Header Ads

Header ADS

Syed Saddiq tak mengaku makan rasuah, elaun pinggan mangkuk saja cecah RM42 ribu


Bekas Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq hari ini telah terkesan dengan berita mengenai kaitannya dengan perilaku rasuah.

Beliau cuba buktikan dirinya tidak bersalah dengan mendedahkan pendapatannya yang banyak sepanjang menjadi Menteri Kabinet.

Berikut adalah kenyataan beliau:

Lagi sekali ada yang mencuba untuk kaitkan saya dengan rasuah. Saya masuk politik untuk bersihkan politik, bukan untuk kedudukan & kewangan.

Dahulu ada yang mencuba kaitkan saya dengan kes rasuah tetapi sampai sekarang tidak dibuktikan langsung.

Sekarang ada lagi yang mencuba. Saya nak ingatkan beberapa perkara,

1) Saya sendiri yang MELAPORKAN kes ini ke Pihak Polis. Kalau duit rasuah, buat apa saya nak laporkan.

2) Wang yang hilang melibatkan saya & keluarga. Kami sudah buat laporan polis. Wang untuk tujuan renovasi rumah. Kalau duit rasuah, kenapa kita nak laporkan?

3) Walaupun diberikan AP semasa jadi menteri, saya tiada langsung membeli kereta mewah. Tiada Vellfire, tiada sports car. Saya juga tiada aset yang mahal/baru yang dibeli.

Saya juga tiada rumah baru, kecuali rumah yang dimiliki saya & keluarga di Shah Alam yang mula dibeli sejak sebelum jadi Menteri.

4) Apabila berkhidmat di KBS, saya merupakan salah seorang menteri pertama yang mengisytiharkan aset & juga megamalkan dasar “Open Tender” bagi semua kontrak.

5) Tiada seorang pun kontraktor yang dapat kontrak dari saya. Semua perlu melalui JK tender yang bebas dari campur tangan menteri.

Kenapa saya katakan ini? Sampai sekarang saya tidak faham mengapa ada keperluan untuk Menteri makan rasuah.

Gaji tinggi, elaun tinggi. Belum masuk one-off payments yang diterima.

Gaji menteri + Ahli Parlimen = RM55,000 sebulan.
(Ini tidak termasuk kalau kerap balik kawasan atau hadiri program yang jauh dari pejabat, kerana ada insentif tambahan).

Elaun one-off pinggan & mangkuk = RM42,000.
Elaun tahunan percutian. =RM70,000.

Elaun makanan setiap hari = RM180/person had maksimum untuk claim belanja makan, tidak kira jumlah orang.

Elaun pindah rumah = RM10,000.

Apabila diberhentikan sebagai menteri, dapat lagi one-off payment, ~RM150,000.

Untuk kes ini, saya serahkan sepenuhnya ke pihak SPRM untuk siasat dan saya telah memberikan kerjasama yang sepenuhnya sejak kes ini mula disiasat hampir 2 bulan.

"Berani kerana benar" ujar Syed Saddiq mengakhiri posting beliau.

Posting beliau telah mendapat lebih dari 90% komen negatif dari netizen. Ada yang meminta beliau membuktikan sendiri apa yang diperkatakan di mahkamah saja.

Ada juga yang mempertikai kenapa duit-duit itu perlu disimpan di dalam rumah.

-Tun Carlos





#sumber


MR :  Patutlah menteri lembab, perut kenyang!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


8 ulasan:

  1. Jaga diri sendiri sendiri.

    BalasPadam
  2. Tun carlos...
    Cytroo taik kucing umno...
    Yg beratus kes rasuah pemimpin umno tu letak dimana ?

    Fikir-fikir kan.....

    Apabila mereka telah disucikan.
    - menteri kereta terbang.
    - menteri sembur..
    - mak lampir.
    - perogol amah
    - penembak babi
    - menteri uec

    Noted.
    YB lompat parti haram gajinya bagi anak bini makan.
    (YB Nasrudin Tantawi@ulama pas)

    Walaupun kerajaan tebuk atap ini berdiri tanpa manifesto.

    Maka adalah terbaik menyelesai kan bbrapa tuntutan & janji pemimpin umno pas pada kerajaan dulu dilaksanakan.

    - jgn simpan kes azmin.
    Masa anwar, syaifol mengaku diliwat & membuat laporan polis..
    Anwar didakwa & dipenjara tanpa ada video..
    Haziq pun mengaku diliwat Azmin.
    Bila nak dakwa azmin pula ?

    - segera kes adib.
    - dakwa perogol amah.
    - jgn lulus uec
    - mansuhkan sekolah vernakular
    - mansuh ptptn@pas
    - YB umno pas istiharkan harta@arahan pm.
    - siarkan siaran lansung perbicaraan najib dimahkamah@najib
    - membawa kes terowong LGE@umno
    - menyiasat & mendakwa penjualan aset TH & Khazanah@mad hasan
    - Menyiasat & mendakwa kekayaan keluarga Tun@umno
    - laksanakan hukum hudud@ruu 355.

    Sekarang dah jadi kerajaan.

    Laksanakanlah.

    Bercakap mudah.
    Laksanakan belum pasti.

