Header Ads

ads header

Flash News

Kumpulan aktivis Human Rights Watch (HRW) bising isu Malaysia tapi tak ada telur dalam isu Palestin



Hari Malaysiakini menyiarkan kononnya kumpulan aktivis Human Rights Watch (HRW) mempersoalkan tahap kebebasan media sejak Perikatan Nasional (PN) mengambil alih pentadbiran dengan mendakwa bahawa pentadbiran baru Malaysia semakin kerap menyalahgunakan undang-undang bagi menyiasat dan mendakwa mereka yang mengkritik kerajaan.

Katanya "Sejak gabungan PN mengambil alih pemerintahan pusat pada awal Mac 2020, pihak berkuasa telah meningkatkan penyiasatan terhadap individu di bawah undang-undang yang melanggar hak kebebasan bersuara.

"Pihak berkuasa Malaysia telah kembali kepada amalan penyalahgunaan kuasa, memanggil wartawan, aktivis, dan pemimpin pembangkang ke balai polis untuk disoal siasat mengenai tulisan dan catatan media sosial mereka," kata Phil Robertson, timbalan pengarah HRW Asia.

Robertson berkata kerajaan harus berhenti mengulangi tindakan masa lalu dan menyemak semula undang-undang untuk memenuhi piawaian antarabangsa.

HRW memetik kes wartawan Tashny Sukumaran, yang dipanggil polis setelah dia melaporkan mengenai serbuan imigresen di kawasan di bawah perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) akibat Covid-19.

HRW juga menyorot Cynthia Gabriel, pengarah pengasas Pusat Memerangi Korupsi dan Kronisme (C4), yang telah dipanggil oleh pihak polis kerana mempersoalakan sepucuk surat dan menggesa siasatan berhubung dakwaan kerajaan melakukan "sogokan" bagi mendapat sokongan politik.

Sementara itu, Bruno Manser Fund yang berpusat di Switzerland juga menyatakan gesaan sama.

"Kami meminta polis Malaysia untuk berhenti mengganggu dan menakut-nakutkan kumpulan masyarakat awam yang secara terbuka menyoal kerajaan Muhyiddin.

Yang peliknya si Cynthia Gabriel fitnah Menteri Kesihatan puak ini tutup mulut, malah dalam isu-isu negara mereka termasuk isu Palastine kita tak pernah dengar suara kumpulan aktivis Human Rights Watch (HRW) ini. Telur mereka termasuk.

Cara mereka ini adalah tak boleh melihat Islam menjadi cara hidup sesuatu negara, mula cari keslaahan. Apatah lagi maklumat salah disalurkan oleh pengkhinat negara seperti PH.

Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. Okay, hak kebebesan bersuara ini patut bukan di satu pihak sahaja.
    Saya pernah suarakan pendapat saya menentang LGBT, tapi pihak yang sama juga geng C4 mengancam saya utk ambil tindakan undang-undang.

    Bila saya cakap bahawa Negara Malaysia ada peruntukan istimewa utk kaum Melayu dan bumiputera, saya di label racist oleh golongan yang sama juga. Saya beritahu mereka bahawa ini adalah hak saya utk bersuara, tapi mereka kata saya tiada hak untuk jadi racist.
    Okay kalau macam tu, kamu tiada hak jadi lesbian dan gay dan buat sodomy.

    Jadi, how to deal with these kind of people?

    Dengar sahaja. Biar mereka menyalak because that is the only thing that they can do.
    Tapi kalau mereka cakap, dengar ajelah, jangan tak dengar. A Muslim must be empathetic.
    Dengar aje. Biar mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa jenis kumpulan hak asasi macam tu..mereka laungkan hak asasi mereka,tetapi hak asasi orang lain bercakap pula tiada hak dan dinafikan.Kumpulan ini menidakkan hak hak orang lain seperti kumpulan gangster .Kita pun boleh berkata kamu tiada hak bercakap pasal makaysia.Mereka ini hanya satu kumpulan minoriti yang menegakkan benang basah

      Padam
  2. Kalau takde kebebasan suara dah lama takde mkini dengan komen2 rasis di dalamnya. Hrw jangan nak menyebok. Bukan saja puaka israel tidak diambil perhatian, peristiwa george floyd pun senyap. Rumah sendiri tak betul nak jaga rumah orang. Boleh pergi mampus!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, bukan sahaja George Floyd, banyak lagi kes kes keganasan orang putih terhadap orang kulit hitam yang masih berlaku di negara mereka sendiri. Kisah Polis halau seorang kulit hitam yang menyewa sebuah apartment pun sudah tular dalam YouTube.
      Rumah sendiri tunggang langgang mahu cakap pasal hak asasi kat Malaysia.

      Padam