Header Ads

ads header

Flash News

Sekolah Cina Di Malaysia Lebih Cina Daripada Cina Di Negara China?


“Pakar sejarah negara, mendiang Prof Khoo Kay Kim pernah berkata, apabila bercakap soal Pendidikan Cina. Kata Khoo, British hanya benarkan sekolah Cina beroperasi ketika zaman penjajah, jika mereka berhasrat untuk kembali ke negara asal iaitu negara China. Tidak mahu menetap di Tanah Melayu.

Namun, jika orang Cina mengambil keputusan untuk menetap di Tanah Melayu, maka sekolah Cina mesti dirobohkan. Orang Cina mesti belajar dalam aliran kebangsaan. Jelas kata-kata pakar sejarah.
Ternyata penjajah British sangat memahami dalam kehidupan bernegara. Memberikan hak kepada yang berhak. Malangnya, perkara ini tidak difahami sebegitu oleh ultra kiasu.

Mereka merasakan semua hak mereka. Sampai ke tahap hak yang diminta melampau-lampau. Menjadikan sekolah Cina beroperasi secina-cinanya. Lebih Cina daripada Cina di negara China.

Di negara komunis China, semua silibus dan kurikulum ditentukan oleh kerajaan. Tidak ada pilihan. Tetapi dalam konteks Malaysia, sekolah Cina yang dibantu sepenuhnya oleh kerajaan, silibus dan kurikulum, ditentukan oleh bangsa mereka sendiri. Lebih malang, tidak patuh kepada arahan kerajaan.

Sudahlah tidak patuh. Malah desak dan paksa kerajaan untuk iktiraf Sijil Pendidikan Menengah Cina iaitu UEC.”

Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

MR :   Cina Malaysia terlalu 'mual' 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


12 ulasan:

  1. sudah sampai masanya semua sekolah vernikular dihapuskan..semua anak2 dari sek rendah lagi patut bergaul antara kaum... jgn cuba bagi berbagai2 alasan ..sek vernikularlah menjadi duri dlm daging dlm memupuk perpaduan antara kaum...

    BalasPadam
  2. Sek babi venakular adalah sekolah bangsa oku
    Bangsa yg dapat tongkat dri penjjajah,,bangsa yg berak x cebok lagi kotor,,
    Puihhhh
    G mampos same cona pemalas lagi babi
    Bangsa penipu berak x cebok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mamat yg komen kat atas ni adalah salah sorang hasil product sekolah babi vernakular.. tak berakal.. tak beradap dan langsung tak berakhlak.. boleh pegi mampos sekali.. takde hasil kalau hidup pun..

      Padam
  3. Selagi tak jatuhkan dapig dan malaysiakinis, ia akan terus mengancam bangsa melayu

    BalasPadam
  4. Beri betis nk peha..
    Spt kadok naik junjung...
    Innalillah.......
    Cegah/sokat sblom parah..
    Jgn smpi nc dh jd moi
    Triak kluaq ayaq mata darah pn dh xbguna... Bulat air kerna pembetung

    BalasPadam
  5. mendiang Prof Khoo Kay mempunyai pandangan jauh, dia tahu sekolah vernikular tidak akan memberi apa2 manafaat apa2 langsung kepada malaysia melainkan membawa banyak masalah kepada negara, memang terbukti sekarang pandangan jauh dia. dia memang cina malaysia mahukan malaysia sejahtera. sekolah vernikular ini menjadi issue sentimen yang dimainkan2 dap, mca dan puak2 mula memainkan sentimen ini untuk mendapat sokongan bangsa masing. kerajaan jika mempunyai pandngan jauh seperti mendiang mesti tegas membubarkan sekolah vernikular. tindak tegas sesiapa memainkan semtimen ini, nak kerakyatan akan gugur secara AUTOMATIK, NO KOMPROMIS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PEMBETULAN:
      1) mca dan puak2 india
      2) hak kerakyatan

      Padam
    2. ya jika mahu bercakap pasal perpaduan antara kaum... kerajaan tidak boleh tidak mesti hapuskan sek vernikular... tindakan tegas mesti diambil kpd puak2yg mmempolitikkan isu ini...

      Padam
  6. Jalan yg sebaik2nya sememangnya kena mansuhkan semua,kesemua sekolah jenis2kebangsaan,adakn cuma satu jer sekolah kebangasaan yg meliputi semua bangsa.Kerajaan xperlu la nk layan karenah puak2 yg tiada rasa hormat pd kedaulatan negara,klu dilayan sikit akan jd makin naik lemah.Sampai bila bgsa Melayu akan trus dikhianati puak2 yg x reti mengenang budi..sedih...

    BalasPadam
  7. dari prof tu hidup... bercakap sampai dah mampos pun.

    tetap juga tak berubah apa apa... yg berubah tu sekolah cina yg dh mula Nampak macam university.. siap aircond bagai.

    sekolah kebangsaaan tetap buruk dan Nampak macam rumah panjang setinggan.

    bila nak settle benda ni..?
    tunggu kita pun mati dulu agaknya

    BalasPadam