Header Ads

ads header

Flash News

Ujian genting menanti PN di Johor minggu depan


Gabungan Nasional Perikatan bakal menghadapi ujian penting di DUN Johor pada Khamis depan.

Ia berikutan ketegangan yang berlaku antara parti Umno dan Bersatu di negeri itu, dan juga terdapat kurangnya kesepakatan antara kedua-dua parti itu di peringkat persekutuan.

Sesi persidangan pada 14 Mei ini boleh berlangsung dengan tiga cara.

Di atas kertas, sesi tersebut sepatutnya berakhir sejurus selepas Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menyampaikan ucapannya tanpa sebarang proses selanjutnya di DUN selepas itu.

Speaker Dewan Undangan Negeri, Suhaizan Kaiat telah menolak kemungkinan bahawa sesi tersebut dilanjutkan lebih dari satu hari berikutan pandemik Covid-19 dan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) yang sedang berlangsung.

Suhaizan Kaiat

Bagaimanapun, beliau mengatakan bahawa jika kedua-dua pihak membuat permintaan untuk melanjutkan persidangan sehingga petang, ia akan dipertimbangkan.

Sekiranya dilanjutkan, ini membuka kemungkinan PN mengemukakan usul untuk menggantikan Suhaizan, seorang speaker yang bukan seorang wakil rakyat.

Pada masa sama, Pakatan Harapan kemungkinan juga mengemukakan usul tidak percaya terhadap Menteri Besar Hasni Mohammad.

Mana-mana pilihan boleh menjejaskan keseimbangan kuasa di negeri itu dan membuka ruang untuk pilihan raya mengejut.

Ini kerana PN tidak mempunyai kuasa yang kukuh di DUN, dengan memegang 29 kerusi berbanding 27 oleh Harapan. Jika satu sahaja wakil rakyat bertukar kem, DUN Johor boleh tergantung.

Berapa ramai tandatangan SD?

Daripada 29 kerusi dari PN, Umno menguasai 14 sementara Bersatu mempunyai 11.

Perkembangan terkini menunjukkan bahawa Hasni tidak mendapat sokongan penuh dari wakil Bersatu.

Seorang sumber kanan Bersatu telah mendakwa bahawa pejabat Hasni berusaha untuk mendapatkan akuan berkanun (SD) dari anggota parti untuk menyokong penyingkiran speaker DUN.

Namun, sumber itu mengatakan beliau tidak pasti berapa ramai yang telah menandatangani SD tersebut.

Timbalan Pengerusi PKR Johor, Jimmy Puah mendakwa bahawa beberapa Adun Bersatu yang berpihak kepada Dr Mahathir Mohamad telah menolak menandatangani SD tersebut.

Namun, pemimpin Bersatu yang berpihak kepada Muhyiddin Yassin juga bertentangan pendapat dengan Umno atas tuduhan bahawa Bersatu diketepikan berhubung isu pelantikan politik.

Bekas menteri besar Johor Osman Sapian, ketika dihubungi, menyatakan rasa tidak puas hati terhadap Umno yang menolak PN.

Majlis tertinggi Umno pada Isnin juga menolak secara rasmi bergabung dengan PN.

"Bersatu dalam keadaan tidak stabil, kami belum diberitahu apa yang sebenarnya berlaku," kata Osman kepada Malaysiakini.

"(Namun), saya telah diberitahu oleh perdana menteri (Muhyiddin) sendiri bahawa beliau akan memberikan taklimat menyeluruh mengenai perkembangan semasa dan kedudukan Bersatu dalam PN.

"Hanya perlu menunggu sehingga PKP berakhir. Tetapi kita bimbang sebelum PKP berakhir, akan ada letupan,” katanya.

Osman Sapian

Sumber yang terlibat dalam politik Johor, yang enggan mendedahkan namanya, mendakwa Hasni juga menghadapi tentangan dalaman.

Kumpulan WhatsApp Adun Johor

Dia mendakwa bahawa ramai dalam Umno tidak menyangka Hasni akan menjadi menteri besar ketika PN mengambil alih kerajaan negeri pada akhir Februari.

Dia juga mendakwa bahawa dalam kumpulan WhatsApp Adun Johor, wakil Umno tidak mempertahankan menteri besar itu dari serangan Bersatu.

Sumber dari pemimpin kanan Bersatu mendakwa bahawa kumpulan WhatsApp itu wujud. Bagaimanapun, Adun Umno Sungai Balang, Zaiton Ismail menafikan kewujudan kumpulan WhatsApp itu.

Menurut orang dalaman politik itu, apa sahaja yang berlaku pada Khamis depan, istana Johor lebih memilih kestabilan kerajaan negeri daripada mengadakan pilihan raya mengejut.

Bagaimanapun, katanya jika keadaan tidak dapat diselesaikan, Sultan Ibrahim akan menggunakan budi bicaranya untuk membubarkan DUN.

Seksyen 7 (2) (b) Perlembagaan Johor menyatakan bahawa sultan mempunyai budi bicara untuk tidak menunaikan permintaan untuk membubarkan DUN.

Pilihan raya mengejut akan menyebabkan Bersatu dan Umno berdepan dengan konflik, tetapi tidak jelas jika Bersatu akan bersama dengan PH di Johor ekoran pergeseran antara Dr Mahathir Mohamad dan Muhyiddin.

Muhyiddin dijangka bertemu dengan presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk membincangkan situasi PN tidak lama lagi.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Bepolitik lah hampa selagi mau jgan hirau kan apa masalah rakyat penting kan kedudukan kau org je tak habis2 sana sini gila kuasa semuan nya tp kau harus ingat kuasa tuhan mengatasi segala2 nya.

    BalasPadam
  2. Selesai secara berkhemah dan bermusyawarah dlm situasi menang menang...rakyat sekarang susah di tambah lagi gejala covid 19 dan kehilangan pekerjaan hampir 600.000 org..harap kerajaan fikir bagaimana menolong rakyat keluar dari kesusahan ini..

    BalasPadam