Header Ads

ads header

Flash News

Tiada Lagi Kuarantin Rumah Tetapi Di Pusat Kuarantin


SEMUA rakyat Malaysia termasuk warga asing yang dibenarkan masuk ke negara ini akan dikenakan kuarantin wajib di pusat kuarantin, bermula Jumaat ini.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia berikutan terdapat segelintir individu yang pulang dari luar negara didapati melanggar prosedur operasi standard (SOP) kuarantin di rumah ditetapkan kerajaan.

Menurutnya, kerajaan memandang serius insiden ketidakpatuhan itu dan tindakan mereka amat tidak bertanggungjawab.

“Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) membuat keputusan bermula Jumaat ini untuk mewajibkan prosedur kuarantin 14 hari kepada rakyat Malaysia atau warga asing yang pulang dari luar negara di pusat kuarantin ditetapkan kerajaan.

“Mereka yang terbabit perlu menanggung sepenuhnya kos kuarantin di pusat kuarantin sama ada di Institut Latihan Awam (ILA) atau hotel berdasarkan kos yang dipersetujui sebelum ini.

“Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) bersama Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan mengenal pasti dan mewartakan ILA atau hotel yang bersesuaian sebagai pusat kuarantin,” katanya dalam sidang media harian hari ini.

Susulan keputusan itu, Ismail Sabri berkata, rakyat Malaysia yang ingin pulang ke Malaysia tidak lagi diwajibkan menjalani ujian swab Covid-19 di negara asal dalam tempoh tiga hari sebelum tarikh penerbangan.

Bagaimanapun katanya, warga asing yang dibenarkan masuk ke negara ini masih perlu menjalani ujian berkenaan. – myMetro Online
 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan