Header Ads

ads header

Flash News

Bahaya besar menanti DAP, Amanah sekiranya ahli Parlimen Umno sokong Anwar, kata penganalisis


PETALING JAYA:
Amanah dan DAP akan terkesan teruk sekiranya Presiden PKR, Anwar Ibrahim, membentuk kerajaan dengan sokongan ahli Parlimen Umno, menurut penganalisis.

Mohd Izani Mohd Zain dari Universiti Putra Malaysia dan Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia percaya penyokong masing-masing akan menjauhi kedua-dua parti itu sekiranya dilihat bekerjasama dengan Umno, parti yang dimomok-momokkan.

“Umno dan DAP seperti air dan minyak; mereka tak bercampur,” kata Kamarul, yang melihat tidak akan ada perbezaan sekalipun ahli Parlimen Umno yang menyokong Anwar tidak termasuk mereka yang menghadapi perbicaraan.

Minggu lalu, Anwar mengumumkan mendapat sokongan untuk membentuk kerajaan baharu, tetapi belum mendedahkan nama ahli Parlimen yang menyokongnya.

Presiden Umno, Zahid Hamidi, seolah-olah mengesahkan dakwaan Anwar apabila beliau berkata banyak ahli Parlimen partinya menyokong presiden PKR itu menjadi perdana menteri.

Veteren DAP, Lim Kit Siang pula berkata, Anwar meyakinkan beliau tidak akan ada perjanjian dibuat dengan watak-watak kontroversi dalam Umno.

Kamarul bagaimanapun berkata tidak perbezaan sama ada perjanjian dibuat atau pun tidak dengan watak-watak kontroversi itu, kerana sebarang bentuk hubungan kerja dengan Umno boleh menyebabkan DAP dan Amanah hilang sokongan pengundi bukan Melayu pada pilihan raya akan datang.

Tambahnya, PKR mungkin akan dapat meraih sokongan pengundi Melayu sekiranya rancangan Anwar menjadi, tetapi ia boleh hilang sokongan pengundi yang percaya akan rancangan parti itu untuk membersihkan negara daripada kleptokrat.

Izani percaya PKR, DAP, dan Amanah akan diserang sekiranya bekerjasama dengan watak-watak Umno walaupun hakikatnya PKR perlukan sokongan orang Melayu untuk berjaya.

“Mereka akan berdepan isu sokongan pada pilihan raya umum ke-15,” katanya. “Amanah akhirnya akan jadi parti yang paling lemah. Parti itu akan tidak lagi relevan sekiranya Anwar dapat sokongan orang Melayu melalui Umno.”

Namun, James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania berbeza pendapat, mengatakan Pakatan Harapan masih boleh mendapat sokongan orang bukan Melayu memandangkan satu-satunya alternatif adalah Perikatan Nasional, yang bertumpuan Melayu.

“Sudah tentu, PKR akan raih (sokongan) paling banyak kerana Anwar akan menjadi perdana menteri,” katanya kepada FMT.

Chin berkata DAP kemungkinan tidak akan diberi banyak jawatan menteri kerana Anwar memberikan petunjuk kerajaan baharu itu akan menjadi kerajaan majoriti Melayu.

“Tapi saya rasa DAP akan ikut rancangan Anwar sebab parti itu mahu kembali bersama kerajaan dan berusaha membawa perubahan,” katanya.

Beliau menambah Amanah juga akan dapat manfaat daripada akses ke sumber kerajaan dan kemungkinan masih mendapat undi daripada golongan yang dikatakan progresif.

#Sumber : FMT   

MR : Kalau tak sokong UMNO pun AMANAD dan bapa angkatnya DAP akan menghadapi politik malap   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. Hadamkan betul2.. sekarang ni nampak tak DAP tak sebulu dgn Anwar?.. mereka lebih memilih Mahathir dan Shafie... ini adalah peluang Anwar menjarakkan diri dari DAP dan bekerjasama dgn UMNO.. bila ini berlaku tak mustahil Warisan dan Amanah dan GPS akan kembali berpihak kepada Anwar.. yg tinggal hanyalah Bersatu,Pejuang dan DAP dan PAS.. Bersatu dan PAS tentu takkan bekerjasama dng DAP.. kesudahannya Anwar akan punya paling byk sokongan dan membentuk kerajaan.. Anwar tak pernah khianati DAP dan Amanah.. tapi DAP dan Amanahlah yg mengkhianati setelah termakan sandiwara ciptaan Mahathir..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau semua gila jawatan baik semua berhenti. Biar rakyat buat referendum dengan bantuan media sosial pilih orang yang hendak berkhidmat bukan untuk merompat duit rakyat.

      Padam
  2. Jika umno bersama pkr , amanah, dap, bersatu, pejuang ... Keretakan besar akqn berlaku bila pru15 .. penentuan kerusi dipertanding.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika Ahli Parlimen UMNO ada yang menyokong DSAI SEMBURIT ..andalah PENGKHIANAT akar umbi UMNO yang SEBENAR2NYA..andalah yang sebenarnya menghancur UMNO selain DSAI SEMBURIT dan TUN MAHATHIR KLEPTOKRAT...😡😡😠

      Padam