Header Ads

ads header

Flash News

China mahu ‘hapus’ Uyghur di Xinjiang


LONDON, 4 Rabiulawal 1442H, Rabu – Pihak berkuasa di Xinjiang menyerang unit asas keluarga untuk membawa perubahan demografi di wilayah berkenaan.

“Pihak berkuasa komunis menyerang asas-asas kehidupan keluarga Uyghur dengan pengguguran paksa dan pensterilan,” kata Editor Bersekutu UnHerd, Peter Franklin.

‘Naga’ yang tidak selamat telah meneruskan penyalahgunaan polisi untuk mengawal majoriti Cina Han di kediaman Uyghur yang menyebabkan penurunan kadar kelahiran etnik minoriti itu dengan cepat akhirnya mengubah demografi wilayah berkenaan.

Taktik sama juga digunakan oleh pihak berkuasa China di Tibet.

“Dasar keluarga yang diamalkan di Xinjiang bukanlah untuk mewujudkan masyarakat baru, tetapi untuk menghancurkan yang lama,” kata Franklin yang juga penasihat dasar dan penulis ucapan mengenai masalah persekitaran serta sosial.

Pakar ekonomi juga mendedahkan pengembangan besar di asrama sekolah berasrama penuh.

Walaupun kadar pertumbuhannya rendah dan menurun di seluruh China, pertumbuhannya meningkat di Xinjiang.

Ini kerana penahanan orang dewasa Uyghur secara besar-besaran sekali gus menjadikan anak-anak mereka yatim.

Komunis percaya bahawa keluarga tradisional adalah sisa-sisa arahan lama, halangan kepada kekuasaan negara, dan tempat perlindungan bagi tanggapan privasi borjuasi.

Mereka berusaha memecahkannya dengan menggambarkan keluarga nuklear sebagai penindas, bagaimanapun permainan berubah apabila dalam masyarakat itu ibu bapa adalah pengasuh utama kepada anak-anak mereka.

Kerajaan China telah diingatkan seluruh dunia atas penindasannya terhadap etnik Uyghur seperti penahanan besar-besaran, pengawasan massa, pembatasan agama dan budaya serta pelanggaran hak asasi manusia yang lain. - ISMAWEB

#Sumber :   – Agensi

  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. Kalau berita ni sahih maka kerajaan PN patut berhenti dari mengadakan apa2 jua hubungan dgn negara China.. ini melibatkan soal agama.. melibatkan soal akidah dimana orang Islam patut bersatu dimana jua dalam mempertahankan saudara seagama.. kalau dulu masa PH memerintah mungkin sukar nak lakukan sbb DAP bersama PH dan Anwar Liberal.. kini PN adalah kerajaan Melayu dan Islam.. penyokong2 pun jenis nak Islam ditegakkan.. terlalu senang utk melakukannya kerana pasti bangkangan tiada.. dan kalau tidak dilakukan maka jelaslah bahawa PN pun tak boleh diharap membawa perjuangan Islam.. sama kafir je perangai dgn DAP.. so ape bezanya PH dgn PN dari segi keIslamannya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Keling balik kerala. Sepet balik tongsan. Peju wang masuk longkang settle masalah.

      Padam
    2. Klau soal ekonomi saudara ok juga, jgn sahaja soal pentadbiran negara dan agama.

      Padam