Header Ads

ads header

Flash News

Kerajaan Perak tidak benar kempen BMF di masjid, kata exco agama


IPOH: Kerajaan Perak tidak pernah memberi kebenaran kepada mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk menganjurkan kempen “Utamakan Beli Produk Muslim'” atau “Buy Muslim First” (BMF) di masjid seluruh Perak.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Pendidikan Islam, Luar Bandar dan Pembangunan Usahawan negeri Asmuni Awi berkata, ini kerana ia jelas bertentangan dengan polisi kerajaan negeri yang menggalakkan masyarakat mengutamakan produk halal.

“Kerajaan sekarang sedang mempromosikan barangan halal, tetapi jika tiba-tiba mengatakan beli barangan Muslim dahulu, jadi apa akan jadi kepada barangan bukan Muslim yang halal.

“Tidakkah di situ akan ada konflik antara apa yang kerajaan hendak dan apa yang segelintir pihak ini buat?,” katanya pada satu sidang media selepas merasmikan Karnival Usahawan dan Kerjaya Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) Perak 2019 di Mydin Mall Meru, di sini semalam.

Terdahulu sebuah NGO yang dikenali sebagai Gerakan Pembela Ummah (Ummah) Perak menganjurkan kempen BMF peringkat masjid negeri Perak di Masjid An-Nur, Batu 8, Hulu Kinta.

Asmuni berkata, penganjuran kempen itu bukan sahaja tidak memberi sebarang keuntungan kepada masyarakat Muslim, malah dilihat rasis dan bersifat politik.

“Kita bukan tak menyokong produk Muslim diberikan keutamaan, tetapi pendekatan itu janganlah nampak rasis kerana yang kita nampak ia didalangi parti politik pembangkang. Jadi apa agenda mereka ini sebenarnya?” katanya.

Katanya beliau juga akan meminta penjelasan lanjut daripada Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim, yang didapati turut terlibat secara langsung dalam penganjuran kempen berkenaan.

“Pihak kerajaan sendiri kesal penglibatan Jabatan Mufti Perak, terutama ustaz Zamri Hashim sendiri yang sepatutnya memainkan peranan yang baik, bukan menjadi juara di sini. Saya akan panggil dia untuk minta penjelasan,” katanya.


MR :  Pemimpin AMANAH makin hari makin lari daripada agama sendiri. Ini akibat termakan sumpah baiah... Baiah dengan Allah dimain-mainkan




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

4 ulasan:

  1. cakap berbelit-belit..
    produk bukan islam dikatakan halal.
    halal tang mana tu kamjat wei..?
    halal sebab jakim kata halal..?

    makin hari makin menyirap darah dgn melayu islam yang berhati setan macam dia ni. si kitul moden dah makin banyak menunjukkan diri.

    BalasPadam
  2. Apabila seorang Melayu menjadi penjilat parti kafir harbi DAPig, dia tidak akan merasa malu untuk membela kepentingan puak kafir dan menindas hak umat Islam.

    Maka sesungguhnya dia adalah 'pelacur' politik murahan.

    BalasPadam
  3. muka pun dah mcm babi apa nk heran kalau perangai pun sama

    BalasPadam
  4. Bodoh punya menteri, makan taik babi DAP bagi la tuuuu

    BalasPadam