Header Ads

ads header

Flash News

Kebodohan Syed Saddiq memahami propaganda/manipulasi politik DAP


'Ketika itulah saya mula mengenalinya dengan lebih dekat dan mereka yang menyokong dan mengikuti karier politik LGE akan mengetahui bahawa lelaki itu adalah seorang pejuang dan bersedia untuk berusaha memastikan bahawa keadilan bukan hanya didengar sebagai slogan, tetapi dilihat berfungsi. Dia pernah dihumbankan ke penjara semata-mata kerana mahu memastikan gadis bawah umur yang menjadi mangsa pemerkosaan mendapat keadilan.' Syed Saddiq (https://www.malaysiakini.com/news/538621)

Ramai juga yang suka mengulangi legenda LGE masuk penjara demi menyelamatkan maruah dan hak seorang gadis Melayu bawah umur. Pendek kata, LGE ni kira seorang Pejuang lah! Tapi betulkah legenda ini? Apa pula PHundek kata? Mari kita kupas satu persatu.

1. LGE didakwa atas dua kesalahan dalam Mahkamah Tinggi Malaya di Melaka pada tahun 1995, iaitu kesalahan menerbit berita yang tidak benar dengan niat jahat (seksyen 8A Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984) dan kesalahan menghasut (seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948).

2. Untuk kesalahan pertama, LGE dituduh menerbitkan risalah ceramah yang akan diadakan di Hotel Emperor, Melaka pada 19 Jan 1995, dan risalah tersebut antara lain mengandungi kata-kata berikut: "Kisah Benar, Skandal Tan Sri Rahim, Mana Keadilan dan Hak Wanita, Mangsa Dipenjarakan dan Penjenayah Bebas". Untuk kesalahan kedua, LGE dituduh menghasut semasa berceramah di Hotel Emperor kerana mengeluarkan kata-kata bahawa undang-undang negara ini double standard apabila Peguam Negara tidak mendakwa Tan Sri Rahim tetapi gadis yang tidak bersalah dipenjarakan selama tiga tahun.

3. Mahkamah Tinggi pada 28 Februari 1997 mendapati bahawa kedua-dua kesalahan berjaya dibuktikan dan LGE dikenakan hukuman denda RM 10,000 dan RM 5,000 untuk kedua-dua kesalahan. Tiada hukuman penjara dijatuhkan. Oleh kerana denda melebihi RM 2,000 akan membatalkan keahlian Dewan Rakyat, maka peguam LGE (yang diketuai oleh Karpal Singh) membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan.

4. Mahkamah Rayuan ada tiga hakim, tapi seorang sahaja yang menulis alasan penghakiman. Tahu siapa hakim itu, tak lain tak bukan, Gopal Sri Ram. Dan apa keputusan Mahkamah Rayuan? Well, rayuan LGE ditolak tetapi rayuan DPP untuk memberatkan hukuman diterima pada 21 April 1998. Hukuman denda diketepikan manakala hukuman penjara dikenakan, iaitu selama 18 bulan untuk setiap kesalahan tetapi berjalan serentak. So, total bukan 36 bulan, hanya 18 bulan. Mahkamah Persekutuan (sekali lagi tiga hakim) pada 18 Jun 1999 bersetuju dengan keputusan Mahkamah Rayuan dan mengekalkan sabitan dan hukuman.

5. Berikut adalah alasan penghakiman Mahkamah Tinggi (panjang tapi worth it):

'Mangsa ialah gadis bawah umur yang berkaitan dengan skandal Tan Sri Rahim dan cucu kepada penceramah Pendek bte. Ahmad. Ditahan dalam siasatan atau ditahan dalam reman mahu pun ditahan di bawah perlindungan bukan dipenjarakan. Menurut ACP Mok Siew Hoong (SP12) yang menyiasat kes skendal sex Tan Sri Rahim, berita mangsa dipenjarakan dalam risalah itu adalah tidak benar, gadis di bawah umur itu tidak dipenjarakan dalam ertikata gadis itu didakwa di mahkamah, disabitkan kesalahan dan dihukum penjara. Gadis itu ditahan dalam siasatan dan diletak di bawah jagaan polis di Balai Polis Jalan Travers dan kemudian di Bukit Aman. Keluarga melawatnya, bapa memberi keizinan manahannya. Selepas itu Majistret memerintahkan gadis itu di tahan selama 3 tahun di Pusat Perlindungan Gadis dan Wanita di Taman Seri Puteri, Rembau, Negeri Sembilan. Nenek gadis itu tidak bersetuju dan mengemukakan permohonan habeas corpus untuk membatalkan perintah Majistret itu tetapi Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan nenek itu. Maka jelaslah gadis itu tidak dipenjarakan. Berita mangsa dipenjarakan adalah berita tidak benar ... Tertuduh tahu gadis itu ditahan polis di Bukit Aman. Tertuduh telah berucap di Parlimen dengan teliti menyatakan "gadis itu ditahan polis pada 30 Ogos 1994", "gadis itu dalam kurungan polis", "gadis itu ditahan dalam perlindungan polis" (disiarkan dalam Penyata Rasmi Parlimen - Eksibit P20) dan tidak sekalipun tertuduh berucap "gadis itu dipenjarakan". Perdana Menteri dan Dato Syed Hamid Albar menjelaskan gadis itu diberi perlindungan semasa dalam siasatan ... Tertuduh berkata mahkamah telah menahan gadis itu selama tiga tahun. Ini benar. Tetapi tertuduh menambah mahkamah telah menahan gadis yang tidak bersalah dan sebaliknya membebaskan Tan Sri Rahim yang melanggar undang-undang dan yang sepatutnya dimasukkan dalam penjara. Sebenarnya mahkamah menahan gadis itu selama tiga tahun hanya setelah berpuashati gadis itu memerlukan perlindungan. Terbukti gadis itu sendiri bersetuju dan bapa merestui. Nenek tidak bersetuju dan mencabar perintah Majistret dengan permohonan hebeas corpus tetapi Hakim Mahkamah Tinggi menolak permohonan itu dan mengesah penahanan tersebut. Ucapan tertuduh difahami pendengar bahawa mahkamah menyelamatkan Tan Sri Rahim. Ucapan tertuduh mendatangkan kebencian terhadap mahkamah dan pentadbiran keadilan.' - YA Mohd Noor Abdullah

