Header Ads

ads header

Flash News

Perintah Kawalan Pergerakan "social distancing" kononnya. Gunalah perkataan mudah, duduk diam-diam di rumah 14 hari, jangan bercampur dengan orang... kan mudah faham.


Selepas pengumuman PM semalam aku dah tulis, tindakan Kerajaan terlalu drastik.. tindakan perlu dibuat bertahap.. aku tulis semalam ,cara PM umumkan semalam dah mcm dia buat pengumuman tarikh hari raya..tak jelas langsung..semalam ramai yang pertikai apa yg aku tulis..


aku dah kata, Rakyat akan Panik.. Bila rakyat Panik, dia sebenarnya boleh menyumbang kepada penularan wabak itu lebih cepat..dah jadi lebih bahaya...bila rakyat bersesak sesak.. ia sebenarnya meninggikan resiko jangkitan..lebih menakutkan jika wabak yang berpusat di Bandar KL, Berpindah dibanyak kawasan lain.. Pendekatan perlu berhikmah..


Dalam gelombang pertama.. ia diurus dengan baik biarpun ketika itu China sedang berhadapan dengan gelombang besar virus Corona.. mereka mengawal emosi dan keadaan rakyat dengan baik..

Ketika Singapore rakyatnya melakukan belian panik..rakyat kita masih tenang.. malah kes Covid-19 di negara kita jauh lebih rendah dari Singapura biarpun kita lebih berisiko dari Singapura..dan terbukti ketika kes di Singapura dah mencecah lebih angka 100 kes..kita hanya 22 kes..dan kesemuanya pulih..


Hari ni lihat apa jadi...?.rakyat berebut beli barang Dapur.. buat belian panik.. Ramai Pelajar Universiti yang terpaksa balik dan tersadai di TBS dan KL Sentral..mereka beratur panjang beli tiket untuk balik.. Petang tadi pintu ke Singapura ditutup.. kereta sesak dan tak bergerak lebih 2 Jam..


Malam ni pakat beratur panjang di balai Polis sebab nak isi borang balik kampung...


Nampak tak ? Mana pergi ketua Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) ? mereka hilang..terkontang kanting ketua Polis dan Ketua Pengarah kesihatan.. sebab apa ? yang mempengerusikan NADMA itu Redzuan Md Yusof?

Dalam kes ni aku tak salahkan rakyat..Sebenanrya depa tak faham... Sebab bagi aku kerajaan dan menteri akan membantu. geram aku tak tahu nak kata...

Bukan rakyat saja buat panic shopping, menteri Malaysia pun panic tercengang-cengang tak reti apa nak buat!

Menjelang 24 jam pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan oleh PM, langsung tidak ada kenyataan balas oleh mana-mana menteri untuk bantu memudahkan urusan rakyat selama 14 hari ini.

Menteri Pengangkutan tak beritahu bagaimana pergerakan rakyat dapat dibantu tanpa menambah risiko penularan wabak.

Menteri Sumber Manusia langsung tak sebut secara terperinci sektor mana yang akan terjejas dan apa jaminan bagi pekerja-pekerja swasta bergaji hari.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan tak beri jaminan dan mekanisme bagaimana rakyat boleh dapat cukup bekalan makanan harian dalam tempoh larangan.

Menteri KPDNHEP tak cakna tentang panic buying dikalangan rakyat, begitu juga dengan jualan topeng muka dan sanitizer yang menjadi kegusaran rakyat.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Menteri Perusahaan, Komoditi dan Perladangan tiada langkah proaktif untuk pastikan pendapatan usahawan-usahawan kecil yang terpaksa tutup bisnes dalam tempoh larangan.

Menteri Kerajaan Tempatan sibuk makan malam dengan taikun, tak nak ke bantu majlis perbandaran disinfeksi tempat-tempat awam seperti masjid.

Menteri Pengajian Tinggi lambat buat pelan pergerakan pelajar yang terpaksa pulang ke kampung kerana IPT ditutup.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat gagal sediakan solusi bagi membantu ibu-ibu bekerja yang terpaksa jaga anak kerana penutupan taska.

