Header Ads

ads header

Flash News

Ramai orang tanya kenapa MCA kalah tempat Cina - Apek Cina Mengulas


Ramai orang tanya kenapa MCA kalah tempat Cina dan salahkan MCA tidak kerja keras dan Jangan Bagi MCA kerusi Melayu.

Penting - Sekarang Saya menjawab secara third person point of view . Ertinya, apa yang Saya katakan tidak mewakili pendirian politik Saya, dan Saya tidak memihak mana mana pihak melainkan bincangkan pemerhatian Saya . Paham ini dulu sebelum baca .

 Kalau tak setuju atau tak percaya, copy paste ini dan tanya kawan Cina penyokong PH ini betul ke tak.

1. Orang Cina Malaysia bukan sahaja menolak MCA . Saya 100 confirm, Kalau kawasan Cina ditanding oleh UMNO, PPBM ( selepas 2020), PAS ( selepas 2015), MIC, pasti semua kalah.

2. Adakah orang Cina menolak Parti Parti di atas berdasarkan Perkauman ? Tidak sekali. Orang Cina sokong PAS ( sebelum 2015), PPBM ( sebelum 2020), PKR , Warisan dan Amanah yang merupakan Parti Parti yang dipimpin oleh Melayu Islam.

3. Kenapa Cina menolak BN, PN ? Kerana mereka berpendapat teguh bahawa kebanyakkan pemimpin seperti DS Najib Razak, DS Zahid Hamidi, DS Bung Mokthar, DS Aziz Baling, Dan lain-lain pemimpin adalah perasuah.

Percayalah, Kalau DAP tubuh kerajaan dengan UMNO, orang Cina akan buang DAP serta merta dalam PRU yang seterusnya.

Kelihatan orang Cina mula bantah DAP sewaktu PH memerintah, seperti di PRK Tanjung Piai dimana YB Wee Jeck Seng dapat kenaikan undi Cina berbanding waktu PRU. Ini menunjukkan orang Cina bukan sokong DAP semata mata. PRK sandakan masih awal sebelum isu Tar College

4. Orang Cina rasa DAP dan Tun M tak Rasuah ? Bagi DAP , orang Cina rasa teguh bahawa YBLim Guan Eng tidak rasuah kerana persepsi yang dicipta oleh YB Lim Guan Eng . banglow adalah Boleh diterima, naik kapal terbang pun Ekonomi.

Orang Cina rasa Tun M makan rasuah, tapi sanggup tutup Mata kerana Belum bongkar terbukti nyata, dan berjaya dalam menolak UMNO yang kebanyakkan orang Rasuahz

5. Ini maksudnya, Apa Jua MCA buat pun, selagi BN dan PN tidak Bersihkan persepsi rasuah secara maksima di Mata pengundi Cina, BN PN tidak dapat menawan hati pengundi Cina.
 
6. Orang Cina juga memuak dengan polisi polisi BN yang dipimpin UMNO, dan pemimpin pemimpin dan rakan rakan Melayu yang nak tutup sekolah Cina, kurangkan bajet untuk sekolah Cina, agihan biasiswa yang tidak adil, Perancangan ekonomi yang tidak memihak dan tidak adil kepada kaum Cina.

Saya Sudah jelaskan mengenai hak bumiputra, Jawapan kebanyakkan Cina adalah, tidak menolak sangat , tetapi tak boleh tahan Perasuah yang jadi kaya dalam polisi ini.

Saya tanya Tun M juga kaya, macam mana Boleh sokong ? Jawapan mereka kembali kepada point ke - 4

7. Apakah petua orang Cina untuk Mengundi ? Parti - Parti termasuk Sekutunya yang Boleh menunjukkan bahawa pemimpin Parti dia Bersih , atau kurang rasuah secara ketara berbanding dengan Parti lawan, dia akan dapat hati pengundi Cina.

Contohnya, Kalau Boleh buktikan, secara fakta DAN PERSEPSI bahawa YB Lim Guan Eng dan pemimpin - pemimpin lain Di DAP , masing masing kaya Raya maka rasuah Berbillion, miliki 5 rumah nilai jutaan, ada private jet, Ada bukti duit itu adalah daripada rakyat secara nyata dan jelas . Maka Cina mungkin akan undi MCA ataupun undi rosak dalam PRU akan datang

Adakah semua Di atas pendirian Saya ? Tidak . Saya hanya cakap tentang pemerhatian Saya atas trend mengundi orang Cina, untuk pertimbangan anda semua.

