Header Ads

ads header

Flash News

Ada peguam sekongkol dengan ah long pindah aset peminjam dedah PPIM


Tanda tangan borang kosong antara helah ah long bagi merampas aset milik peminjam yang gagal melunaskan baki pinjaman mereka.

Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendakwa, lebih teruk lagi apabila perbuatan itu turut dibantu oleh firma guaman tertentu yang bersekongkol dengan ah long.

Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan, berkata peguam berkenaan bertindak sebagai penasihat bagi memastikan proses menukar hak milik aset-aset peminjam berlaku dengan lancar.

"Suruh tandatangan kertas kosong bukan perkara baru, cara sedemikian sudah lama berlaku. Ada peguam yang bekerjasama dengan sindiket ah long supaya senang nanti hendak pindah milik rumah, kereta dan lain-lain milik mangsa.

“Sejak PKP, tambahan pula moratorium tamat pada September lalu, kes yang PPIM terima meningkat sehingga 40 peratus. Lebih teruk sebab mangsa yang terlibat tak berani nak melawan sebab ah long pun pakai peguam,” katanya seperti dilaporkan Utusan Malaysia.

Nadzim Johan berkata, jumlah kes berkaitan penipuan ah long yang diterima Unit Banteras Ceti Haram PPIM ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) didapati meningkat sehingga 40 peratus daripada kebiasaan.

Semalam, akhbar itu melaporkan, tindakan melulu peminjam ah long menandatangani borang perjanjian kosong tanpa mengetahui butirannya boleh memakan diri.

Akibatnya aset-aset berharga terutama rumah dan tanah tergadai walaupun nilainya lebih tinggi daripada pinjaman.

Nadzim menambah, terdapat juga kes peminjam secara sah memindahkan aset-aset kepada ah long meskipun menyedari baki hutang tidak setara dengan nilai kereta atau hartanah yang terpaksa dikorbankan.

“Apabila tak dapat bayar, ah long ugut bunuh dan sebagainya. Sebagai penyelesaian mereka terpaksa tukar hak milik aset-aset kepada nama ah long.

“Keadaan sebegini agak sukar kalau dibawa ke mahkamah. Sebab mangsa yang berbuat demikian. Tetapi ada beberapa kes yang kita lawan, menang juga akhirnya. Jadi jangan takut untuk dapatkan hak kembali,” katanya lagi.

MR :  Manusia bila lihat duit hilang harga diri 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Cina babi anjing sial bangsa paling babi,,bangse yg sial lagi anjing,,,bangsa oku yg di tolong british
    Babi ngan cina berpisah tiada
    Cona ngan babi sedondon
    Cona ngan anjing sedondon
    Pepek cina pepek pelacor
    Babi punye bangsa cina siak mk ko ijo

    BalasPadam
  2. peguwang + ah long = lintah darat @ parasit

    BalasPadam