Header Ads

ads header

Flash News

Sebodoh-bodoh mana orang-orang Punjabi di Malaysia, mereka boleh membaca dan memahami bahasa Melayu


Tahukah anda orang-orang Punjabi di Malaysia tidak pernah dan tidak akan meminta papan tanda atau risalah atau borang atau website dalam bahasa Punjabi sebab sebodoh-bodoh mana orang-orang Punjabi di sini, mereka boleh membaca dan memahami bahasa Melayu dan/atau bahasa Inggeris. Bahasa ibunda hanya untuk kegunaan peribadi.

Untuk urusan kerajaan, sila gunakan bahasa kebangsaan dan, setakat mana dibenarkan, bahasa Inggeris.

P.S. Orang-orang yang tak mau belajar benda yang patut tetapi suka tuntut ini dan itu secara melampau dalam bahasa Punjabi dipanggil "phuddu/fuddu banday." Kenal sesiapa?

DR. SHAMSHER SINGH THIND

MR :  Cina Malaysia sahaja jenis tak sedar diri   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. Sampai kiamat kaum mata sepet tak boleh terima melayu duduk atas dia, kecuali di indonesia. Tapi di sana mereka guna rasuah pula untuk kudakan bangsa melayu seperti juga di sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa yg salah.. yg memberi ke yg menerima? Kalau ikut Islam dua2 sama2 salah.. masalahnya melayu ni salah guna kuasa.. nak hidup mewah dan mudah.. mata sepet dah tau ini kelemahan melayu.. tapi melayu tak sedar2 diri yg itu kelemahan dia.. lepas tu sibuk nak salahkan yg memberi je.. nak kata plak mata sepet ni nak duduk atas kita.. sampai kiamat melayu cam ni je la.. memerintah tapi negara tetap tergadai..

      Padam
  2. Fikirkan..Apa akan berlaku kalau bahasa Melayu bukan bahasa rasmi Malaysia? Org Melayu tak tahu bahasa lain kecuali English(yg tu pun rami tak tahu).Tapi Cina,India & Punjabi tahu banyak bahasa klu compare dgn hampa..

    Bahasa ibunda bermaksud bahasa yang seorang sedang cakap sejak kecil.
    Cth:Kalau pergi satu program, orang Melayu cakap BM(bahasa ibunda) bila nnmpk org Melayu.Mcm tu lah semua kaum nak.Kau tahu tak Bahasa Cina dtg sebelum 3000 thn, Bahasa Tamil 4000 thn, Bahasa Punjabi 1100 thn..Well BM dtg sblm 500 thn jerr..Hurrmm..Tak tahu lah nak ckp ape.

    Kaum lain mahu hidup selesa dgn Melayu seperti satu negara Malaysia..
    Lagi satu nak ckp, Sbb apa Singapura maju walaupun dia kecil & pecah dari Malaysia.. Depa x kira bangsa & agama, dan nak jadi maju jerr.. And also kerajaan Singapura merasmikan English,BM,B.Cina,B.Tamil sebagai bahasa rasmi dan digunakan di mana-mana tempat(wang syiling&kertas, kereta api dll)

    BalasPadam