Adakah Saya salahkan mana mana Parti? Tidak , Saya hanya katakan minda pengundi Cina .

Kalau tak percaya Saya ? Copy ni paste kepada kawan Cina anda yang menolak BN PN, tanya diaorang betul ke tak .

Sekian .

Ulasan Apek Cina

MR :    Ada juga logik


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


23 ulasan:

  1. Apa apek cina cakap ni betul. Yang penting melayu islam kena tingkatkan jatidiri dan kemahiran yang tinggi supaya disegani. Kalau ada ini cina akan ikut cakap melayu. Mereka hijrah ke negeri om putih sebab itu lah. Walaubagaimanapun melayu jangan finggalkan ajaran islam sebab kita yakin dunia dan akhirat mesti seimbang dan penghujungnya perbezaan fahaman agama ni lah yang akan menyukarkan penyatuan melayu dan cina. Apa2 pun kerana tanah ni tanah melayu dengan budaya melayu islam kena diberi keutamaan sama disuka oleh kaum lain atau tidak.

    BalasPadam
  2. Tak payah nak raih undi bangsa cina sgt la... bagi orang cina, bangsa mereka aje yang bagus, rajin, bangsa mereka aje deserve utk kaya sbb konon merekalah yang rajin, melayu malas. bangsa cina ni sebenarnya taksub bangsa sendiri.... takpayah nak layan, melayu yang mesti bersatu atas islam. kembali pada islam, tapi melayu Umno, bersatu tak nak sbb bila berpegang pada islam, tak boleh nak rasuah, tak boleh nak kaya sgt... hidup ini singkat wahai saudaraku... kembalilah ke pangkal jalan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang bangsa mereka rajin.. bangsa mereka mementingkan pendidikan.. mereka tidak suka mebysahkan orang.. berdikari.. mereka tak taksub pada bangsa mereka.. boleh je Mahathir menjadi PM 22 tahun dgn sokongan kiat cina.. MCA begitu kuat masa tu.. akuilah melayu malas.. bukan semua.. dalam 10 melayu tu 7 orang memang malas.. cina pula terbalik.. kalau 10 orang 7 orang cina tu rajin... sbb itu kita masih cakap melayu malas.. selagi melayu cuba nak bersatu atas nama Islam tidak akan berjaya kerana Islam tu berdiri tanpa perlu bangsa.. melayu cuma pentingkan melayu.. pemimpin2 yg merasuah wang dan jawatan masih disokong.. mana Islamnya.. jawapannya amat mudah... lupakan ketuanan melayu dan kembalilah pada Islam sepenuhnya.. itulah permulaan segala kemenangan.. apa beza kita dgn cina? Kita juga taksub pada bangsa sendiri kononnya kita terbaik.. melayu hanya bernasib baik kerana ditakdirkan lahir dalam Islam.. majoritinya tidak pernah mahu menghayati apa itu Islam..

      Padam
    2. RBA rasis 11:14 telah membuat hasutan perkauman dengan mendewa-dewakan kaum cina dan menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan kaum Melayu Islam.

      Bukankah ini strategi perkauman ini telah digunakan oleh puak roket dan khadam liberal mereka sebelum PRU14 dahulu ?

