      PARIA2 PENGGANAS hindrafHOMO dlm. UTUSAN PARIA sial dah MENGAMOK, asyik nak TAPIS komen2 kami SENYAP2!!! Ini yg. diTAPIS si UTUSAN sial ni!! Di -

      https://www.malaysia-today.net/2019/07/26/muslims-are-thieves-and-corrupt-says-kit-siang/

      Muslims are thieves and corrupt, says Kit Siang

      By MT Webmaster

      Malaysia Today net
      On Jul 26, 2019

      Padam