Header Ads

ads header

Flash News

Kajian Terkini Mendapati Cahaya Biru Sebenarnya Tidak Mengganggu Pola Tidur


Sebelum ini terdapat kajian yang mengatakan cahaya biru dari skrin peranti menyebabkan pola tidur pengguna terganggu. Saranan yang diberikan oleh pakar perubatan menyebabkan fungsi menuras sinar biru disertakan pada hampir kesemua peranti di pasaran sekarang,. Tetapi kajian terbaru dari University of Manchester kini mendapati cahaya biru mungkin tidak mengganggu pola tidur.



Di dalam eksperimen yang dijalankan ke atas tikus makmal cahaya biru mendatangkan kesan yang lebih rendah terhadap jam tubuh berbanding cahaya kuning pada keterangan yang sama. Sebaliknya mereka kini menyarankan penggunaan cahaya yang lebih sejuk dan malap pada waktu malam adalah lebih baik untuk menjaga jam tubuh dari terganggu.

Kajian ini telah diterbitkan di dalam jurnal Current Biology. Ini membuatkan kami tertanya-tanya adakah penggunaan penuras cahaya biru pada telefon pintar seperti Night Shift (pada iPhone) atau Blue Light Filter (pada Android) membuatkan anda lebih mudah tidur? Kami sendiri secara peribadi tidak dapat melihat perbezaan yang ketara. Penggunaan mod malam yang menggelapkan antaramuka dari pengalaman peribadi lebih efektif berbanding menukar skrin peranti menjadi kekuningan dengan menuras cahaya biru,

Sumber Rujukan: University of Manchester
AMANZ
Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Ragu sama K0munitas b0L4 aBaL-aBaL.?
    D!sini saja, dijamin 4man dan terpercaya.. menan9 berapapun pasti kam! proseskan..!!

    BalasPadam