      Padam
  3. Tapi Apek Cina tak sebut Masyarakat Cina Malaysia sokong DAP kerana "sekian lama dakyah pembohongan dengan manipulasi fakta (sebahagian strategi PKM). Yang sebenar Pemimpin UMNO MIC MAC lakukan kepimpinan yang BETUL HALA TUJU YANG BAIK TIDAK RASUAH TIDAK PILIH KASIH TIDAK MENIPU RAKYAT telah diubah suai fakta dengan pilih isu2 tertentu melibatkan beberapa pemimpin yang terpalit dgn SALAH GUNA KUASA, PECAH AMANAH, MAKAN RASUAH, PILIH KASIH BERI JAWATAN NEPOTISM CRONYISM macam2 lagi sambil PEMIMPIN CINA DAP semua BAIK DAN BAGUS belaka 😁 hidup susah bersama rakyat cina takdak TITLE DATUK TAN SRI (Kecuali Taikun2 Cina penyumbang DANA DAP), padahal pemimpin DAP 'hipokrit' merasuah (bkn makan rasuah) Orang Cina mana nampak...waa tolong luu maa ini yang waa mampu sumbang (💰) saja tapi ada balasan yg dipinta "UNDI WAA KITA CINA MESTI SOKONG SAMA CINA, ITU MCA TALIBARUT MELAYU MEREKA SUDAH KAYA BANYAK HARTA MELAYU SUDAH KASI RASUAH SAMA MEREKA" ini yang Apek Cina tak berani UNGKAP, MASYARAKAT CINA MALAYSIA DAH LAMA KENA MAIN DGN FAKTA AUTA DAP...Sejak bila org Cina kenal HALAL HARAM 😏 ini yg Apek Cina tak bersedia nak jawab, bagaimana kepercayaan agama mrk anuti waima Buddha sekalipun TIADA ISTILAH HALAL HARAM.
    Ini wang sumbangan waa kasi luu...man man jgn kasi habis jgn kasi tau sama orang...Cina mesti sokong Cina caiyok! caiyok!! 😆😆😆 MELAYU juga yg dituduh makan rasuah dan perasuah, MCA tak mampu tangani isu ini SEBAB ZAMAN DAH BERUBAH IDEOLOGY MCA SUDAH DITOLAK ORANG MUDA CINA SEKARANG itu poin yang sebenarnya kenapa mereka tak sokong undi MCA/BN

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju sgt dgn saudara, cuba baca tulisan RPK pasal orang cina ni....

      Padam
  4. Saya sokong Apek Cina,UMNO BN lah puncanya,

    BalasPadam
    Balasan
    1. cina mana boleh dipercayai. rambut sahaja lurus. kalau bagi kat depa sejuta seorang pun gerenti kalah sebab cina memang benci melayu. by the way, awanama diatas adalah satu contoh cytro parti bunga bedebah

      Padam
  5. MCA dan semua orang Cina bergabung atau joint dgn DAP... ada brani..?

    Melayu makan rasuah dari pemberian Cina.. bila berlaku kepincangan dlm pentadbiran disalahkan Melayu tapi yang memeberi dianggap seolah suci... mcm taik..

    BalasPadam
  6. Adalah tidak adil jika MCA diberi kerusi di kawasan majoriti Melayu kerana MCA mewakili kepentingan kaum cina bukan kaum Melayu. MCA sepatutnya bertanding di kawasan cina melawan DAP.

    Tindakan memberi kerusi kawasan majoriti Melayu kepada MCA adalah satu pengkhianatan kepada kaum Melayu Islam. Dan ini telah berlaku sejak PRU pertama di Tanah Melayu dahulu.

    Oleh sebab itu MN dan PN perlu menentukan MCA tidak diberi kerusi di kawasan majoriti Melayu.

    BalasPadam
  7. Saya ingin memberi respon kepada point 1 dan 2 di atas:

    1. Orang Cina Malaysia bukan sahaja menolak MCA . Saya 100 confirm, Kalau kawasan Cina ditanding oleh UMNO, PPBM ( selepas 2020), PAS ( selepas 2015), MIC, pasti semua kalah.

    RESPON SAYA: Kalah kerana semua parti tersebut bukan sekutu DAP !

    2. Adakah orang Cina menolak Parti Parti di atas berdasarkan Perkauman ? Tidak sekali. Orang Cina sokong PAS ( sebelum 2015), PPBM ( sebelum 2020), PKR , Warisan dan Amanah yang merupakan Parti Parti yang dipimpin oleh Melayu Islam.

    RESPON SAYA: Sokong kerana semua parti tersebut adalah sekutu DAP !

    BalasPadam
  8. Kalau Tak nak sokong pemimpin rasuah, undilah lah parti PAS. InsyaAllah, berjaya dunia akhirat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan taknak sokong tapi kerap sgt memfitnah.. memaki.. menipu.. menunggang agama dgn memberikan nas dan dalil utk melepaskan diri sendiri dan menyalahkan orang lain.. mereka saje yg betul dan diredhai.. dah macam perangai yahudi.. kalau tak pun macam syiah.. lepas tu meremehkan dan merendahkan rakyat yg menyokong kononnya akan masuk syurga bagi mereka yg sanggup hidup bersusah utk mereka atas nama Islam PAS.. Islam diperalatkan demi survival politik.. orang dah tahun 2020 tapi dia masih nak rakyat hidup macam zaman 70an.. macamane majoriti rakyat terutama melayu Islam nak sokong dan percaya? Insya Allah, dunia tak berjaya dan akhirat pun belum tentu..