6. Berikut adalah alasan penghakiman Mahkamah Rayuan (again panjang tapi worth it):

'Adopting the approach that has commended itself to us, we are satisfied that, having regard to all the relevant circumstances of the case, including the context of their use, the words "Mangsa dipenjarakan" convey the meaning that the minor had been imprisoned despite her innocence. It is clear from the evidence of the prosecution that the minor had never been imprisoned and that even during her detention by the police, she was not kept in a lock-up ... Further, the facts established at the trial show that it was the appellant's intention to convey a false impression to the ordinary man on the street that the minor, though innocent, had been sent to prison ... In Public Prosecutor v. Mark Koding [1982] ... Mohamed Azmi J ... described sedition as a serious offence. We agree. In the present instance, the appellant had expressed his views upon the matter in Parliament and had asked the questions about it. If he was dissatisfied with the replies he received on the floor of the house, there were courses open to him as a member of the Dewan Rakyat acting within the bounds of law. Instead of pursuing his parliamentary remedies, he set himself upon a course that was plainly unlawful. He acted with purpose and after due deliberation at the meeting held in December 1994. He had in his possession the true facts of the case concerning the minor. Yet he portrayed to those present at the meeting of 19 January 1995 a picture materially at variance with the truth. In the light of all the evidence available on record we are unable to accede to Encik Karpal Singh's suggestion that the appellant was merely discharging his public duty as a Member of Parliament when he uttered the offending words.' - YA Gopal Sri Ram

7. Secara kesimpulannya, LGE masuk penjara kerana dengan niat jahat telah menerbitkan berita palsu mengenai status seorang gadis bawah umur, yang sebenarnya diberi perlindungan kerana mengaku telah melakukan seks dengan sekurang-kurangnya 14 lelaki, tetapi LGE mengedar risalah mengatakan perempuan tersebut dipenjarakan manakala perogolnya (merujuk kepada bekas CM Melaka itu) bebas bergerak. Beliau juga masuk penjara kerana menghasut rakyat membenci sistem keadilan jenayah.

DR. SHAMSHER SINGH THIND

P.S. LGE bukan hero Hindustan yang pecah masuk bilik tidur demi menyelamatkan seorang gadis daripada dirogol! LGE terbukti menerbitkan berita palsu dan menghasut rakyat. Perkara ini disahkan bukan oleh satu atau dua atau tiga tetapi oleh tujuh hakim! Itu lah realitinya. So, PHundek kata, legenda LGE masuk penjara demi menyelamatkan maruah dan hak seorang gadis Melayu bawah umur adalah cerita dongeng dan kepercayaan karut semata-mata. Teringat satu pepatah Hindi "Aand chahe jitna bada ho jaye, laand ke neeche hi rehta hain". Ertinya, walau besar mana pun telor, ia tetap berada di bawah kote. So LGE, jangan sesekali lupa kedudukan kamu.

Sumber : FB    

MR : Ni pun kerana ceramah Mat Sabun nak agong-agongkan kononnya hebat LGE selamatkan Melayu.. akhirnya semua jad bodoh dengan fakta


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. Dap dan bodoh berpisah tiada,,,,
    Ade macai dap kt sni???

    BalasPadam
  2. Kasihan melihat budak setahun jagung berjuang menjaga kepentingan dirinya sendiri iaitu sebotol susu dengan mengampu kepala bapak kafir harbi yang telah menghina agama Islam dan menafikan hak kaum Melayu Islam sedangkan hak Islam dan hak kaum Melayu Islam telah dijamin oleh kontrak sosial dan Perlembagaan Persekutuan.

    BalasPadam
  3. Betul si saddick budak bodoh yg hanya tahu berhibur,menari sahaja,
    Kebodohannya terserlah bila ditemuramah dlm siaran siaran aljazeera ditekan dan diperlekehkan..

    BalasPadam
  4. Amat memalukan graduan Universiti Islam Antarabangsa ini tidak langsung menampakkan prinsip agama Islam yang “syumul”... Biasalah... bila pangkat dan harta jadi tujuan hidup, ini kah jadinya

    BalasPadam