Menteri Dalam Negeri yang sepatutnya menjadi tonggak dalam isu ini, langsung tak dengar cerita.
Menteri Tugas-tugas Khas yang kita pun tak tahu apa tugasnya. Sepatutnya dalam situasi begini, dia diberi tugas penting.

aku simpati kepada rakyat yang jadi mangsa.. itu belum lagi esok bagaimana nasib rakyat,penjaja kecil yang hilang sumber pendapatan..


Ipohmali
+ BUdu

-----
Editor MR - Kena faham situasi.. yang menulis betul, menteri pun ada alasa mereka.. Kita kena sabar


MR :  Kerajaan kena cepat atas menggunakan media, kalau tidak makin lama makin parah


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. Sebab-sebab Kita Menolak Pee H Dan DA-Pigs

    RBA ternakan DA-Pigs dan barua ternakan Pee H meroyan histeria gila babi sejak KERAjaan Pee H jatuh terguling baham tanah dan hilang kuasa sebaik sahaja Atuk Kerala meletakkan jawatannya.

    Inilah akibatnya apabila Pee H pimpinan parti kafir harbi DA-Pigs memenangi PRU dengan taktik sangat kotor seperti kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu, pembohongan, fitnah dan u-turn.

    Sebaik sahaja Pee H berkuasa, DA-Pigs dan khadam liberalnya menghina Perlembagaan Persekutuan dan kontrak sosial dengan menghina agama Islam dan menafikan hak umat Islam terutamanya hak kaum Melayu.

    Bahkan aset dan wang umat Islam dalam tabung umat Islam juga disamun oleh pemimpin kafir harbi DA-Pigs dan barua pandapnya dan dijual murah kepada towkay china menunjukkan wujud kerjasama antara DA-Pigs dan kroninya.

    Pee H pernah berjanji akan menubuhkan suruhanjaya diraja untuk menyiasat tabung umat Islam tetapi janji ini ke laut kerana Pee H takut salah laku Pee H sendiri akan terbongkar.

    Ini jelas membuktikan DA-Pigs sedang melaksanakan program rasis Msian Msia untuk menghapuskan hak agama Islam Dan hak umat Islam. Sikap rasis DA-Pigs ini semakin jelas apabila DA-Pigs Dan khadam liberal menyokong ICERD, Statue of Rome dll.

    KERAjaan Pee H juga sengaja membenarkan rakyat China Komunis bebas memasuki negara ini menyebabkan virus covid-19 merebak ke negara kita menyebabkan rakyat negara Kita pula menderita. Sekarang ini kerajaan baru pula terpaksa memikul beban yang ditinggalkan oleh KERAjaan Pee H

    Sejak KERAjaan Pee H berkuasa , ekonomi negara, pelaburan asing , nilai ringgit dan taraf hidup rakyat merundum dan HARGA barang , perkhidmatan dan minyak, cukai, kadar pengangguran, beban rakyat, hutang kerajaan Pee H dll meningkat tinggi.

    Alhamdulillah KERAjaan PH telah tumbang baham tanah kerana kejahatan dan kezaliman Pee H sendiri kerana rakyat melalui ahli parlimen mereka sendiri menubuhkan kerajaan PN untuk melindungi rakyat dan negara dari kerakusan nafsu serakah Pee H dan DA-Pigs.

    Pee H Dan DA-Pigs merancang tetapi Allah Maha Bijaksana menggagalkan rancangan jahat mereka.

    Reply

    BalasPadam
  2. Adakah semua menteri wajib memberi laporan kepada penulis artikel di atas ? Siapa penulis ini ? Perdana menterikah ? Agongkah ???

    Kita berharap pihak lawan tidak menangguk di air keruh di waktu covid-19 melanda negara ini kerana kerajaan PN ini baru ditubuhkan dan terpaksa menanggung beban yang ditinggalkan oleh KERAjaan PH Yang terdahulu.

    Antara beban tersebut ialah penyebaran covid-19 di Malaysia yang disebabkan oleh dasar terbuka kerajaan PH yang membenarkan rakyat China Komunis bebas memasuki negara Malaysia di waktu covid-19 sedang melanda negara China Komunis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. https://suarakitahebat.wpcomstaging.com/2020/03/18/sial-phaprak-yang-mengimport-covid-19-ke-dalam-negara/

      Padam