Header Ads

ads header

Flash News

Adun Padungan di S'wak keluar DAP


Ahli Parlimen Padungan DAP, Wong King Wei mengumumkan bahawa beliau menolak penamaan semula parti itu untuk mempertahankan kerusi dewan undangan negeri yang disandangnya dan melepaskan jawatannya sebagai naib pengerusi DAP Sarawak serta keluar dari parti itu.

"Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DAP kerana menamakan semula saya untuk mempertahankan DUN Padungan pada pilihan raya Sarawak yang akan datang, yang mungkin akan diadakan dalam waktu dekat.

"Kerusi Padungan dianggap kepemimpinan dan ahli akar umbi DAP sebagai salah satu kerusi dengan peluang kemenangan terbaik yang dipegang oleh parti itu.

"Walaupun begitu, saya dengan berat hati memberitahu bahawa saya dengan hormatnya menolak tawaran ini - untuk terus mempertahankan kerusi Padungan," katanya dalam satu kenyataan.

Wong berkata ketika beliau terpilih sebagai Adun DAP, beliau telah memilih untuk tetap setia kepada pengundinya tetapi berkata membuat pengumuman sekarang agar DAP dapat membuat persiapan mencari penggantinya untuk pilihan raya Sarawak yang dijadualkan berlangsung tahun depan.

Wong berkata beliau kecewa dengan kaedah konfrontasi DAP, menjelaskan politik bukan hanya tentang melancarkan serangan.

Tuntut kerusi Batu Lintang dari PKR

"Saya ingin menunjukkan bahawa politik bukan untuk melancarkan serangan antara satu sama lain. Ketika DAP berada dalam pembangkang, kami sering melakukan hal itu.

"Ketika DAP menjadi sebahagian daripada gabungan parti pemerintah, kami masih melakukan apa yang biasa kami lakukan. Politik Sarawak memerlukan beberapa perkara positif untuk melihat negeri Sarawak terus maju.

Beliau berkata pada awal bulan ini, DAP kembali berselisih dengan PKR apabila sayap pemuda DAP Kuching menuntut untuk bertanding di kerusi Batu Lintang pada pilihan raya Sarawak akan datang.

Kerusi itu dimenangi oleh See Chee How dari PKR yang sejak itu berpaling tadah menyertai Parti Sarawak Bersatu (PSB).

"Mengapa kamu melakukan ini kepada sekutu kamu?

"Kenapa tidak boleh duduk berbincang dengan rakan kamu dan selesaikan hal itu sesama kamu sendiri" soalnya.

Wong juga menyatakan rasa tidak setujunya terhadap serangan pembantu khas kepada Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen, Michael Kong terhadap Presiden Persatuan Persekutuan Cina Sarawak, Richard Wee (gambar, bawah) kerana menyatakan bahawa orang Cina bandar lebih cenderung menyokong GPS pada pilihan raya Sarawak yang akan datang.

"Sukar dipercayai bahawa pemimpin parti tidak dapat menerima ulasan seperti itu dan Kong perlu menggunakan serangan peribadi terhadap Wee.

"Pada pendapat saya, Wee cuma memberikan komennya mengenai senario politik, beliau tidak meminta pengundi untuk memilih GPS.

"Sekiranya DAP bahkan tidak dapat mengambil komen yang tidak memihak kepada mereka dan terpaksa melakukan serangan peribadi, parti itu sepatutnya bimbang mengenai arah tujuannya," katanya.

Wong berkata, dia semakin muak dengan politik seperti itu dan kecewa atas arahan parti.

"Pemimpin parti harus mengambil pendekatan inklusif di dalam parti, meraikan setiap anggota dan mendengar setiap pendapat.

"Tidak semua suara yang bertentangan bererti untuk menjatuhkan anda. Kadang-kadang, ini dapat berfungsi sebagai jalan ke arah perbaikan dan tidak semua kenyataan yang menyenangkan itu bermaksud baik kerana mereka dapat membutakan anda," katanya.

Hilang keyakinan pada DAP Sarawak

Wong berkata tidakannya keluar parti itu dibuat kerana sudah hilang keyakinan malah kecewa dengan tindakan khasnya DAP Sarawak dalam menunaikan janji kepada rakyat.

“Saya berasa perit apabila mengingatkan DAP… Dalam tempoh 22 bulan di bawah Pakatan Harapan (PH) mentadbir negara, apa yang kami katakan dan janjikan di hadapan rakyat tidak ditunaikan.

“Sekiranya kami ingin membawa semula idea dan impian bahkan janji, kredibiliti DAP akan dipersoalkan.

“Sekiranya kami kembali kepada apa yang kami mulakan dengan integriti dan keikhlasan, nampaknya banyak yang DAP perlu jelaskan kepada pengundi,” jelasnya lagi.

Wong berkata, beliau menyertai DAP pada 2006 selepas tamat pengajian undang-undang dan pernah menolak tawaran untuk bertanding sebagai calon DAP dalam pilihan raya.

Beliau kemudian bertanding dalam pilihan raya negeri 2011 dan menang kerusi Padungan serta mengekalkan kerusi itu pada pilihan raya negeri 2016.

Wong berkata, beliau berterima kasih terhadap platform dan peluang yang diberikan DAP kepadanya.

"Saya akan ingat kebaikan ini selama yang saya boleh. Hanya saja saya tidak lagi menganggap bahawa saya ahli DAP.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada pengundi kerana menyokongnya selama 10 tahun.

"Buat masa ini, saya tidak mempunyai rancangan untuk bergabung dengan parti politik lain dan saya tidak akan bertanding dalam pilihan raya dalam masa terdekat.

"Saya mahu memberi tumpuan kepada amalan saya dalam bidang undang-undang dan menumpukan lebih banyak masa kepada keluarga saya.

"Saya hanya ingin mengatakan bahawa ini bukan keputusan yang mudah dan saya harap semua orang akan menghormati keputusan yang telah saya buat," katanya.


MR :  DAP pun akan menjadi macam PKR


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Lari sebelum kalah dengan hina,,pintar dia ni dia tahu bala pru11 akan menimpa semula dap dan pkr bila hampir kalah keseluruhan kerusi di malaysia dan in sya allah ph akan kalah paling teruk sejak.keujudan pembangkang d malysia

    BalasPadam
  2. PRU15...MUAFAKAT NASIONAL MENANG BESAR!!

    AMIN

    BalasPadam