Header Ads

ads header

Flash News

Pilihan raya mengejut perlu untuk kestabilan politik, kata PAS


KUALA LUMPUR:
Orang Melayu mesti memperoleh kedudukan dominan dalam pilihan raya bagi memastikan kestabilan politik di negara ini, kata pemimpin parti Islam yang juga tokoh kanan dalam gabungan kerajaan pada Rabu.

Malaysia menghadapi ketidaktentuan politik sejak perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad mengundur diri pada Februari dan kerajaan baru dibentuk dengan majoriti tipis di Parlimen.

Mahathir digantikan oleh Muhyiddin Yassin, yang pernah menjadi rakan karibnya, dengan sokongan PPBM dan 2 parti lain mewakili orang Melayu – Umno dan PAS yang dicemari skandal.

Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata, pilihan raya diperlukan untuk menambah wakil orang Melayu di Parlimen dan mengesahkan kuasa gabungan Perikatan Nasional (PN).

“Bagi memastikan kestabilan politik, penting untuk memiliki kaum yang menguasai masyarakat memimpin kerajaan,” kata Hadi ketika ditemubual.

Kaum Melayu yang kebanyakannya beragama Islam, merangkumi kira-kira 60% daripada populasi 32 juta, dengan selebihnya kebanyakan Cina dan India.

Selama beberapa dekad PAS menggesa untuk menubuhkan sebuah negara Islam di Malaysia, meminta hukuman lebih keras terhadap orang Islam atas kesalahan jenayah seperti zina dan minum arak mengikut undang-undang Islam.

“Kawasan yang majoriti beragama Islam perlu diwakili orang Islam, dan juga kawasan majoriti bukan Islam perlu diwakili bukan Islam,” katanya.

Pakatan pimpinan Muhyiddin berjaya menggantikan speaker Dewan Rakyat dengan kelebihan 1 undi, tetapi kemudian berdepan rintangan apabila Umno mengumumkan ia tidak akan menyertai pakatan itu selepas pemimpinnya, Najib Razak, dihukum penjara kerana skandal 1MDB.

Hadi berkata, parti gabungan akan terus menyokong kepemimpinan Muhyiddin dan mencalonkannya sebagai perdana menteri mereka dalam pilihan raya baru.

“Jika anda mencampurkan sokongan untuk PAS, Umno dan PPBM, banyak kerusi yang kami boleh menang. Kami mungkin dapat memenangi majoriti 2/3,” kata Hadi meramalkan pilihan raya akan diadakan akhir tahun ini atau awal 2021.

#Sumber :  FMT  

 









............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. Parti pembohong aktif semalaysia@penunggang agama bercakap tak ubah macam pru 14..
    Hasil nya hampeh..
    Rakyat bukan bodoh atau bukan walaun.
    Taksub tak bertempat.
    Tak kan lah rakyat malaysia bodoh.
    Nak undi pemimpin parti perompak
    Nak undi parti penunggang agama.
    Nak undi parti pengkhianat@pasiq.

    Siapa yg nak jerumuskan negara ini kearah kehancuran & kepura-puraan.

    Mana ruu 355
    Mana nak haram judi & arak.
    Bila dah berada kat kerusi empuk.
    Semua slogan lupa.

    Ingat....
    Rakyat bukan buta & pekak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesian arif muluk

      pemimpin perompak tu... madet/LGE
      penunggang agama tu ...PAN
      Pengkhianat / fasiq tu ..Anwar / madet

      nak haram judi/ arak pun kena la dalam majority selsa dlm parliament dulu.
      agak agak la kalau nak tunjuk bodoh pun

      Padam
  2. Arif muluk buta hati..biar dap mengacau ugama mengacau negara x pa..menang ph terus pasang bendera terbalik x pa????buta perut..sedar lah arif muluk.

    BalasPadam