Header Ads

ads header

Flash News

Tangguh bayaran pinjaman bank babitkan RM100 bilion


Moratorium atau penangguhan bayaran balik sehingga enam bulan pinjaman bank, penyusunan semula baki kad kredit dan pinjam korporat membabitkan jumlah R100 bilion, kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata keputusan itu dibuat selepas melakukan perbincangan dengan Kementerian Kewangan (MOF) dan Bank Negara (BNM).

"Ini adalah penting untuk membolehkan syarikat-syarikat terus berkemampuan untuk mengekalkan pekerjaan dan segera meneruskan aktiviti perniagaan masing-masing.

"Ini merupakan satu jumlah yang amat bermakna, dan saya amat berterima kasih di atas keperihatinan Kementerian Kewangan, BNM serta industri perbankan Malaysia," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, media melaporkan bank-bank diarahkan untuk menangguhkan selama enam bulan bayaran balik hutang peminjam untuk semua pinjaman dan bayaran kewangan, kecuali untuk baki kad kredit, bermula 1 April.

Dalam surat kepada semua institusi perbankan, Timbalan Gabenor Bank Negara Jessica Chew berkata matlamat langkah tersebut untuk mengurangkan beban kewangan perusahaan kecil dan sederhana serta individu akibat wabak Covid-19.

Untuk layak menerima kemudahan ini, pemberi pinjaman tidak boleh ada bayaran tertunggak melebihi 90 hari sebelum 1 April dan pinjaman tersebut mesti dalam bentuk mata wang ringgit.



Bank diarahkan menyediakan pemberi pinjaman dengan maklumat yang mencukupi mengenai bagaimana pembayaran balik pinjaman yang digantung akan dikendalikan semasa tempoh penangguhan dan pilihan bagi peminjam untuk meneruskan pembayaran selepas itu.

Dalam pada itu Muhyiddin berkata, Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), kerajaan sedang mengkaji pelbagai cara untuk mengurangkan beban rakyat.

Katanya, satu lagi pelan rangsangan ekonomi akan dilancarkan tidak lama lagi yang lebih komprehensif dan bermakna demi rakyat dan ekonomi negara.

"Saya sedar bahawa impak wabak Covid-19 ini bukan hanya menimbulkan keresahan dari segi kesihatan dan kesejahteraan, tetapi Perintah Kawalan Pergerakan ini juga menimbulkan keresahan rakyat dari segi kewangan.

"Rakyat pelbagai lapisan sama ada usahawan, petani, nelayan, pekerja harian tertanya-tanya akan kedudukan ekonomi mereka.

"Saya telahpun meminta Kementerian Kewangan dan BNM untuk memperincikan pengumuman ini dengan lebih mendalam agar rakyat memahami sepenuhnya manfaat yang dtawarkan," katanya.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Helo, nama saya SALSABILLA ZULFKAR memangsa hukuman di tangan pemiutang palsu. Saya rugi sekitar Rp. 30,000,000 kerana saya memerlukan modal besar sebesar Rp. 300,000,000,. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perdagangan saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak tahan lagi kejadian ini. Minggu lalu saya bertemu dengan seorang kawan lama yang mengajak saya menjadi ibu yang baik, Cik KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya menolong saya mendapatkan pinjaman berjumlah Rp.500,000,000.00

    Ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih atas kerja keras Tuhan dalam hidup saya, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan rakan saya. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi nasihat kepada orang Indonesia yang lain, ada banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman dan keselamatan dan sesiapa yang memerlukan pinjaman mesti cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui e-mel karinarolandloancompany@gmail.com
    Anda masih boleh menghubungi nombor whatsApp ibu +1 (585) 708- 3478
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    BalasPadam
  2. We have specially programmed ATMs that can be used to withdraw money at ATMs, shops and points of sale. We sell these cards to all our customers and interested buyers all over the world, the cards have a withdrawal limit every week.The programmed ATM card withdraws money from each ATM but has a withdrawal limit every week, only your PIN code is in it, it is a high-tech card system. The PROGRAMMED ATM card works on all card-based ATMs, anywhere in the world.
    -hack into any kind of phone
    _Increase Credit Scores
    _western union, bitcoin and money gram hacking
    _criminal records deletion_BLANK ATM/CREDIT CARDS
    _Hacking of phones(that of your spouse, boss, friends, and see whatever is being discussed behind your back)
    _Security system hacking...and so much more. Contact us now and get whatever you want at
    Email:creditcards.creditscoreupgrade@gmail.com
    whatsapp:+1785 279 3047

    BalasPadam