Header Ads

ads header

Flash News

18 penguatkuasa ditahan seludup PATI


JOHOR BAHRU:
Polis Johor menahan 18 anggota penguatkuasa termasuk seorang pegawai kanan Polis Diraja Malaysia (PDRM) selain anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang terbabit dalam sindiket jenayah terancang penyeludupan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di negeri ini, sejak 2017.

Ketua Polis Johor,  Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, berkata penahanan 18 anggota penguatkuasa itu susulan tangkapan 40 suspek sindiket penyeludupan PATI dalam operasi pada 4 Jun lalu.

"Hasil maklumat yang diperolehi itu, Jabatan Siasatan Jenayah Johor (JSJJ) melancarkan operasi susulan pada Isnin hingga awal pagi tadi dan berjaya menahan 18 anggota penguatkuasa termasuk seorang pegawai kanan polis negeri ini.

"Kesemua suspek membabitkan pegawai kanan polis berpangkat Asisten Superintendan (ASP) yang bertugas di sebuah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di negeri ini, seorang anggota pangkat rendah Polis Marin Wilayah Dua, Tampoi, dua anggota pangkat rendah bertugas di Bukit Aman dan sembilan anggota pangkat rendah bertugas di IPD Kota Tinggi.

"Polis Johor turut menahan dua pegawai ATM dan tiga anggota ATM lain-lain pangkat,'katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor,  di sini,  hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Khaw Kok Chin.

Mengulas lanjut, Ayob Khan berkata, kesemua suspek yang ditahan berusia 24 hingga 41 tahun dan akan disiasat di bawah Seksyen 130V hingga Seksyen 130ZB BAB VIB Jenayah Terancang Kanun Keseksaan dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 SOSMA.

Beliau berkata, hasil siasatan awal mendapati 18 penguatkuasa berkenaan bersengkongkol dengan sindiket penyeludupan PATI dalam menyalurkan maklumat termasuk operasi yang dijalankan pihak berkuasa negara ini sekali gus menjadi dalang kebocoran maklumat dalaman.

"Suspek penguatkuasa ini dipercayai menerima imbuhan sangat lumayan iaitu sehingga RM10,000 setiap transaksi penyeludupan PATI malah turut dikesan terbabit dalam penyeludupan dadah.

"Hasil siasatan mendapati bayaran dibuat dalam bentuk tunai bagi menghilangkan jejak wang jika ia dilakukan menerusi transaksi perbankan," katanya.

Ayob Khan berkata, siasatan kini sedang menumpukan terhadap sindiket penyeludupan yang mendalangi kegiatan anggota penguatkuasa yang ditahan selain menyasarkan operasi di kawasan Pantai Barat Johor pula.

"Polis percaya ada beberapa sindiket penyeludupan yang menjadi dalang kepada pengkhianat ini dan mereka bukan terbabit dalam sindiket yang sama.

"Kita juga tidak akan bertolak ansur dan melindungi mana-mana pegawai dan agensi penguatkuasa sekiranya terbukti mereka benar-benar terbabit dalam sindiket penyeludupan PATI, " katanya. - BH




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. harapkan pagar.... pagar tak boleh harap.

    BalasPadam
  2. Pengkhianat2 ni merusakkan melayu dan negara.

    BalasPadam
  3. sakit betul hati bila baca anggota yang sepatutnya menjaga keselamatan dan kedaulatan, tapi dia juga yang menghancurkan amanah yang diberi !!! patut di buang negara manusia tak guna mcm ni. bahaya pada negara !

    BalasPadam