Header Ads

ads header

Flash News

Bukan potong bajet tapi agihan semula dana kerajaan


Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata suntikan fiskal langsung sebanyak RM25 bilion dalam pakej rangsangan ekonomi diumumkan perdana menteri adalah dari pengagihan semula dana kerajaan.

"Akan ada sedikit pengagihan semula dana dalam kerajaan, mungkin kira-kira RM2 bilion hingga RM3 bilion.

"Manakala selebihnya akan dibiayai menerusi gabungan apa yang kita sudah ada melalui ekosistem kerajaan, dan selebihnya sebahagiannya akan dilakukan melalui pinjaman," kata Tengku Zafrul dalam temu bual dengan Astro Awani malam ini.

Beliau berkata kerajaan mempunyai pelbagai agensi dan anak-anak syarikat yang dapat menyalurkan wang sama ada melalui dividen atau pinjaman.

Beliau menjelaskan bahawa tidak akan ada pemotongan belanjawan, sebaliknya menegaskan bahawa ia adalah pengagihan semula dana.

"Jika kamu melihat perbelanjaan semasa di luar sana, ia perlu dipotong, acara, perjalanan, penangguhan tahun Melawat Malaysia, ini adalah perkara-perkara yang tidak akan berlaku.

"Kita perlu menyusun semula bajet kementerian. Tetapi apa yang penting ialah perbelanjaan perlu terus .. [..] .. untuk merangsang ekonomi," katanya.

Tengku Zafrul juga menjelaskan bahawa defisit perbelanjaan akan meningkat.

"Jika anda masih ingat dalam bajet 2020, defisit diunjurkan sekitar 3.2 peratus, dan hari ini berdasarkan pakej rangsangan Prihatin, defisit bajet dijangka akan menjadi kira-kira 4 peratus," katanya.

Terdahulu, Presiden PKR, Anwar Ibrahim mencadangkan agar pakej rangsangan yang dimumkan perdana menteri, Muhyiddin Yassin dibahaskan di parlimen.

"Di negara demokratik, Korea, Jepun, Australia dia serahkan juga belanjawan ini untuk dibahas dan diawasi di Parlimen supaya ada kebertanggungjawaban.

"Sekarang ini bila tambah RM25 bilion, dari mana sumber? Bagaimana boleh bayar hutang, bagaimana boleh diperinci pelaksanaanya.

"Saya syor perdana menteri beri pertimbangan serius, beri ruang kepada semua pihak untuk bahas dan beri sokongan dengan maksud memperbaiki," katanya.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Maaf cakap la.....
    Penganut PH ni ada saja yg x kena pd Diorg. Akan ada saja komplen serta x puashati...... Kerajaan yg ada skg sudah buat yg terbaik utk bntu rakyat. Kalu nk bwa ke Parlimen nk bincang nk tnggu lulus bagai, bila dbahaskn d Parlimen, dh tntu amik masa, mcm2 yg akn timbul bila dbahaskn nnti, segala2nya akan jd lambat, sedangkn Rakyat terutama yg bekerja sendiri amat2 memerlukan Duit, agak2 bila Duit t blh smpi ke tgn kalu d bwa ke Parlimen? Ini bkn masa nk tunjuk Hero wahai Penganut PH. Cubala berlapang Dada.....

    BalasPadam
  2. P unah H arapan serta pakatan kencing sepatutnya lantik pakar angka2 kira wang negara rafizi ramli serta penasihat umum a kadir jasin sebagai kem kewangan ketika itu.jatuh kemaluan mereka bila baru pegang negara mohon derma tabung harapan dari RAKYAT pula utk bayar hutang kjaan dulu-dulu.setelah itu macam2 d mansuhkan spt elaun kritikal pencen PA nak dhapuskan...jawatan PA nk dkecilkan.HUTANG BERTAMBAH wpun mengadaikan beberapa aset negara spt tabung haji dll.rafizi dgn teorinya myak boleh turun tol dn ptptn boleh mansuh...belajar percuma akhirnya jadilah golongan MUNAFIKUN kerana manifesto bukan KITAB SUCI dn kami tak sangka menang????

    BalasPadam