Header Ads

ads header

Flash News

PPBM, PAS, STAR dan MIC adalah gabungan PN kata Zahid


TANJUNG MALIM:
Pengerusi Barisan Nasional (BN) Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan MIC antara parti yang akan menjadi sebahagian gabungan Perikatan Nasional (PN).

Beliau berkata, selain MIC, parti yang turut mendaftarkan PN termasuklah PPBM, PAS dan STAR.

“Memang setakat ini maklumat yang saya peroleh, MIC menjadi salah sebuah parti yang turut mendaftarkan PN bersama PAS, STAR dan PPBM. Ini tidak menjadi masalah setakat ini kerana PN harus didaftarkan.

“Pendirian Umno dan BN dalam pilihan raya umum akan datang, kita tetap guna lambang dacing untuk menjadi simbol kepada calon Umno dan BN,” katanya ketika ditemui pemberita hari ini.

Terdahulu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali menyatakan setakat ini, terdapat 5 parti yang didaftarkan dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) sebagai gabungan PN termasuk PPNM dan PAS, namun tidak menyatakan 3 lagi parti lain.

Dalam perkembangan lain, Zahid berkata, perundingan agihan kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah bulan depan, akan dimuktamadkan selewatnya seminggu sebelum hari penamaan calon pada 12 September.

Beliau berkata, rundingan mengenai agihan 73 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) itu, diadakan bersama beberapa parti lain termasuk Parti Perpaduan Rakyat Sabah (PPRS), STAR, Parti Bersatu Sabah, Parti Liberal Demokratik (LDP), Parti Maju Sabah (SAPP) dan Parti Cinta Sabah (PCS).

“Insya-Allah kita akan membentuk sebuah gabungan semua parti ini bersama dengan BN Sabah, supaya terdapat hanya 1 gabungan parti politik di Sabah dan kami akan mengemukakan ‘the new deal’ melalui manifesto khusus bagi pengundi Sabah,” katanya.

Zahid berkata, pihaknya juga memutuskan Setiausaha Agung BN Annuar Musa dan Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan, dilantik sebagai ketua koordinator PRN Sabah bagi membantu jentera pilihan raya BN Sabah, bersama rakan parti lain.

Menurutnya, lambang BN akan digunakan pada PRN Sabah, namun jika parti yang mahu bekerjasama dengan BN ingin menggunakan lambang masing-masing, rundingan akan dibuat untuk memastikan hanya pertandingan 1 lawan 1 berlaku.

#Sumber :  FMT  

MR :  Nampaknya masih tinggal UMNO, PBS dan MCA sahaja lagi  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. UMNO masih bertongkat langit..tak sedar diri dah tak relevan

    Zaman baru dah menjelang, parti lama yang diasaskan saka bakal terhapus.

    BalasPadam
  2. Penyokong tegar UMNO sepatutnya mengadakan undi tidak percaya terhadap President UMNO ni sebab tak ada pendirian langsung, hari tu siap dengan buat press conference tak akan menyertai PN, sekarang siap tanda tangan sokong penubuhan PN

    BalasPadam
  3. Jangan terkeliru, yang sebenarnya UMNO masih sokong PN...tapi nanti bila PRU15, UMNO masih mau kekal menggunakan logo Dacing bila bertanding itu saja bezanya. Kalau dia dibawah PN, logo dacing tu akan hilang, branding yang masih lagi dihati setengah orang melayu dan juga kaum2 lain.

    BalasPadam
  4. Elok juga mic keluar bn dan join pn.. Sbb bnyk kerusi parlimen dan adun yg dimenangi mic dlm kawasan majoriti pengundi melayu.. Inilah masanya umno ambil semula..

    BalasPadam