      Padam
    2. RBA 12:17 ternakan parti kafir harbi Dajjal Action Party telah membuat pelbagai dakwaan tidak berasas terhadap PAS untuk menfitnah dan memburuk-burukkan PAS.

      Ini jelas menunjukkan Dajjal Action Party sangat terdesak untuk menggunakan strategi sangat Kotor seperti fitnah dan pembohongan untuk menghasut rakyat membenci ajaran Islam, ulama Islam, parti Islam dan perjuangan Islam kerana semua ini berpotensi untuk menyatu-padukan umat Islam dan menghalang matlamat jahat Dajjal Action dan khadam liberalnya untuk berkuasa dan menindas Islam dan umat Islam.

      Cukuplah 22 bulan Islam dan umat Islam ditindas oleh musuh Islam di negara Islam sendiri.

      Padam
    3. Rba 12.17. memfitnah, memaki, menipu tu, keje kamu & geng dapigs kamu. Klu kamu x tunggang agama, tapi kamu tu terus pijak & buang agama. Kamu lebih suka guna teori dapigs utk hidup. Fatwa yg kamu bagi tu pun Fatwa dapigs.

      Padam
  9. Minta maaf Apek Cina, orang cina tak suka pemimpin rasuah tapi tokey2 Cina suka amalkan rasuah sebab nak cover kegiatan haram mereka seperti rumah Urut, pub dan kelab malam, kedai mesin Judi dan lain2 lagi. Pengundi Cina jangan lah hipokrit sangat.

    BalasPadam
  10. Ok, cuba buat begini dkm PRU 15 nanti:
    1. Kawasan lebih 50% Melayu JANGAN BERI kepada MCA. Biar MCA lawan DAP.

    2. Cuba lihat rangkaian yg.didakwa kononnya Melayu rasuah. Mesti ada Cina ma cth: Perwaja, IMDB dll. Apa maknanya tu?

    3. Melayu mesti jaga bumi ini kerana ia milik bangsa Melayu. Rujuklah mana2 sumber sejarah sekalipun.

    BalasPadam
  11. Buto ko babi apek cina...

    Konon x sokong rasuah
    Kahak hijo aku bgi kt kaum sepet bodoh ko sbb kaum ko la kuat bgi tasuah,,,babi apenye x sokong rasuah????mne logiknye,,,,,pundekkkkkkkkk...
    Kaum sepet ko mmg rasis,,,,
    Tengok singapore ape jdi????
    Melayu hanya pencacai,,,
    Bodoh sngt ke melayu singapore????
    Klu pndi pown ko jdikn bodoh

    Babi punye apek cina
    Ckp pakai kepala pungkoq
    Puihhhh
    Melayu bando ko boleh la temberang

    Babi punye sepet
    Ko la kaum paling rasiss
    Sial punye sepet

    BalasPadam
  12. Lagi satu

    Ko sepet bangsa oku...bangsa oku....
    Bangsa yg di tolong oleh penjajah british ntok kaya kt tanah melayu nie
    Babi sial
    Sbb ko same2 kapir to british babi to suke kt kaum ko
    Ape ke babi,,,,
    Sial sepet kje nk senang gaji nk beso
    Blajo bodoh tpi boleh ade jawatan sbb kaum ko pegang ekonomi
    Ape ke babi
    Ramai ank2 melayu masok u tpi org ko jugak yg bodoh serupa babi dapat jawatan,,,sbb kje ngan kaum sepet babi ko ni la....

    BalasPadam
  13. Ko sepet ko berambos balik cina lagi bagus
    Kami orang2 melayu dh terkenal seluroh dunia sejak1511 lagi
    Ko x de kt sni pown kami punye pelabuhan 1511 satu dunia kenal
    Babi punye sepet
    Sbb ko kt sni la kami miskin
    Kimak ko
    Balik tongsan la sial

    BalasPadam
  14. Maaf ptt nya kat Malaysia kena ikut,cara negeri asian yg lain..sekolah same aliran..percakapan pun same..Malaysia bahasa kebangsaan.so baru laaa xde nya rasis...kat rumah dgn ahli klga ikot lah nk cakap ape pun..berbalik undi..cuma Cina peranakan,yg fasih bahasa Malaysia je yg kurang sokong DAP..so apek xyh nk belit2 fakta laa

    BalasPadam