Header Ads

ads header

Flash News

Parlimen terpaksa bubar jika usul Muhyiddin tukar speaker, timb speaker gagal kata UMNO


Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata sekiranya usul Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk menggantikan speaker dan timbalan speaker Dewan Rakyat esok gagal, parlimen terpaksa dibubarkan.

Asyraf berkata demikian merujuk kepada empat usul Muhyiddin di Dewan Rakyat esok, iaitu untuk menyingkirkan Mohamad Ariff Md Yusof sebagai speaker, kemudian menggantinya dengan Azhar Azizan Harun, usul menyingkirkan Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming sebagai timbalan speaker dan kemudian menggantikannya dengan Ahli Parlimen Pegerang, Azalina Othman.

"Jika gagal, bermakna kerajaan Perikatan Nasional (PN) sudah tidak lagi memiliki legitimasi dan majoriti untuk meneruskan hayat pentadbiran yang ada.

"Maka kerajaan tiada pilihan lain melainkan mengadap Yang DiPertuan Agong untuk membubarkan parimen," katanya dalam kenyataan di Facebook.

Namun, Asyraf berkata, dia berharap agar pemerintahan PN dapat dipertahankan demi kepentingan rakyat.

Menurut persidangan Dewan Rakyat sebelumnya, Muhyiddin mendapat sokongan 113 daripada 222 anggota Dewan Rakyat.

Sejak itu, Ahli Parlimen Sri Gading, Shahruddin Md Salleh telah keluar dari kerajaan dan kemungkinan akan berpihak kepada pembangkang.

Namun, Ahli Parlimen Lubuk Antu, Jugah Muyang, yang keluar dari PKR untuk menjadi bebas yang mesra PN.

PN terdiri daripada Bersatu, BN, PAS, GPS, PBS, STAR dan kumpulan bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali.

Pakatan Harapan mempunyai 91 Ahli Parlimen sementara blok ketiga yang terdiri daripada kumpulan Dr Mahathir Mohamad, Warisan dan PSB mempunyai 18 Ahli Parlimen.

Kedua-dua blok menentang untuk menukar speaker dan timbalan speaker Dewan Rakyat.

Usul itu dilihat sebagai pengukur sokongan terhadap Muhyiddin.

Sejumlah usul dari kerajaan dan pembangkang telah dikemukakan ke Dewan Rakyat untuk menentukan apakah Muhyiddin masih mendapat sokongan majoriti.

Usul-usul itu bagaimanapun dijangka tidak akan dibentangkan memandangkan ia berada di bahagian bawah senarai Aturan Mesyuarat.

 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. Aku ini adalah penyokong MN Dan PN. Jika kerajaan PN gagal menangkap Dan menghukum pembunuh-pembunuh Adib Dan orang-orang yang bersubahat dengan mereka, Aku Dan saudara mara Ku tidak akan mengundi PN Dalam PRU 15.

    Dan Aku tidak akan membela MN dan PN dan tidak akan menentang cybertrooper ternakan Pakatan Hancing dalam internet walaupun sebelum ini Aku sibuk menentang fitnah-fitnah mereka dalam internet.

    Aku sedang menunggu dan melihat tindakan kerajaan PN seterusnya berkaitan kes Adib.

    BalasPadam
  2. 𝓼𝓪𝓫𝓪𝓻𝓵𝓪𝓱 𝓼𝓪𝓾𝓭𝓪𝓻𝓪,𝓭𝓪𝓵𝓪𝓶 𝓶𝓪𝓼𝓪 4 𝓫𝓾𝓵𝓪𝓶 𝓟𝓝 𝓫𝓪𝓻𝓾 𝓷𝓪𝓴 𝓪𝓽𝓾𝓻 𝓴𝓮𝓻𝓪𝓳𝓪𝓪𝓷.𝓳𝓰𝓷 𝓽𝓮𝓻𝓵𝓪𝓵𝓾 𝓶𝓮𝓶𝓪𝓴𝓼𝓪.𝓼𝓪𝓫𝓪𝓻𝓵𝓪𝓱 𝓭𝓪𝓷 𝓲𝓻𝓲𝓷𝓰𝓴𝓪𝓷 𝓭𝓸𝓪 𝓪𝓰𝓪𝓻 𝓴𝓮𝓻𝓪𝓳𝓪𝓪𝓶 𝓫𝓸𝓵𝓮𝓱 𝓴𝓾𝓴𝓾𝓱𝓴𝓪𝓷 𝓴𝓾𝓪𝓼𝓪 𝓪𝓰𝓪𝓻 𝓴𝓮𝓼 𝓪𝓭𝓲𝓫 𝓭𝓲𝓫𝓮𝓵𝓪.𝓳𝓪𝓷𝓰𝓪𝓷 𝓴𝓮𝓻𝓪𝓷𝓪 𝓲𝓴𝓾𝓽𝓴𝓪𝓷 𝓱𝓪𝓽𝓲,𝓻𝓸𝓱 𝓪𝓻𝔀𝓪𝓱 𝓪𝓭𝓲𝓫 𝓽𝓮𝓻𝓼𝓮𝓴𝓼𝓪 𝓭𝓲 𝓪𝓵𝓪𝓶 𝓫𝓪𝓻𝔃𝓪𝓱.𝓲𝓷𝓰𝓪𝓽 𝓴𝓮𝓽𝓮𝓷𝓽𝓾𝓪𝓷 𝓐𝓵𝓵𝓪𝓱,𝓼𝓮𝓶𝓸𝓰𝓪 𝓽𝓲𝓭𝓪𝓴 𝓽𝓮𝓻𝓼𝓮𝓼𝓪𝓽 𝓲𝓶𝓪𝓷 𝓹𝓪𝓭𝓪 𝓐𝓵𝓵𝓪𝓳.

    BalasPadam