    Ingat menteri pas@takiyudin yg jaga kementerian uu.
    Harapan yg berpanjangan.
    Jangan sucikan pula pemimpin PN yg sedang disiasat & dibicarakan.
    - kes duit yayasan@zahid.
    - kes permit@bayaran levi@zahid.
    - kes src@najib.
    - kes 1mdb@najib.
    - kes solar@rosmah.
    - kes bung mokhtar.
    - kes ku nan.
    - kes nasarudin@pas.
    - kes pas terima duit umno
    - kes hadi cautim SR.
    - kes mazlan@1mdb.
    - kes shahril samad@1mdb.
    - kes pkpz@mca.
    - kes perwaja.
    - kes maika holding@mic

    Ingat.
    Rakyat Kerajaan Tebuk atap boleh lah ditipu@dikhianati.

    Tapi negara luar tidak.
    Mereka memperhatikan kita@malaysia

    Cukuplah kita dimalukan dgn hanya 1% saja negara luar yg iktiraf kerajaan pengkhianat nasional .

    Itu belum lagi istilah-istilah bodoh dari pasukan menteri khianat.
    - air suam@menteri kkm
    - menteri 500 negara.
    - menteri 15 negeri di malaysia
    -doremon@rina
    -borang balik kampung@sabri
    - dron@anuar musa
    - makcik kiah@pm
    - tik tok@men pengajian tinggi
    - gunting rambut@dalam lipatan@azmin
    - menteri hewa@bodoh@Tuan man
    - RM 2 juta duit poket@ku nan
    - buloh betong@menteripas
    - langgar arahan pkp@timbalan menteri@exco pas.


    Bila nak tunai kan manifesto lama.
    - Laksanakan hukum hudud dikelantan@pas.
    - air bersih menyeluruh@pas.
    - Perumahan rakyat@umno.
    - Turun harga kereta@umno.

    Jangan lupa laksanakan GST, kerana ia baik utk ekonomi rakyat@umno

    Apa cite kerajaan tebuk atap ni yg baru berumur 2 bulan jual saham tnb@khazanah sebanyak 1.7 juta unit ???

    Yg paling hebat..
    Fitnah besar seorang ulama pas kepada anwar & amanah@presideng pas.

    🙈🙈🙈🙈🙈🙈

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beza pn,bn dan pas dengan ph ialah.. Pn mungkin tidak mampu lakukan semua tapi tidak tinggalkan semua.. Ph pula janji nak lakukan semua tetapi akhirnya ditinggalkan semua.. Jadi munasabahlah bila digelar kaki kencing.Orang yang waras fikiran tidak akan percaya dan bersikap hati hati dengan kaki kencing dan u turn seperti tikus membaiki labu. Rakyat beri peluang untuk membetulkan kecacatan bn apa yang dikatakan ph tidak betul itu.. Tapi bukan setakat kecacatan itu gagal diperbetulkan tapi sebaliknya keadaan menjadi semakin hodoh. Kesimpulannya ph hanya pandai chamek apa yang orang lain buat( istilah orang Terengganu )tetapi keadaan bukan menjadi semakin cantik malah jadi bertambah teruk dan rosak. Tiada satupun jasa besar ph yang menjadi faktor wowww dan pengubah dikalangan rakyat.Yang ph tahu hanya cari salah.. Bila diberi peluang betulkan apa salah, mereka pula semakin menambah kesalahan demi kesalahan yang ingin ditutup dengan pembohongan

      Padam
    2. RUNTUHNYA PAKATAN HANCING PUNAH HARApan disebab TANGAN2 MEREKA SENDIRI.Justeru tidak jadi RATAPAN RAKYAT atas keruntuhan mereka sebagaimana rakyat meratapi pemergian 2 tun..abd razak dan tun ismail dulu.

      Padam
  3. Punyalah mcm2 elaun menteri dan yb,,,,rakyat serupa nak mamous kerja kora g sedap2 dpt.mcm2 elaun pala bingai haram jadah punya sistem pengajian menteri dan yb

    BalasPadam
  4. Patut lah menteri2 ph meroyan bila ph tumbang banyak nya gaji menteri2 sampai puluhan ribu agak2 lah rakyat yang jadi mangsa kata duit x da semua menteri besar kan perut rakyat ikat perut tu lah kat Pm ph patut pun tumbang Langsung x da until rakyat bila Pn ambil alih barulah aman Malaysia sudah lapan Pm menteri Pm no 6 dan dan no 8 yang terbaik harapkan atok yang dia tahu rakyat kena ikat perut pasal dia nak besarkan perut.

    BalasPadam
  5. Bingung Saya dibuat nya tak sangka dan tak pernah terfikir oleh otak saya yang cerdik pandai ni tentang pingan mangkuk pun mendapat elaun tapi kenapa tak bagi gaji sekali kan bagus. Sunguh tinggi martabat pingan mangkuk dibawah kerajaan pakatan hantu.tambah pening dengan hujah pak milik Trang....tang..tang......

    BalasPadam
  6. Biasanya rm250k masuk dlm.bank. lebih selamat. Kalau simpan cash byk tu dirumah lebih kurang mcm najib. Menimbulkan pertanyaan. Kenapa tidak melalui bank transaction. Dari mana duit tu dtg. Kalau najib kata donation. Kalau ya pon mak bapak kasi kenapa tak credit transfer. Kenapa mesti cash. Mak bak byk duit cash dtg dari mana. Teringat sprm.jumpa rm500m cash di rumah di sabah. Itu atok nenek kasi kot.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.