Header Ads

ads header

Flash News

Kenyataan yang dibuat oleh Bridget Welsh sangat biadab


Kalau Md Rayhan Kabir wajar ditendang keluar dari Malaysia kerana cuba memalukan negara kita di mata dunia, bagaimana pula dengan kenyataan yang dibuat oleh Bridget Welsh dari University of Nottingham in Malaysia (https://www.nottingham.edu.my/University-of-Nottingham-Asia-Research-Institute-Malaysia/About/New-Honorary-Research-Associate.aspx)? Bridget sebut:

'Malaysian political history has shown that when there is division among Malay political elites ... there is greater use of repression. The last few months of uncertainty have witnessed the signs of this trend, as insecurity has led to overreactions to criticism, attacks on human rights activists and the use of xenophobia against migrants to stir up nationalist sentiments.' (https://www.malaysiakini.com/news/536254)

Bridget ini sebenarnya pro-PH, macam sanak saudara dia Clare Brown (https://bridgetwelsh.com/in-the-news). Macam Mat Sabu, mereka tak faham yang migran (termasuk pencari suaka) yang masuk Malaysia tanpa dokumen sah adalah PATI, dan bukan pelarian. Sebab kita tak ada undang-undang yang membolehkan kerajaan kita mengiktiraf pencari suaka sebagai pelarian. Jadi apa salah kalau migran (termasuk pencari suaka) ditahan dan dikenakan tindakan?

Kalau Bridget dah pro-PH, mana boleh beliau tak komen tentang kes SRC yang melibatkan Dato' Seri Najib Razak. Menurutnya lagi:

'This decision is a test of the independence of Malaysia’s political institutions and the rule of law in a country that has seen this fraying in recent months.' (https://www.nytimes.com/aponline/2020/07/27/business/ap-as-malaysia-corruption.html)

Keputusan hakim adalah keputusan hakim. Sama ada Bossku dibebaskan atau tidak, tak ada kena mengena dengan kewujudan atau tidak rule of law di Malaysia! Kalau Bossku mempunyai pengaruh ke atas kerajaan sekarang, maka Bossku dah lama mengarahkan Peguam Negara untuk menarik-balik pertuduhan sepertimana yang dilakukan oleh Tommy Thomas dalam kes Lim Guan Eng. Kalau Guan Eng boleh dilepaskan begitu sahaja kerana beliau tidak tahu harga banglo yang dibeli itu adalah di bawah harga pasaran (https://www.nst.com.my/news/exclusive/2018/09/408777/exclusive-why-gc-dropped-lges-case), saya percaya Bossku juga boleh dilepaskan begitu sahaja kerana beliau juga tidak tahu wang dimasukkan ke dalam akaun banknya.

Peguam Negara sekarang bukan sahaja tidak menarik balik kes Bossku, malah beliau juga tidak memecat DPP ad hoc yang dilantik oleh Tommy Thomas, iaitu Gopal Sri Ram. Kenapa tak bagi kredit kepada kerajaan? Orang luar kalau nak komen politik secara ilmiah, tak apa, tapi jangan persoal atau mengutuk tindakan kerajaan.

P.S. Ini prediction saya. Mahkamah akan dilabelkan tidak adil dan Malaysia akan dianggap tiada rule of law, sekiranya esok:

1. Bossku dibebaskan; atau
2. Bossku didapati bersalah tetapi dibenarkan jamin pending appeal.

Betulkan, Bridget?


# DR. SHAMSHER SINGH THIND

MR :  Kalau pro PH memang Hancing


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Hahaha.. dah mula predict nampaknya.. kalau Najib ni dibebaskan nanti jelas nampak sistem keadilan kita sedang ditunggang.. bukan ditunggang oleh kafir sbb mereka dah jatuh bersama PH kononnya.. tapi ditunggang oleh golongan munafik pulak.. hahaha.. pelik lagi ajaib bila orang diluar tau akan kemasukan duit dalam akaun dia tapi dia sendiri tak tau lepas diberitahu.. lepas tu buat bodo dan taknak siasat dan bersihkan nama dia pulak masa berkuasa dulu.. sekarang ni sibuk nak buat semua tu.. hahaha.. siap bersumpah bagai.. lawak tahap tak boleh gelak dah tgk si Bijan ni..

    Haha.. kalau pihak UMNO yg jadi PM dah sure Najib selamat.. dibebaskan.. ni Muhyidin.. musuh Najib gak tu.. lagi satu Muhyidin nak baiki hubungan dia dgn Mahathir sbb tulah kenelah buat penghakiman yg adil utk Najib.. kalu UMNO Najib dah hore hore dah.. sekarang ni kalau Najib nak lepas kene pastikan PM adalah orang UMNO.. UMNO ape pun boleh bikin punye.. diorang punye modus operandi satu je.. matlamat menghalalkan semua cara.. halal haram belakang cerita.. nanti PAS boleh bakup dgn dalil dan nas.. hahaha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pergi balik kerala dan buat roti prata di sana. Angkut cucu madey sekali.

      Padam