Header Ads

ads header

Flash News

Mahkamah tolak permohonan Malaysiakini ketepi prosiding menghina Agong dan Islam


Mahkamah Persekutuan menetapkan 13 Julai ini untuk memulakan perbicaraan penghinaan terhadap portal berita Malaysiakini dan ketua pengarangnya Steven Gan.

Ini selepas panel tujuh hakim anggota mahkamah memutuskan petang ini untuk tidak membenarkan permohonan responden untuk mengetepikan perintah untuk memulakan prosiding.

Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim Rohana Yusuf menyampaikan keputusan itu, yang menurutnya dibuat sebulat suara oleh anggota panel.

Menurut penghakiman itu, panel hakim mendapati Peguam Negara Idrus Harun telah membuktikan prima facie dalam kes untuk memulakan prosiding penghinaan terhadap Malaysiakini dan Gan.

"Berdasarkan semua fakta ini antara lain, kami berpendapat bahawa responden telah menerbitkan komen-komen yang tidak berasas dan bahawa kes prima facie telah dibuat.

"Kami juga berpendapat bahawa berdasarkan Seksyen 114A Akta Keterangan 1950, para responden dianggap telah menerbitkan komen-komen yang disanggah itu. Anggapan itu salah," kata hakim.

Selain Rohana, enam anggota panel lain ialah Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya Azahar Mohamed; Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Abang Iskandar Abang Hashim; dan Hakim Mahkamah Persekutuan Mohd Zawawi Salleh, Nallini Pathmanathan, Vernon Ong Lam Kiat dan Abdul Rahman Sebli.

Rohana berkata, isu yang dibangkitkan oleh peguam Malik Imtiaz Sarwar mengenai prosiding yang dimulakan di mahkamah tertinggi juga telah dibicarakan.

"Melihat sifat komen yang melibatkan badan kehakiman secara keseluruhan, kami berpendapat ini adalah mahkamah yang tepat untuk memulakan prosiding," katanya.

"Berdasarkan ini, permohonan berkenaan dengan suara bulat ditolak," katanya.

Perbicaraan akan bermula di Mahkamah Persekutuan pada pukul 9.30 pagi 13 Julai depan.

Awal hari ini, Malik dan peguam kanan persekutuan Suzana Atan yang mewakili Peguam Negara membuat serahan kepada mahkamah berhubung hujah mereka terhadap permohonan Malaysiakini untuk mengenepikan kes itu.

MR :  Patut dihukum kerana memang mereka sengaja membiarkan komen buruk terutama mengenai Islam di portal BI.


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. bunuh Malysiakini sama seperti bunuh DAPigs

    BalasPadam
  2. Akhbar yg rasis dan berat sebelah. Komen komen dari ramai pembaca akhbar ini amat kurang ajar dan biaD4P.

    BalasPadam
  3. Malaysiakini dan DAP serupa adik beradik, rakyat Malaysia dah lali dengan permainan Malaysiakini

    BalasPadam
  4. Media ultra rasis yang menjadi lidah parti kafir Harbi sepatutnya diharamkan kerana ia membenarkan puak ultra rasis menulis komen jahat berunsur fitnah dan hasutan perkauman untuk menghina, menfitnah atau memburuk-burukkan agama Islam, umat Islam, parti Islam dan parti Melayu.

    Jika media kafir Harbi ini dibenarkan beroperasi, ia boleh mencetuskan kebencian, pemusuhan dan konflik perkauman dan mengancam keselamatan negara.

    BalasPadam